Faserækkefølge ved tilslutning af induktionskogeplade

Jeg har fået tilsluttet en kogeplade med 5-ledet kabel efter billedet yderst tv. Men når jeg ser på det undrer jeg mig over farvekoderne og rækkefølgen for de tre faser. 

Ifølge billedet er:

Grå= L1

Brun= L2

Sort= L3

Men jeg vil da mene, at Brun=L1, Sort=L2 og Grå=L3. 


Så mine spørgsmål:

Har faserækkefølgen nogen som helst betydning ved tilslutning af en induktionskogeplade?

Hvis kogepladen skal tilsluttes 100% korrekt og ud fra den måde ledninger bliver tilsluttet på i billedet. Hvordan gør man så det.

Jeg vil mene

Grå (l1 i kogepladen) ledning til brun (som er l1 i strømboksen)

Brun (l2 i kogepladen) ledning til sort/hvid  (som er l2 i strømboksen)

Sort (l3 i kogepladen) ledning til sort (som er l3 i strømboksen)

Blå til nul i strømboksen

Jord til jord i strømboksen

Er det rigtigt? Og igen - har det overhovedet nogen betydning?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jordleder skal rigtig på MEGET VIGTIG

Nulleder skal rigtig på VIGTIG og så ser du en lus der er montere i ved nulleder. 

De andre må du blande ligesom et spil kort, det har ikke nogenj betydning.

Hvis det er en motor vil den løbe den forkerte vej,   men man kan ikke foreastille sig at dit komfur begynder at virke modsat altså laver is i stedet.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for svar. Kogepladen fungerer næsten 100% og den laver ikke is Dog virker den ene af de 5 kogezoner ikke - den melder fejl, men først når jeg forsøger at aktivere pladen. De fire øvrige kogezoner fungerer upåklageligt. 

Det skal siges, at kogezonen der IKKE virker kører på en kreds sammen med en anden kogezone, som jo altså virker. Så jeg har egentlig hele tiden tænkt intern fejl - men så kom jeg til at overveje om faserækkefølgen alligevel kunne have en betydning. Fedt at få bekræftet at det ikke har det det må betyde, at det MÅ være en fejl isoleret til lige præcis den kogezonen. Vil du ikke også mene det?

Tilslutningen har Erik allerede besvaret, så der overstået. Men for at besvare dit spørgsmål ville det være rart, om du havde fortalt, hvilket fabrikat og type dit komfur er, samt hvad fejlsignalet er.


fase

Det har du ret i Det er det her:

http://www.siemens-home.bsh-group.c...EX975LXC1E

Og det er kogezonen nederst til venstre (de to firkanter) der ikke virker. Fejlen opstår når jeg prøver at tænde for zonen. Højre side, midten og de to firkanter øverst til venstre virker uden problemer.

Der står E i displayet for den pågældende kogezonen - når jeg trykker på E'et, står der '2' i midten og '231' lidt længere til højre. De resterende kogezoner virker fortsat. Fejlkoden forsvinder, når jeg slukker og tænder for kogepladen. Men den kommer igen lige så snart jeg prøver at aktivere zonen. Håber det gi'r mening.

Jeg har læst brugsanvisningen og fundet ud af, at E henviser til yderligere fejlkoder, som du også skriver i dit indlæg. Du kunne prøve at ringe til Siemens for at høre dem om betydningen af fejlen. Der er også i manualen beskrevet, hvordan den dobbelte kogezone kan bruges som en, to eller en kombination.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis