Fundament (Høj grundvand)

Hej,

Vi er ved at kigge på en tilbygning til vores vinkel stue, vi ønsker at forlænge stuen med 5m. Da stuen er 6 meter bred, bliver dette samlet 30 m3.

Vi bor et sted hvor vi har høj grundvand, jeg ved ikke om det betyder noget for bæreevnen af jorden. Vi kan se normal rendefundament er på ca. 40cm som jeg læser det, vi overvejer at droppe geotekniske undersøgelse, det ser ud til at koste omkring 8000-10000 kr, og istedet tage dette beløb og blot med det samme få lave ekstra fundering, da vi ellers potentielt skal betale beløbet 2 gange.

Hvordan laver man ekstra fundering er det et spørgsmål'et, lave man en bredere fundament eller hvad gør man ?

På forhånd mange tak.

M.v.h.

René

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I kan ikke droppe  geotekniske undersøgelser , det kræver forsikringselskabet hvis de skal forsikre den nye tilbygning..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej,

Mange tak for de svar, jeg har nu talt med forsikringen og de kræver ikke geotekniske undersøgelse, da husforsikringer som udgangspunkt ikke dækker sætningsskader.

Vi vil derfor stadig gerne hører hvordan man opnår et fundament som er det man kalder ekstra fundmeret, hvilke paramtre arbejder man med ?


På forhånd tak.

Med venlig hilsen

René


Ekstra fundering? Hvad er det præcist du spørger efter? Det er der jo ingen der kan give et svar på - uden geotekniske undersøgelser! Det "man" kalder ekstrafundering er som regel understøbning af eksisterende fundamenter og ikke "ekstra" størrelse af de nye fundamenter. Hvordan dette skal udføres kommer jo an på om du fundere på friktionsjord (Dybere fundering) eller kohæsionsjord (breddere fundering). Dette skal dimensioneres og der skal tages hensyn til opdriften fra vandtrykket, som generelt er en ugunstig faktor - især på friktionsjord hvor opdriften reducere bæreevnen betragteligt.

Har du styr på:

- Hvordan du fundere den nye bygning ift. dine eksisterende fundamenter?

- Hvordan du udgraver ved de eksisterende fundamenter?

- Hvad konsekvens det har på eksisterende fundament at du regulere grundvandet lokalt

- Hvordan du holder styr på grundvandet under udgravning?

- Hvordan du sikrer at der funderes på bæredygtigt lag?

- Hvilke krav der er til fundamenter under GVS?

- Find selv på flere....listen er lang!

At støbe et fundament er ikke bare at kaste beton i jorden og håbe at huset bliver stående!

Et fundament under GVS er geoteknisk kategori 2 (normkrav) og der skal foreligge undersøgelser af jordbund og funderingsforhold. Rapporten danner grobund for hvordan du skal udfører dit fundament. De penge er en dårlig besparelse, især når du ikke ved hvad det er du laver. Hvad siger din kommune?  


 Certificeret Statiker

Hej,

Mange tak skal du have, som jeg læser din besvarelse er det jo et rungende nej til ikke at lave en jordbundsundersøgelse, det var nok lige det vi havde brug for at vide i sidste ende.

Hvad angår kommunen havde vi ligeledes undersøgt dette, de kræver ikke en jordbund undersøgelse i vores kommune.

Tak for hjælpe.

//René

Da jeg byggede ny garage sprang vi undersøgelserne da der var en bygning tidligere. En prøve gravning til 90 cm i dybden viste sand hele vejen. Dog var grundvandet en del højere end beregnet det trængte hurtigt ind i hullet. Der betød en midlertidig sænkning mens vi gravede soklen. Meget tæt på eksisterende bygninger men også kortvarigt. Jeg allierede mig med en rutineret entreprenør til at hjælpe med opgaven. Det vil jeg klart anbefale dig også at gøre. Er du i tvivl er det en lille udgift og få lavet diverse analyser og beregninger til din nye sokkel 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis