Valg af stikkontakter til restaurationskøkken

Jeg er ved at ombygge et lokale til et lille restaurationskøkken. Her har jeg brug for en masse stikkontakter, og i den forbindelse har jeg (som man nu skal) allieret mig med en elektriker. Han mener at for at "være på den sikre side" skal alle stikkontakter være i industriklasse (han har foreslået LK Opus74). Det er nogle ret store, grimme og ikke mindst virkelig dyre kontakter.

Jeg ville rigtig gerne "nøjes" med at have nogle mindre klodsede hvis de kan leve op til reglerne.

Rummet har klinkegulv og afløb i gulvet.
Alle kontakter sidder minimum 45 cm over gulv.
Der vil blive vasket gulv med moppe og spand, men aldrig spulet.

Er der nogen der ved om min elektriker går med lidt for mange livremme og seler, eller har han ret i sin formodning? Jeg synes jeg har set almindelige stikkontakter i de restaurationskøkkener jeg tidligere har besøgt.

Jeg er ved at ombygge et lokale til et lille... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for alle jeres svar!

Jeg er ikke interesseret i dårlig kvalitet, så det bliver Opus 74 der bliver sat op

Jeg har lige en kommentar til Ole bens indlæg, hvor du skriver, at du har fjernet indmaden og bruger "dåsen" som samledåse. Hvis du virkelig bruger stikkontaktens kapsling som samledåse, må jeg gå ud fra, at du ikke er elektriker. Det er da en klampet anvendelse af materiellet. 


fase
S. Fabrin skrev den 15-12-2017 09:08:16

Jeg har lige en kommentar til Ole bens indlæg, hvor du skriver, at du har fjernet indmaden og bruger "dåsen" som samledåse. Hvis du virkelig bruger stikkontaktens kapsling som samledåse, må jeg gå ud fra, at du ikke er elektriker. Det er da en klampet anvendelse af materiellet. 

Hvorfor? - om ledningerne med besvær er klampet rundt og samlet inde i samledåserne - eller jeg bruger en tom til at fordele dem fra, så jeg kan lave det på en bedre, enklere, hurtigere og først og fremmest mere sikker måde, kan jeg ikke se noget klampet i. 

Samlerne i hjørnerne inde i stikdåserne er ihvertfald ubrugelige og mildest talt brandfarlige, da man ofte, uanset hvor hårdt og omhyggeligt man spænder skruerne, alligevel kan hive en af lednigerne ud.

Jeg kunne også vælge at bruge en alm. samledåse til at fordele ledningerne fra - men det synes jeg æstetisk ikke passer sammen på mine el-tavler, selvom jeg har lavet det sådan på en enkelt, indtil jeg får tid til at lave det om ;-)

Jeg tror stadig Fabrins konklusion er korrekt "- - - - du ikke er elektriker" Det er ikke en korrekt metode og heller ikke  beskrevet i stærkstrømbekendgørelsen. 

Du kunne jo også have bygget en kasse af legoklodser    og så samlet ledninger i denne. Det vil sikkert være æstetisk fint nogen steder og sikkert også fungere men det er ikke det samme som det er ok

Men nu er vi jo ved at bevæge os væk fra trådstarters spørgsmål. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-12-2017 09:39:40

Jeg tror stadig Fabrins konklusion er korrekt "- - - - du ikke er elektriker" Det er ikke en korrekt metode og heller ikke  beskrevet i stærkstrømbekendgørelsen. 

Du kunne jo også have bygget en kasse af legoklodser    og så samlet ledninger i denne. Det vil sikkert være æstetisk fint nogen steder og sikkert også fungere men det er ikke det samme som det er ok

Men nu er vi jo ved at bevæge os væk fra trådstarters spørgsmål. 

Korrekt - jeg er ikke elektriker eller har læst stærkstrømbekendtgørelsen - men om ledningerne er samlet vha. de ubrugelige og brandfarlige samlere i stik- eller tænd/slukdåserne - eller vha. nogle rigtige ledningssamlere i en dåse, hvor indmaden er taget ud for at give plads til det, så ledningerne nemmere kan trækkes rundt inde i dåserne uden yderligere samlere frem til den enkelte stik- eller tænd/slukkontakt  - det kan jeg virkelig ikke se skulle stride mod nogen stærkstrømsbekendtgørelse.

Man bruger jo i forvejen fordelerdåser til at fordele ledninger rundt til de forskellige udtag -  så må du meget gerne forklare, hvorfor det skulle være en ukorrekt metode - den eneste forskel er jo bare at jeg ikke har nogle løse ledninger mellem "samledåsen" og stik- eller tændslukkontakterne - og om jeg bruger en rigtig samledåse eller et tomt kontakthus, som der i forvejen er flere af lige ved siden af - det kan umuligt gøre den store forskel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis