Servodan lyssensor - aktivering via kontakt

Hej Furum,

I har hjulpet mig før, så nu prøver jeg igen;)

Jeg har en servodan lyssensor (SERVODAN BEVÆGMELDER 200 GRD HVID 41-227) der er tilsluttet 4 udendørslamper, der sidder langs en husmur på ca. 12 meter. 

Lyssensoren er placeret således, at den tænder lysene når man kommer hjem til huset (hvilket den gør problemfrit), men når man skal afsted fra huset, kan man kun få lys ved manuelt at tænde på en kontakt indenfor, hvilket gør at lyset så vil være tændt hele dagen. Den åbenlyse (og dyre) løsning vil være at opsætte en lyssensor mere, der aktiverer lyset når man tager afsted fra huset, men jeg har læst i instruktionsbogen til lyssensoren, at man kan aktivere lyssensoren ved at slukke på kontakten i mindre end 4 sek., hvilket kunne være en acceptabel løsning.

Kopi fra instruktionsbog: 

Billede af ledningsdiagram: 


Jeg har desuden taget billeder af hvordan lamperne og lyssensoren er tilsluttet nedenfor (de 4 føste er lamper og det sidste er lyssensoren):


Håber der er nogle skarpe hoveder der kan finde fejlen i ledningstilslutningen, som var som vist på billederne da jeg købte huset i sep. måned.

Mvh. Henrik

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke at interessere dig for de 4 lamper, de lyser jo som de skal. 

Hvis du slukker afbryder, får du så ingen lys, heller ikke når du kommer hjem. 

Er det tilfældet er afbryder monteret som tegning viser og det burde virke.

Kan du derimod ikke slukke på afbryder, men kun tænde hele tiden, så er afbryder monteret parallel over sensor og det vil ikke virke. Det er sikkert smlet i en lofts dåse i nærheden af afbryder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kontakten er som udgangspunkt slukket hele tiden og her virker lyssensoren som den skal (dvs. tænder lamperne når den registrerer bevægelse).

Når jeg tænder på kontakten, så er alle 4 lamper tændt indtil jeg slukker på kontakten igen.

Jeg må prøve at finde ud af hvor de er samlet - jeg vender tilbage snarest.

Mvh Henrik


Så er det lavet som jeg beskriver sidst, nemlig med afbryder parallel over sensor


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Beklager den lange svartid, men der kom lige et fjernvarmefyr-projekt på tværs...

Jeg kom i tanke om at en kontakt med indbygget timer sandsynligvis vil kunne løse mit problem, som f.eks. denne her: https://bels.dk/produkter/12575-oevrige-elartikler/264791-fuga-timer-8a-hvid/?gclid=EAIaIQobChMIh_iX56vL2QIVGIGyCh1OWw69EAQYAyABEgLTzfD_BwE

Mvh

Henrik

Det vil den nok kunne. 

Den manuelle funktion du beskriver i starten, (ved hurtig sluk / tænd ) kan ikke bruges detr giver samme resultat som din nuværende afbryder, nemlig konstant lys indtil du hat slukket igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis