Overvejelser om indmuring af rør (16 vs 20 mm)

Jeg skal ha' indfræset og indmuret nogle vandrette rør, til at trække ledninger i. Jeg vil egentlig gerne op i nogle 20 mm rør, men jeg studser over, at hverken LK's standard eller nye Air-indmuringsdåser umiddelbart har standard-huller til 20 mm (kun 16 mm).

Jeg ved de har nogle "fittings" hvor man kan tilkoble 20mm rør, men det indvendige hul er vel stadig 16 mm, og dermed stadig det svageste (og snævreste) led, når der skal trækkes ledninger.

Hvad tænker i?


mvh  Jan

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvad skal du have igennem dit rør ? 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Et almindeligt UTP kat 5 kabel er lidt over 5 mm i diameter, så der er mindst plads til 4-5 stykker i et 16 mm rør.
Normalt trækker man jo løse 1,5 kvadrat ledninger i rør, og så er der plads til 5-8 stykker, hvilket burde dække selv de mest avancerede tændinger...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Pinkhenrik: Jeg vil sige man skal være dygtig og erfaren til at montere rør og trække netværkskabler hvis man skal trække 5 netværkskabler i et 16 mm rør. Og hvis der er bøjninger hist og pist gør det opgaven sværere endnu. Og kan ikke forstå du skriver mindst. Jeg ville til hver en tid fræse 20mm rør ind i murene hvor der skal trækkes netkabler og antennekabler.

Men det kan være det er fuldstændig irrelevant ift spørger...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det skyldes nok at jeg er fra en tid hvor man brugte rigtige rør, og lærte at bukke dem...... rillerør er noget fanden har skabt på en dårlig dag   
Men når det så er sagt, så handler elektriker arbejde jo om planlægning.... man ser alt for mange gange, at man nærmest laver et stjerne punkt hvorfra alt udgår, og så opstår der hurtigt plads problemer.
Men ved at planlægge hvordan strømmen føres rundt, undgår man mange samlinger og dermed unødige ledninger i rørene.  

PS: Husk lige at du ikke må blande netværk og strøm i samme rør      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ved netværks kabler altså UTP kommer de jo alle sammen frar samme punkt nemlig switch eller lignende, og der skal en eller 2 ud til hver stik. Så rørene i et almindeligt parcelhus kan gå op i tilgængelig loftsrum skunk eller lignende. Der hvor det skal ned til router eller switch må man trække et større rør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan I bekræfte mig i, at hverken LK's standard eller nye Air-indmuringsdåser har standard-huller til 20 mm (kun 16 mm)?


mvh  Jan

Man må ikke have både svagstrømsledninger og stærkstrømsledninger i samme rør , selv i kanalkasser skal de lægge i hvert sit spor.................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Korrugerede-/rillerør har en mindre indvendig diameter end almindelige 5/8"/16 mm rør. Hvis du bruger stjernetopologi, kunne du bruge det at trække et netværks- og antennekabel i samme rør. Så har du muligheden for at have netværk, antenne og 230V ved siden af hinanden. 230 V skal dog trækkes i et selvstændigt rør for at undgå sammenblanding med svagstrøm. Uanset hvilken slags rør du bruger, skal du bruge så bløde bøjninger som muligt.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis