Genvex Energy 2 ydelse

Hej.

Vi har i foråret opsat et Genvex Energy 2 ventialtionsanlæg i vores hus på 139 m2. Rørsystemet er isoleret med 100mm hele vejen. Nu da det er blevet køligere vejr har jeg brug for en vurdering af om anlægget yder, som der bør også under disse vilkår. Kan en erfaren person vurdere ud fra vedhæftede billede om det er tilfældet?


Hilsen

Jannik


Aflæsning d. 17.12.2017, kl 8.30.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Indblæsningen er steget 15ºC i forhold til udeluften, og udsugningen er kølet 17ºC. Det ser meget godt ud, minder en del om mine tal.

Vær opmærksom på, at afkastet ikke bør komme længere ned, da der så kan komme is på veksleren med nedsat effekt til følge.

Jeg håber du kan mærke den forbedring af indeklimaet dit anlæg giver, og at du glæder dig over, at du ikke får -2ºC luft ind, men derimod +14ºC. Det er noget af en forskel.


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Den har en temperaturvirkningsgrad på 88%. Ikke dårligt for så lille et anlæg.
(Tudsug - Tafkast) / (Tindblæsning - Tude)

Har du ingen eftervarmeflade?
14C indblæsning er dog ret kold. 5-6 C under rumtemperatur. Det medfører dermed kundenedfald. Hvis tilluftventiler er placeret hensigtsmæssigt behøver det dog ikke være et problem. 

Din udsugning er 0,5 C koldere end din rumluft. Hvorfor det? Er sensorene kaliberet? Suger du fra rum der koldere end referencerummet - med vilje eller fordi systemet er utæt?
Er udsugningsluftkanalerne isoleret i kolde rum, hvor de er placeret? 

 og så må Genvex har en over nallerne. Der er ikke noget, der hedder "Friskluft". Det hedder "Udeluft" - uanset om det stinker af gylle, bilos eller rododendron. 


Tak for de svar.


Mjølner skrev den 05-01-2018 14:06:31

Den har en temperaturvirkningsgrad på 88%. Ikke dårligt for så lille et anlæg.
(Tudsug - Tafkast) / (Tindblæsning - Tude)

Har du ingen eftervarmeflade?
14C indblæsning er dog ret kold. 5-6 C under rumtemperatur. Det medfører dermed kundenedfald. Hvis tilluftventiler er placeret hensigtsmæssigt behøver det dog ikke være et problem. 

Din udsugning er 0,5 C koldere end din rumluft. Hvorfor det? Er sensorene kaliberet? 

Hele anlægget mangler at blive kalibreret. Dette var inkluderet i prisen når jeg samtidig købte aggregatet samme sted, hvor anlægget blev dimensioneret.  

Suger du fra rum der koldere end referencerummet - med vilje eller fordi systemet er utæt?

Utætheder kender jeg ikke til. Alle rum der suges fra har varme (ca. 20gr) hele døgnet. Kan sådan et anlæg trykprøves?


Er udsugningsluftkanalerne isoleret i kolde rum, hvor de er placeret? 

Hele anlægget er isoleret med 100mm på nær 4 flexrør á 120cm (ind og ud, på begge sider) omkring aggregatet, som kun er isoleret med 50 mm... Det kan være flexrørene på inde-siden skal efterisoleres så de også kommer op på 100 mm?


 og så må Genvex har en over nallerne. Der er ikke noget, der hedder "Friskluft". Det hedder "Udeluft" - uanset om det stinker af gylle, bilos eller rododendron. 


 

Chr. skrev den 17-12-2017 10:22:29

Indblæsningen er steget 15ºC i forhold til udeluften, og udsugningen er kølet 17ºC. Det ser meget godt ud, minder en del om mine tal.

Vær opmærksom på, at afkastet ikke bør komme længere ned, da der så kan komme is på veksleren med nedsat effekt til følge.

Kan jeg egentlig styre det med kontrolpanelet?


Jeg håber du kan mærke den forbedring af indeklimaet dit anlæg giver, og at du glæder dig over, at du ikke får -2ºC luft ind, men derimod +14ºC. Det er noget af en forskel.


Chr.

 

Ja, et eller andet sted i systemet kan du stille den laveste temperatur på afkastet, Mener den skal være +3ºC.

Med hensyn til kuldenedslag, så mærker du det ikke, hvis deú har indblæsningsdyser med tilstrækkelig impuls (så der sikres opblanding straks ved indblæsning), og under alle omstændigheder er det laaaaaang mindre end ofte set fra em stor og utidssvarende termorude. Jeg har ikke, heller ikke i -15ºC udetemp oplevet generende kuldenedslag fra anlægget.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

janniksteen skrev den 05-01-2018 14:33:51

Tak for de svar.


Hele anlægget mangler at blive kalibreret. Dette var inkluderet i prisen når jeg samtidig købte aggregatet samme sted, hvor anlægget blev dimensioneret.  

Få det gjort - inkl. balancering af luftstrømmene og selvfølgelig har du krav på en skriftelig indreguleringsrapport - der viser at det er indreguleret efter dine krav. 

Specifik ELforbrug (SEL) skal ligeledes dokumenteres. Se DS 447 afsnit 6.3

Du kan låne DS 447 gratis på bibliotektet 


Utætheder kender jeg ikke til. Alle rum der suges fra har varme (ca. 20gr) hele døgnet. Kan sådan et anlæg trykprøves?

ikke kun "kan" men det SKAL trykprøves - se DS 447 afsnit 6.3 . Hvis du ikke har stillet særlige krav jf. DS 447 afsnit 6.1.2.3 så gælder mindstekrav.  


Er udsugningsluftkanalerne isoleret i kolde rum, hvor de er placeret? 

Hele anlægget er isoleret med 100mm på nær 4 flexrør á 120cm (ind og ud, på begge sider) omkring aggregatet, som kun er isoleret med 50 mm... Det kan være flexrørene på inde-siden skal efterisoleres så de også kommer op på 100 mm?

Flexrør giver tryktab - bare for en anden gang. Få lidt mere isolering på, især hvis aggregatet er placeret i uopvarmede rum. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis