Afstivning af bjælker

Hej. Jeg har købt et hus med 6 cm gulvhøjde på hovedhus fra 62 og tilbygning fra 71. Hvor jeg gerne vil have hele huset i niveau pga etablering af gulvvarme osv. 

Tilbygningen består af et rum på 4,4 x8,8m . Der er 13 stk tværgående bjælker i stueplan over en høj kælder. Med cc 65 cm. De er 10,5x22,5x440 . Mit spm er 

Da bjælkerne er 6 cm” for høje” ifht resten af huset kan jeg så skære af så de er 10,5x16,5x440.

Og så forstærke dem med spærtæ / reglar på begge sider feks 2,5x10x440 eller anden str.

Jeg har kigget i håndbogen “tommelfingerregel med bjælkelag” men er ikke helt sikker på hvad der kan lade sig gøre.

Det er for at undgå at hæve gulvet i resten af huset hvor der generelt er lavere til loftet end i tilbygningen.


Der vil blive etableret gulvvarme i gulvspånplader, med 13mm ekstra gulvspånplade ovenpå og afsluttet med berry alloc laminatgulv. 

I tilbygning ska der være  3 værelser til ialt 2 voksne og 2 børn. 

Vil selvf rådføre mig med bygningskonstruktør,  en ville loge høre jer . 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne du evt. sænke dine nuværende bjælker de omtalte 6 cm. Så bevarer du da styrken.


Søren O

Hej Søren. Den tanke havde strejfet mig. Hvordan er de normalt forankret i en tilbygning fra 70’erne. Gasbeton indvendig, tegl udvendig.

Det største problem med denne løsning er, at der bliver 6 cm lavere loft i kælderen .

Kunne man afstive gulvet og kompensere for de 6 cm ved feks  etablere hjælpe strøer i bjælkesko på langs af de eksisterende således at cc blev 30.

Med feks 47x150 i 4,4 m længde på langs af de nuværende og så tage de nævnte 6 cm af nuværende bjælker?..

Jeg tænker blot højt, saven er ikke ude endnu ... men ska nok igang ml jul/ nytår..vores eget hus er solgt og vi ska fra årsskiftet bo i kælderen indtil jeg er helt færdig på stueplan.

Du kan ikke skære 60mm af uden det har konsekvenser! Bjælkerne skal nok kunne holde, men de mister meget stivhed og du vil få nogle store deformationer og en følelse af at gulvet gynger når i går på det! 

Hvis du lægger én supplerende 45x145 imellem de eksisterende, så vi du igen have problemer med stivheden, fordi spændet er så stort ift. bjælkehøjden, du vil derfor være nødt til at lægge 2x45x145 mellem hver etagebjælke! Men så ska du gå på kompromis med lyd- og varmeisolering.

Det mest optimale ville være stålforstærkning. 160mm er MEGET spinkelt for en 4400mm træetagebjælke!

hej

For at bevarer samme stivhed, i gulvet, skal du have samme inertimoment cm4.

Ved at lægge 2 stk Limtræ 80x166 mm(bxh) ned imellem de højdeafkortede bjælker, får du samme niveau i stivheden cm4.

Centerafstanden bliver således 21,6 cm.

Et løsligt prisoverslag vil ligge på ca 15.000 kr, dog kan der nok opnås en hvis mængderabat ved køb af de ca 115 m.


mvh

gsh

Hej alle.

Tak for svarene. Jeg har besluttet at droppe ideen og nytænke.

Jeg må hellere stille spørgsmålet i et nyt indlæg således at folk kan læse det.

Jeg vil derfor nu gerne hæve gulvet i resten af ejendommen således at jeg får gulvet ca 60mm højere så det er plant med resten.

Bjælkerne ligger cc 75 nu. 

Ville jeg kunne sætte 1 reglar / spærtræ på hver side af de nuværende 100x150 x 3600 mm bjælker som understøtning for gulvspånpladerne. 

Således at de hæver gulvet 60mm.? 

Vil 25x100 være nok ellwr skal jeg op i 45x150 til understøtning af gulvspånpladerne .

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis