ej jeg har et larburgini fyr og kun gulvvarme i huset som er på 126 m2 kan ikke justere varmen

som jeg skrev om fyret har jeg ikke en jordisk chance for at finde ud af hvordan sådan noget varme virker men jeg forsøger at bruge min logiske sans ,  inde i huset sidder der termostater som burde kunne regulere varen i hvert rum men som jeg ser det virker de ikke uanset om jeg skruger helt op eller helt ned så sker der ikke en prut. ude ved fyret sidder der nogle ventiler med styring via en tavle på vægen .den tavle på vægen skulle i følge mig køre med konstant støm på 220 volt og føleren som sidder på ventilerne kører med 24 volt for at lukke op og i for vandgennemstrømningen gennem slangerne i de enkle rum i huset. jeg har informeret udlejeren om at det ikke virker men de halvaber han har haft ude at se på det kan ikke finde ud af det. jeg har fortalt at fyret styrer 220 volt og det mener jeg ikke den skal for termostaterne skal j virke hele tiden og ikke kun når fyret kører. jeg tror ikke selv at de ventiler kører som de skal ej heller de 24 volt styringer til at åbne og lukke fungerer som de skal- så hvad gør jeg for at finde ud af hvad der er i vejen med hele systemet nogen der kan give mig et svar. Aner heller ikke hvordan fyret skal stå vi bruger ca 10 liter olie om dagen håber der er nogen som kan gi mig et godt råd

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den gulvvarme styring du har får besked fra de enkelte rumtermostater. Inde bag dæksel i styring er der sikkert nogen lysdioder for hver kreds. De lyser når termostat kalder på varme. Så prøv at skrue alle termostater ned på lav temperetur. Så skulle alle lys være slukkede. Så skruer du 1 op på 23-25 grader og du vil kunne se at der er 1 lille lampe der tændes. Når det sker sender styringen 24 volt ned på den lille termomotor / telestat der sidder på fordeler røret. Efter nogen minutter kan man se på denne telestat om den får signal. Nogle bliver røde inde i et lille kighul medens andre har et lille låg der ses stige lidt op. Når du kan se at 1 fungerer skruer du 1 mere op og ser at det også giver resultat  o.s.v. 

Så kan du mærke på den enkelte gulvslange om den bliver varm i sin fremløb. og efter 15-30 minutter også lunere på retur slangen der sidder enten lige bagved eller foran fremløb. Men du får ikke øjeblikkelig respons på gulvet da det tager 6-12 timer at varme betongulvet op. 

Så hvis alle telestater står åbne, og du gerne vil have mere varme i huset så er det sikkert termostat der skal skrue op (se senere)

Men der jo også andre overordnede ting der skal være i orden. På enden af fordeler sidder en termostat og en cirkulations pumpe. Termostat skal stå på 3-4 eller rettere termometer skal være på ca. 40 grader og cirkulationspumpe skal naturligvis køre. 

Fyret skal jo også have en vis fremløbs temperatur. Det kunne godt være 60 grader

Og så til sidst man får aldrig en god service af håndværkere hvis man kalder dem for "halvaber"  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fin beskrivelse fra El-mand, men glemmer dog lige een vigtig ting. Hvis styringen er med trådløse termostater i de enkelte rum, så sidder der batterier i termostaterne. Hvis disse batterier mangler strøm, kan de ikke sende signal til gulvvarmestyring.


Søren O

Ja netop det skulle have fremgået. Men det er så den vej du skal gå hvis ikke du kan få signal fra termostat ( de små led inde i styring )

Men det kunne være godt at få lidt mere præcis information hvad der sker. 

Er det lidt for koldt eller er det ved frysepunktet. 

Hvilken temperatur på fremløb på fyr og hvilken temperatur på gulvvarmeshunt.

Eventuelt et billede af shunten fra forskellig vinkel kunne give et mere præcist svar. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres svar jeg glemte vist at sige at det her anlæg er af ældre dato og selve termostaterne er ledningsførte og "styreenheden" er en box med en printtransformer  et relæ til cirkulationspumpen en klemrække til telestaterne og et antal lysdioder som indikerer om termostaten tænder eller slukker og jeg har målt på ledningerne til telestaterne at der kommer strøm igennem når jeg enten skruer op for termostaterne eller ned. Det gør der. Kan det tænkes at de ventiler som sidder under telestaterne ikke kører op og ned som de skal og skal de kunne trykkes ned med fingere eller skal der flere kræfter til for at det virker. Den som har sat det her anlæg til en gang har sat hele styreenheden via fyrets 220v og ikke direkte til fast 220v . Det er blevet lavet om af en elektriker i dag så styreenheden nu kører med konstant 220v tilkoblet .  Hvordan kan jeg tjekke om telestaterne virker som de skal ? Anlægget kører på 24 volt .  Fremdrift temperaturen er 38 grader og fyret er sat til 60 grader for at dræbe evt. bakterier.

Jeg har selv en ide om at ventilerne har sat sig og eller at telestaterne ikke virker . Ventilerne sidder på tilbageløbs røret så jeg aner ikke om de skal trykkes ned for at lukke vand ud eller om de skal være oppe jeg er ikke vvs mand så der står jeg af. Jeg kan finde ud af elektronik men når det gælder et fyr og hvordan det skal virke så står jeg af. 

på forhånd tak for jeres tid Leif

Så kom du da så langt at styring inclusiv termostater sikkert virker. 

Tjekkede elektriker om cirkulationspumpe kører? Kan du se om telestater viser "åben" 3-5 minutter efter termostat kalder på varme. ?? Er der nogen af kredsene hvor fremløb og retur mærkes næsten lige varme ca. de 38 grader. ??

De ventiler jeg kender har en lille stift under telestat som skal op når der åbnes. Hvis du skruer telestat af så kan stiften trækkes op og der bør komme varme ud på fremløbs røret næste øjeblikkelig. (altså den modsat telestat.)



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Her er nogle billeder af systemet 

Det ser ud som det normalt gør. Og fint mærket op. Du burde kunne se på den blå knap øverst på telestater om de bevæger sig (2-5 minutter) Hvis det er tilfældet burde der være en der ikke er så højt oppe (soveværelse) 

Den sorte ring under telestat kan drejes og telestaten kan tages af. Så kommer du ind til den lille tap der skal åbne og lukke for varmen. 

Men beskriv lige om der er nogle rør der er godt varme og evt. nogle der ikke er varme på både fremløb og retur. Og du skal mærke efter så langt nede som muligt, så det ikke bare er varme der breder sig fra fordeler . 

Er du i tvivl om pumpen kører, kan du med en meget stor skruetrækker skrue den store prop ud midt i pumpen. Der kan så stikkes en skruetrækker ind og du kan tydelig mærke akselen hvis den drejer rundt. Der vil komme ganske lidt vand ud, men ikke mere end en lille klud under kan tage. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er sikker på at enten er det ventilerne som sidder fast eller er meget stramme at trykke ned eller også skal der nye telestater på for jeg har tjekket om lysdioderne slukker ude på tavlen og det gør de ikke så jeg tror at det er ventilerne der er problemet men hvor får jeg fat på dem da jeg ikke ved hvilket gevind størrelse de har. Pumpen kører det kan jeg høre. Fyret skal jo slukkes og trykket skal jo tages af inden der skal skrues på de ventiler. Nogle af telestaterne har toppen siddende løst og den hvide hætte kan tages af men de andre har en fjeder siddende som trykker på stiften. Hvis jeg skal finde ud af om den er åben når stiften er oppe eller nede må jeg vel prøve at trykke den ned for at se om den åbnet eller lukker. Nå jeg må se i morgen om der er sket en forandring. Tak for hjælpen jeg skal nok få styr på det hilsen Leif 

Du kan tage telestater af uden at der kommer vand. Der er åbnet når stiften er helt oppe. 

Jeg kan se der står noget på telestater men kan ikke tyde det udfra billedet. Men f.eks. billigvvs eller hedestoker kan hjælpe dig hvis du ringer til en af dem med hensyn til telestater. 

Jeg er ret sikker på at du kan skrue den lille møtrik af som indeholder stiften uden at der kommer vandtryk ud. Men du kan da løsne en lidt efter lidt og fornemme om det presser på ud igennem gevind. 

Hvis den kan komme af skal den renses og smøres. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg vil forsøge at skille en ad og så må vi se hvad der sker

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis