Maskininstallation i industri.

Hej.

Jeg søger et svar på om man må bruge et alm 16A cee stik istedet for en reperationsafbryder foran en elmotor i industrien? Forsyningen til motoren kommer fra en maskintavle. og der er ingen HPFI foran. 

Jeg mener ikke man må, da hvem som helst kan komme og tilslutte alle mulige andre brugsgenstande og komme galt afsted hvis der er afledning på dem, og så er motorværnet også i nogen tilfælde brugt som overstrømbeskyttelse.

Jeg har googlet en del uden at finde et sted hvor der står om det er lovligt eller ej, så det ville være dejligt hvis nogen kunne hjælpe mig med at finde det. 

Ps. det er muligvis ikke det rigtige sted eller forum jeg spørger i, men har ikke kunne finde andet.

45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil umiddelbart sige nej. Da det ikke er almindelig strøm tavlen leverer. Og motoren ligeledes heller ikke må kunne tilkobles almindelig cee udtag uden motorværn foran.

Men du kan bruge et andet egnet stik, hvis de to dele af installationen af praktiske årsager skal kunne skilles ad.

Der findes mange forskellige multistik til motorer/tavler som sagtens kan klare samme strøm som et 16A cee.


Elektronikteknikeren

Der er vel ingen der siger at der skal være motorværn foran en motor "af sikkerhedsmæssige årsager" Det værste der kan ske er jo at den brænder af. Sikringerne skal selvfølgelig passe til installationen så der ikke går ild i noget. Står der nogen steder at en motor ikke må kunne sættes direkte i et 5pol cee stik?


Og jo, selvfølgelig sætter jeg altid motorværn eller frekvensomformer foran en motor, men står der noget steder at man SKAL det?


Du kan bruge fx. hartingstik. 

Men hvis stikke skal fungere som sikkerhedsafbryder, skal det kunne aflåses. For at sikre mod utilsigtet indkobling. 

Der findes forskellige anordninger til at aflåse stik. 

Jeg ville nok vælge sikkerhedsafbryder og stik. En sikkerhedsafbryder er ikke voldsom dyr.
Harting er lige kommet med et stik, som monteres direkte i forskruning hullet på klemkassen. Så slipper man for løst kabel der hænger fra motoren. 

Alt afhænger selvfølgelig af størrelsen på motoren. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tbonekiller skrev den 15-12-2017 19:26:26

Der er vel ingen der siger at der skal være motorværn foran en motor "af sikkerhedsmæssige årsager" Det værste der kan ske er jo at den brænder af. Sikringerne skal selvfølgelig passe til installationen så der ikke går ild i noget. Står der nogen steder at en motor ikke må kunne sættes direkte i et 5pol cee stik?


Og jo, selvfølgelig sætter jeg altid motorværn eller frekvensomformer foran en motor, men står der noget steder at man SKAL det?


 Alt afhænger vel af hvad du bygger? 

Er det bare en løs motor, med et Cee stik eller bygger du en maskine? Hvis du bygger en maskine, skal du selvfølgelige overholde maskindirektivet. Jeg er ret sikker på at der står i maskindirektivet, at en motor skal beskyttes mod overbelastning. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg var også ude i maskindirektivet, hvor værn og motor skal være dimensioneret til hverandre. Derfor vil det være dumt at forbinde med almindelig cee materiel.


Elektronikteknikeren
Annonce


Vi kom lidt på afveje, beklager😊

Mit overordnede spørgsmål er: Må man efter en maskintavle have et 16A 5pol cee stik uden fejlstrømsrelæ foran..?

Nej, det må man ikke. Der skal fejlstrømsrelæ før alle tilslutningssteder under 63A. 

Og dog, der måske en undtagelse. Hvis man mærker med at der ikke er HPFI foran. 



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tak Jesper, det mener jeg også, men er det ikke kun iflg SB6? Har ikke kunne finde det i maskindirektivet eller lignende. 

Jeg er ret sikker på det også gælder for maskindirektivet. Alle nyere maskiner jeg ser, har fejlstrømsrelæ foran tilslutningssteder og maskinbelysning. 

Problemet ligger i at et 16A Cee stik er et helt almindeligt tilslutningssted. Både for smeden, rengøringspersonalet og alle andre. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Ja, det er nemlig et problem. 

Det der er i det er at vi har en del at disse tilslutnings steder på den virksomhed jeg arbejder på, og de vil gerne have flere, da der er servicevenligt.. Jeg mener det er forkert, men det er svært at argumentere imod når jeg ikke kan finde det på skrift :-) 

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis