afbryder med korrespondance - den ene afbryder styrer den anden.

Kære forum


Jeg er i gang med at skifte stikkontakter i et ældre hus. I den forbindelse "faldt" jeg over en gang med to korrespondance-afbrydere. Jeg glemte at tage billeder af den eksisterende opsætning, og nu kan jeg ikke samle dem korrekt. 

Jeg har købt to Fuga-korrespondanceafbrydere. Og jeg har følgende ledninger i begge afbrydere

2 hvide (jeg går ud fra, at disse er mellemledninger)

1 grøn (jeg går ud fra, at denne er mellemledning)

1 brun. (jeg går udfra, at denne er fase)


Når jeg har samlet dem på nedenstående måde sker følgende

Afbryder 1 tændt og Afbryder 2 tændt: LED-pæren blinker med 10/15sek intervaller

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 tændt og afbryder 2 slukket: pæren lyser

Afbryder 1 slukket og afbryder 2 tændt: pæren tændt


Afbryder 1

Nu har jeg samlet dem således, at den brune går sammen med de to hvide (på Fuga er dette markeret med en sort pil. se link til beskrivelse af afbryderen https://www.harald-nyborg.dk/media/images/800/7207_545681.jpg)

den grønne går ind (på Fuga er dette markeret med en rød pil).

Afbryder 2

brun går sammen med de to hvide (på Fuga er det den sorte indgang)

den grønne går ind selv (på Fuga markeret med en rød pil)


Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg er lidt desperat. 


På forhånd tusind tak for hjælpen. 


Med venlig hilsen

Jakob 


47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Ja det er jo noget rod. På en korrespondance afbryder er der 3 klemmer og de skal bruges alle 3. Der kan kun gå 2 ledninger i hver klemme i fuga afbryder, så jeg forstår ikke hvordan du kan få 2 hvide og en brun i samme klemme.  Når vi taler om ældre hus , så går jeg ud fra at det er installation fra før ca. 1970 for så er de hvide ledninger fase. Og enten brun eller grøn er så tændledning henholdsvis korrespondance ledning. 

Fase ( de 2 hvide ) skal ind sammen ved en sort knap. 

Den grønne skal ind ved den røde knap

Den brune skal ind ved den sidste sorte knap 

Og det gælder i begge afbrydere. 

Det vil sandsynligvis virke, men hvis det ikke er tilfældet så bytter du brun og grøn i begge afbrydere


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tusind tak for dit svar. jeg har forsøgt at rekonstruere den gamle installation. Med vis held (omend LED-pæren blinker. Men det er vist noget andet). Jeg har vedlagt et billede af den oprindelige installation - som virker. Jeg håber, at du måske kan hjælpe mig med at "konvertere" dette til den nye afbryder fra FUGA. 

På forhånd tusind tak. Du bliver den mest populære i Espergærde, hvis det lykkedes  

Ok det eneste du skal se efter er hvilken ledning der sidder i den gamle afbryder mrk. P svarer til rød i fuga. (jeg kan ikke se P`t ser ud som om det er den brune) Det er den der skal i fuga afbryder med den røde knap. 

De Hvide skal sammen i en med sort knap og den sidste også i en med sort knap. 

Populær i Espergærde hm hm hm det vil jeg så købe en lille is for.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det virkede. 

Den grønne skulle sammen med de hvide. Du har reddet min nattesøvn! 

Jeg har også en kroneafbryder i kombination med en stikkontakt, som også driller. Men jeg må hellere prøve lidt mere selv. Men det kan godt være, at jeg spørger igen. 


Tusind tusind tak. 


Jakob 

Hej igen Erik 


Nu må jeg også give op med den der kroneafbryder og tilhørende stikkontakt. Jeg har i væggen følgende: 

1 gul ledning

1 brun 

2 hvide (heraf går den ene hvide til stikkontakten.)

disse er forbundet med en fuga kroneafbryder (https://www.yousave.dk/images/bille...463-p.jpg)

Kan du hjælpe mig igen? 


På forhånd tusind tak. 


Jakob


Annonce

Jeg forstår ikke det med at den grønne skulle sammen med de hvide i korrespondancen, prøv lige at tage et billede af det så jeg kan se det i morgen.

I en krone afbryder er der jo 2 lamper der kan tændes fra samme afbryder. Her skal de hvide så i den klemme med den røde knap, den er fælles. Så skal gul og brun i hver sin af de klemmer med den sorte knap. 

Så skal du huske at vende afbryderren sådan at der tændes når man trykker ind for neden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen

Fantastisk. Tusind tak. jeg tester det i morgen tidlig. 

jeg sender lige et billede af korrespondancen. 


God aften til dig. Det er fantastisk med din hjælp. 

Med venlig hilsen

Jakob Orbesen

Synes det ser ud som om de hvide sidder forneden og den grønne nærmest kamera. Det er ikke "sammen med" men 2 forskellige klemmer så det ser ud som jeg forventede. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hahaha. Jeg er ikke en gang så god til at forklare ting. 

Jeg bemærkede i øvrigt, at pæren står og blinker. Jeg har læst mig frem til, at det er noget der sker med LED-pærer (vist pga. for lav modstand). Jeg har også læst mig frem til, at man kan montere en såkaldt støjkondensator på selve lampeudtaget. Har du nogen erfaring med dette? 

Igen, tak for uvurderlig hjælp. 


Med venlig hilsen

Jakob Orbesen

Alt elektrisk montage er ren logik. Derfor er det væsentlig at man skriver ting som de er, ellers kommer der jo en fortolkning ind, som ikke altid fører til det rigtige resultat. 

Skal vi vente og se om der er andre kloge hoveder der lige præcis ved hvad der skal gøres. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis