Beton gulv i garage, hvilken styrkeklasse sundolitt?

Da jeg til sommer planlægger og skal igang med og renovere med garage.

Ca 40 kvm, hvilken styrkeklasse vil være nok, i en lukket garage med plads til 2 biler plus lidt cykler, plæneklipper, skabe og værktøj?

Planen er pt og putte 230 mm C80 sundolitt under gulvet, som jeg læser det vil den kunne bære mere end 2200 kg/m2, så der er nok et godt stykke der op til, selv med 15cm beton og en bil på 2tons.

Men er det nok? Eller skal man op i en 300 mm S150?

Humlen i det er jeg self ikke gider gulvet giver sig efter nogen år, og jeg har en kammerat der har 40 kvm C80 i overskud fra hus projekt.


Venlig Hilsen
Rønbo
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg kan ikke svare dig på sundoliten, men har du overvejet om der skal isolering under betonen ?

jorden i dk er året rund ca. 5 grader vamt - hvis du ikke isolere vil din garage have en god temperatur både sommer og vinter hvilket er perfekt til bilen.

min garage er ca. 5-10 grader om morgen nu hvor der er nattefrost og om sommeren er den typisk 15-20 grader. den opvarmes ikke med andet end elbilen som står og lader op. selv de hårdeste vintre har aldrig givet frost der inde.

mit værksted (som har isolering i gulvet) er betydeligt koldere.

skal du derimod også have værktøj og arbejdsbænk m.m. så kan jeg godt forstå du vil isolere gulvt - bilen er sådan set bedre stillet uden.

selve tag og vægge skal naturligvis stadig være godt isoleret, inkl lav energi ruder/dør for at gulvet kan varme den op - det fungere fint for mig med 20 cm rockwool i tag/væg - den er frostfri om vinteren og kølig om sommeren.

husk gulvafløb både foran og bag bilen....



Ja jeg har overvejet det, der skal monteres en luft til luft varme pumpe, med 10 graders indstilling.

Og ja self isolering i loft og vægge, mest fordi jeg self osse regner med og bruge værkstedet/garagen om vinteren.

Men jeg er nu lidt af en anden mening omkring det med og holde varmen, jeg kan ihvertfald se på mit hus at det ikke er meget varme der kræves for at holde en fornuftig temperatur, og det er renoveret med 230 mm i gulv, 200 mm i væggene og 400 mm på loftet, med damp spærre.


Venlig Hilsen
Rønbo

Tak for det

Syntes nu jeg havde ledt efter det, men åbenbart ikke det rigtige sted, kom frem til en beregnings app hvergang


Venlig Hilsen
Rønbo

Jeg ville vælge mx250. Det kan holde til trafikken. Det kan faktisk bruges i industri bygninger også. Og så har du noget der holder. 


Jesper-

Nu en lille opdate

Har købt C80, som jeg kan se på skemaet fra sundolitt, så er C80 okay til to biler på op til 3500 kg.

Da jeg aldrig kommer til og have andet end en almindelig personbil i garagen er C80 i mine øjne mere end rigeligt med 120 mm beton og armering.


Ydermere har jeg kontaktet sundolitt, da det ikke fremgår om de 300 mm C80 er min/maks.

Deres svar er at ved 270 mm C80, i forhold til styrke at det ikke vil ændre en masse, dog vil gulvet blive en smule mere stabilt (“stærkere”) af og have kun 270 mm, da der er mindre materiale til og give sig under belastning.


Venlig Hilsen
Rønbo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis