Frost på mursten

Som det ses på de vedhæftede billeder var der forleden morgen meget frost på murstenene flere steder på huset. Er dette OK når der er en ventilationsspalte bag ydevæggen eller det et noget jeg skal reagere på?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan er dit hus isoleret?


 

Er det ikke en "dilatationsfuge" du mener?  

- det ser godt nok vildt ud...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

OK, det er ikke et rør, -det er en afstand/mellemrum mellem ydevæg og indervæg.

Det burde ikke være et problem, men hvis dampspærren er utæt, kan der trænge fugtig rumluft derind og danne kondensvand i murværket, som så opfugtes så meget at der dannes is på ydersiden.

Jeg synes at kunne se at huset er mere end 5 år gammelt, og så er det nok ikke byggefugt.

Det er mit forslag, men det da kan have andre årsager.


Venlig hilsen
Knud
Annonce

Ja, men du skriver jo osse at huset er godt 10 år.

Noget du rimelig let kan kontrollere er de ventilationshuller udvendigt i murværket. Der skal være hul helt ind i det omtalte mellemrum.

Hullerne bruges til at ventilere envt fugt, ud af muren.

Og du kan kontrollere om der er tilstrækkeligt mange af disse ventilationshuller. Brug google, der må findes vejledninger om antal og placering af disse ventilationshuller.


Venlig hilsen
Knud

Hej igen

Jeg kan se at du allerede for 3 år siden var bekymret for om dampspærren kunne blive utæt og danne fugt i isoleringen. Men altså, hvis den er utæt og der strømmer rumluft helt ud i mellemrummet, så vil fugten ikke dannes i isoleringen, men den vil dannes i murstenen fordi den er koldest.

Så mit forslag er at du går igang med at lede efter utætheder i dampspærren. Mest sandsynlig ved elkontakter, man kan skrue kontakten løs og trække den lidt ud og holde en tændt lighter tæt på for at se om det trækker. Og så kan det være lidt forskelligt om det måske blæser ud eller ind, fordi det er afhængig af vindretningen.

Og tjekke ventilationhuller i ydermuren for antal og funktion.

Sidst og ikke mindst: Du må fandme ikke tørre tøj inde, badeværelset skal tørres efter bad, og der skal luftes ud overalt, tit og regelmæssigt. Selvom det koster lidt på varmeregningen. Undskyld.



Venlig hilsen
Knud

Din sokkel ser våd ud enkelte steder. Er den også dette, når du ikke har frost på murværket?

Er tagrenden tilstoppet eller utæt?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Når en ydermur er effektivt isoleret, ja så vil den være kold udvendig. Har der så været -5o og der kommer rimfrost, ja så vil ydermuren se sådan ud, lige som din bil. Hvis det så også er mod nord, så tager det lang tid før muren igen bliver tør. Hvis ellers dine mursten er i orden skulle der ikke ske noget ved det.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis