100mm hul i klinke

Hej,

Jeg er ved at sætte klinker op i badeværelset og skal ha et 100mm hul til ventilation.

Væggen er gasbeton, så har et 100mm bor til denne.

Men problemet er klinken.

Jeg tænker på at lave hullet i klinken, INDEN jeg sætter den op, ved at bore en 40-50 huller rundt i en cirkel. 

Men hvordan "banker" jeg hullet ud, så klinken ikke går itu ?

En mejsel er vel for voldsomt... 


Thomas
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skær det ud med en lille vinkelsliber


Vi prøver igen, i morgen --

Du skærer en "stjerne" i midten af dit "hul" med vinkelsliberen, ved at skære flere gange på kryds (efter du har boret huller rundt i kanten).
Når du så har et mindre hul i centrum, kan du langsomt bevæge dig ud mod kanten ved at nappe små bidder af med en klinke tang.
Tålmodighed er nødvendigt, da du meget nemt kan tage for stor en bid, og så knækker klinken        


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Super tak, god idé :-)



Thomas

Hvor stor er klinken og er den hårdtbrændt? Hvis klinken brækker under manøvren, kan du bruge et gammelt murer trick, nemlig at lime klinken sammen med snedkerlim, når du sætter klinken op. Når du så fuger, bliver revnen næsten ikke at se, fordi der ikke kommer fugemasse i revnen.


fase
Annonce

den er 30x30.... men hvis den knækker, så må jeg vel ud og investere i et hulbor ... 

jeg har set man kan få sådan en dims, der kan skære i en cirkel... tror bare ikke de findes til 100mm.




Thomas

Hvis det er en hårdtbrændt klinke er det ikke sikkert, du selv kan bore hullet, uden at den knækker. Det vil nok være det smarteste et få hullet boret hos en professionel. d u kan selvfølgelig prøve. Hvis det er hårdtbrændte klinker, kræver det vidiastål værktøj for at bore hul. Når nu det er en 30X30 klinke, kunne du jo prøve nogen af de andre råd, der er givet. Du har forhåbentlig så mange, at du har råd til at brokke et par stykker.


fase

Tegn den op og skær nogenlunde med 125 mm vinkelsliber bagfra, men kig foran. En masse krydsskæringer som når næsten ud til din opmærkning foran. Og flisen slibes tynd lige i cirkelen altså også bagfra. 

Selv om den er lidt takket og måske lidt for lille, limer du den op, og venter et par dage.  Hvis du er omhyggelig med lim hele vejen rundt i kanten af hullet kan du nemt med en lille mejsel eller stærk skruetrækker slå de sidste takker af i små bidder uden at flisen tager skade. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg må prøve..... overvejer at bruge 500 kr på et kopbor.... hvis det altså ikke koster mere... eller leje det i Johannes Fog....


Thomas
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis