Varmegenvinding - spirorør eller glat flexslange?

Skal til at lave varmegenvinding i det lille hjem, og har fået tilbud til Nilan 300 LR som pakkeløsning med alt inkluderet (gør det selv).

Jeg har netop fået en bekendt til at se på opgaven, da han sandsynligvis skal hjælpe med installationen. Han har stor erfaring med installation af varmegenvinding til nybyg, og han oplyser, at de næsten altid benytter sig af flexslange til indblæsning og udsugning. Ovenstående tilbud er lavet ud fra, at der skal bruges spirorør.

Spørgsmålet er så, om det ene nødvendigvis er bedre end det andet? Og hvorfor?

Min bekendte vil lave det med Ø75 slanger i flexrør med glat inderside. https://www.billigvvs.dk/varmesystemer-varmegenvinding-nilan--nilair-roer-oe75-mm-(ydre-diameter)-rulle-50-mtr-543310.html

Vil det fungere fint?

Det vil uden tvivl være væsentligt nemmere at trække rør rundt i isoleringen og ned til kælderen i flexslangerne. Men vil der være mærkbart effekttab?

Det er Nilan selv, der har produceret dem til formålet, så helt skidt kan det vel ikke være?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Flexslange bliver brugt hvis man har loft til kip eller andre svært fremkommeligesteder.

Det bedste er spiro rør da du har langt min buk på din luft.

Men flex slange kan selvfølglig gøre opgaven men spørgsmålet er om du skal trække flere slanger til store rum da en ø75 kan flytte væsentlig mindre luft end ø125

Tak for svar.

Hvad hvis man i stedet går op i en ø90 flexslange? Hvor mærkbart vil det være i forhold til ø125?

Det er også et spørgsmål om økonomi og opgavens omfang. Og jeg tænker, at det er væsentligt billigere og nemmere at få trukket 150 meter flexslange, end det vil være med spirorør, samlinger, bøjninger, koblinger osv?
Da der samtidig skal trækkes rør til kælderen via en gammel skorsten, tænker jeg også, at flexslangen vil være nemmere at have med at gøre?

Spirorør i sig selv koster ikke alverden. Så hvis du har pladsen skal du gå efter det. I. Mange tilfælde er det rigtig behageligt at arbejde med, da det ikke bugter sig og ter sig. Men holder formen. Der skal selvfølgelig skæres lidt, men med det rigtige værktøj går det nemt.


Elektronikteknikeren

Jeg er ikke fagperson og du burde måske rådføre dig hos en.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis