Etablering af ekstra stikkontakt i gipsvæg

Hej,

I forbindelse med jeg har købt nogle sonos, højtalere kunne jeg godt tænke mig at få dem sat op på væggen i stuen. Sonos højtalere skal kun bruge et strømkabel, problemet er bare hvordan man laver en pæn løsning, så strømkabelet ikke skal gå ned af væggen.

Derfor tænker jeg lidt at få etableret 2 ny stikkontakter, der hvor mine højtalere skal sidde, så strømkablet, bare kan gå direkte fra højtalere også i stikkontakten. Vi bor I en nyere lejlighed, og væggen er af gips. Der er i forvejen et udtag til lamper, på den væg jeg vil bruge. 

Men gade vide hvad det vil koste, at få en elektriker til at lave? Er der nogle som har et bud på det?

De 2 sorte cirkler er der hvor jeg regner med at etablere stikkontakterne, og den grønne er der hvor der i forvejen er et strøm udtag til lamper.

Med venlig hilsen

Kristoffer


Med venlig hilsen
Kristoffer
Læs mere om Rionet

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Eller må man bare bore et hul også trække strøm kablet på indersiden af gipsvægen, også trække det ud igen forneden ved panelet også sætte det i stik kontakten?


Med venlig hilsen
Kristoffer
Læs mere om Rionet

Hvis der er en fase i dit lampeudtag, kan det godt lade sig gøre at "fiske" et kabel igennem gipsvæggen til et par stikkontakter, ellers er det jo lidt svært   
Der er dog visse begrænsninger: De lodrette reglar i væggen skal du igennem, for at nå hen til højttalerne, hvilket kan betyde at man er tvunget til at skære flere huller i væggen, alt efter hvor reglarne står.

Din ide med trække en ledning i væggen er ikke så nem som det umiddelbart lyder. Det ikke lovligt at trække bløde ledninger igennem bygningsdele. Det skal være kabler...  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er ikke stikkontakter du søger, men lampeudtag. 

Nej du må ikke trække ledningen fra det eksisterende lampeudtag på bagsiden af gipsen, via et hul du har boret. 

Det du vil have lavet kræver en autoriseret elektriker. 

Det er ikke nemt at komme med et bud på prisen, det kommer meget an på konstruktionen af væg loft. Materialerne er ikke dyre, men timelønnen er. 



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg lavede noget lignende med nogle B&O højtalere for nogle år siden. Man kan bore et Ø56mm hul bag hver højtaler og trække et installationskabel lodret ned bag gipspladerne, hvor kablet fiskes ud af et hul nede ved gulvet. Herefter føres kablet bag fodpanel eller i Kabelkanal til den eksisterende faste installation. 

I Ø56mm hullerne bag højtalerne isættes en forfradåse, hvor der sættes et lampeudtag. 

Dette giver en pæn afslutning. Det er vanskeligt et "fiske" på tværs af gipsvæggen, som du selv foreslå. Drop det. 

Husk at det er arbejde for en fagmand ;-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Kristoffer
Jeg er netop faldet over din tråd (selvom den er af ældre dato), og jeg er meget nysgerrig på om du fik det løst.
Jeg står nemlig med fuldstændig samme problematik.

Hvis det lykkedes dig. Hvad kostede det så?

Dbh Frederikke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis