Devi El-gulvvarme

Hej

Jeg har for 2 år siden lagt en Devi El-gulvmåtte på mit badeværelse. En dag jeg kom hjem var strømmen gået og jeg fandt ud af at det var gulvarmen som slog relæet fra. Jeg tog "jord" ud fra gulvarmekablet og det hjalp. Sagen er bare at nu er armaturerne strømførende, hvilket mærkes når man bader. (Hvis ikke man husker at slukke) 

Jeg har forsøgt at skifte føleren men det har ikke hjulpet. 

Noget jeg overser? eller skal gulvet op for at rette fejlen? 

Bh

Søren

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fejlen ligger med stor sandsynlighed i gulvvvarmen. Det kan kun afgøres præcis ved en isolationsmåling. Så du bør nok belave dig på, at gulvet skal op.

Man må sige at du lever et spændende liv. Slå gulvvarmen fra, så ingen kommer til skade.


fase

Du må under ingen omstændigheder slå det til før fejlen er fundet. Man skal ikke lege med strøm af den kaliber, og det gør det ikke bedre at der så hældes vand på.

Du kan prøve at koble måtten fra termostaten, hvis du er heldig er det styringen der driller. Men det er meget sandsynligt at det er måttens isolering der er defekt.

Så du skal have fat på et meter som kan måle isolationsmodstanden i varmekablet.

Hvilken jordleder har du pillet af? Den til måtten eller den til termostaten?


Elektronikteknikeren

Uhaaa det er jo en dødsfælde , sluk hurtigt muligt for den gulvvarme , der er en tæring på en varmeleder så gulvvarmen er fatal defekt............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
DIY_Søren skrev den 20-12-2017 23:02:43

Hej

Jeg tog "jord" ud fra gulvarmekablet og det hjalp. Sagen er bare at nu er armaturerne strømførende, hvilket mærkes når man bader. (Hvis ikke man husker at slukke) 


Bh

Søren

 Jeg er simpelthen nysgerrig her   

Ved du at en jordlednings funktion er at beskytte mennesker? 

For hvis ja, så er jeg nysgerrig på, hvorfor du fjerner denne sikkerhed... Virker lidt "kugleskørt"    at udsætte sig selv og sine medmennesker for strøm 

https://www.elviden.dk/jordspyd-jor...gning.html


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis du vil bevare din gulvvarme uden at grave hele gulvet op, så tag kontakt til et seriøst firma der udfører termografi. de kan afsløre nøjagtig hvor fejlen er og så lave en reparation.

Ps. tjek lige din forsikring om der ikke er el-dækning inkluderet. Hvis der er vil forsikringsselskabet også anbefale ovenstående løsning.


Held og lykke med projektet

Bjarne


 

Annonce

Jeg var ikke klar over at en isolationsfejl på el gulvvarme kan findes med termografering.

Kan du uddybe hvordan?


Elektronikteknikeren

Næ, det kan jeg desværre ikke, men har fået fortalt at det kan gøres.

Lyder også sært i en gammel elektrikers øre, men, ja jeg syntes Søren skulle forsøge

Bjarne


 

Tak for de mange gode input og advarsler. Det skal siges at rådet om at fjerne "jord" kom fra en autoriseret elektrikker. Den jordleder der er pillet af er den fra måtten . 

Termografering lyder som vejen frem, Tak.

At fjerne jorden fra måtten er en hurtig måde at finde ud af, om der er fejl på gulvvarmen. Når fejlen er konstanteret, slukkes gulvvarmen. 

Jeg tvivler meget stærkt på at fejlstedet kan findes med termografering, fordi termografering bygger på måling af temperaturforskelle. Men det er da værd at prøve.


fase

Jeg tvivler også på at  termografering, kan bruges her , og jeg tvivler på om det kan betale sig at finde fejl og reparere det før den næste fejl er der , de der devi måtter er jo ikke særlige holdbare , elvarmekabler er jo næsten evindelige hvis man endelig vil have elvarme i gulvet.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis