Fuge gipsvæg

Jeg skal til at bygge min første gipsvæg. Jeg har læst montagevejledninger og set YouTube og har mod på opgaven, men jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg laver overgangen til omgivelserne. 

Jeg forstår at gipspladerne skal være 10 mm kortere end væghøjden, og det overskydende skal fuges; men skal jeg fordele de 10 mm i både top og bund, eller kan gipspladen bare stå på gulvet mens jeg skruer den fast?

Laver jeg også 10 mm fuge i siderne, således at gipspladen ikke skubbes op imod den tilstødende væg ved montering?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har for et par måneder siden sat gipsvæg op på et værelse, jeg havde kun luft i toppen.

Det har endnu ikke givet mig problemer.

Jeg fandt en mere detaljeret montagevejledning (fra Gyproc) og der beskrives det specifikt at der anbefales ca. 10 mm luft i bunden (og siderne), af hensyn til lydfuge samt risikoen for fugtskader.

Jeg lagde derfor nogle afstandsbrikker på gulvet og stillede pladen herpå. Gipspladen var stadig fleksibel nok til at fjerne brikkerne efter at der var sat et par skruer i toppen af pladen.

Hvis ikke gulvet er 100% lige og i vater er det en god ide at have lidt afstand ved gulvet, så er der lidt at give af så plader kan stå lodret og ikke "tander"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

.......... og du skal huske at holde et par mm mellem pladerne også.......  knasfuge må ikke forekomme .........  iflg min gipshåndbog........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis