Tjekke en watt måler

Jeg har købt en watt måler hvor jeg kan se hvor meget strøm en 230v stikkontakt bruger.

Hvordan kan jeg tjekke den ?? syntes den viser for lidt.??

Kan man fx med sikkerhed sige at en 40 watt pærer bruger 40 watt ??

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er en gammeldag glødepære på 40 W, så kan du godt regne med at forbruget ligger tæt på de 40 W. Det afhænger du lidt af den øjeblikkelige netspænding. Mere end 5% afvigelse skal du ikke regne med.


Nu skal du huske at skelne mellem hvorvidt du aflæser hvor mange Watt der bliver trukket i øjeblikket, eller hvor meget energi der er leveret over et tidsrum, i form af kilowatt timer.

Kig på mærkningen på din effekt måler, så kan du sikkert nemt se hvor stor nøjagtighed den har, typisk ± 5-10%


 

jo, energi og effekt er to forskellige ting. Men ved elektriske effektmåling skal man også huske ikke at famle i blinde. 

Hvis der er tale om et apparat der har induktive eller kapacitive laster (motorer, switch-mode forsyninger etc), kan de små måler være så dumme at vise den komplekse effekt, dvs. vektorsummen af blind- og virkeffekt.  Blindeffekten (VAr) skal små husholdninger ikke betale for. Det er gratis service fra elværkerne. 



I skal da lige se denne her fantastiske dims   

http://specialoffer.ecovolt.net/cms/dk/root/ecovolt/promotional/landio?affid=1&utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=nanohd&utm_content=dk&utm_expid=.neNYJa5bS5m0LpOJKn7UcQ.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F

Annonce

Er det ikke bare fis ???

Mon ikke der kommer et par elektriker på banen som kan besvare det.    

Ps. Men jeg har da sommetider tænkt på hvor alt den strøm man ikke bruger i ens egen el installation (osse kaldet gammel strøm) i grunden bliver af?       

Frank Chr. skrev den 05-03-2018 23:32:12

I skal da lige se denne her fantastiske dims   

http://specialoffer.ecovolt.net/cms...ook.com%2F

 Hvis I ikke har andet at bruge jeres penge til så køb endelig et par stykker eller tre.

Gammel strøm     , det kan du selv være.

Blindeffekten (VAr) skal små husholdninger ikke betale for. Det er gratis service fra elværkerne. 

Forsyningsselskaberne har krav til cosphi, fordi blindeffekten er nogen, som skal transporteres og som ikke bliver målt. Det er ikke en gratis service, men noget, som bliver accepteret.


fase

Gammel strøm: Nu er veksel strøm jo ikke gammel på nogen måde, det bliver brugt i samme øjeblik som det produceres. Det er netop det store problem ved f.eks. vindmøller. 

Men hvis du med "gammel strøm" mener den strøm der er tilbage når du har brugt det, så er det faktisk et godt spørgsmål.  

Nu er strøm jo ikke som en vandhane at det "fosser ud" af stikkontakt huller hvis du har glemt at slukke. Det skal nærmere sammenlignes med fjernvarme, hvor hver en dråbe vand blot strømmer igennem dit hus / dine radiatorer. Og du har ikke fysisk fået noget som helst, men blot mærket at det er bedre at sidde inde end ude ved hushjørnet i det her vejr. 

Så det du får / betaler for er elektroner der vibrerer. Denne vibration skal holdes i gang, og det koster vind - kul -  uran eller andet energiform. 

Man kan sige at der skal lige så meget strøm ind i huset som der går ud. Det måler HPFI relæ netop på og slår fra hvis noget bliver ledt udenom "og spilt"

Nå ja så betaler du jo også for at få det transporteret, for tab i elnettet, og ikke mindst en afgift til vores kære fælles statskasse. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I forhold til denne "Fanta -fantastiske dims " så er den intet værd. Jo hvis den måler forbrug på en stikk. og man så bliver forskrækket og slukker for det der er sat til, så sparer man da. Men hvis forskrækkelsen kommer lige midt i kartoffelkogning så er det da træls med 1/2 rå kartofler. 

For mange år siden d. 1 /4 var der på TV et indslag om at hvis alle satte en transformator på ved eltavle der satte spænding ned til 115 V så kunne man klare sig for det halve i forbrug. Sådan ca. hen midt i juni måned var der en der ringede og bad mig skrive i ordrebogen at han gerne ville have det installeret. Jeg var totalt forvirret men kom dog i tanker om at have set det. Jeg forklarede ham så sammenhængen med indslag og 1. april. Han blev skidesur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis