Valg af stikkontakter til restaurationskøkken

Jeg er ved at ombygge et lokale til et lille restaurationskøkken. Her har jeg brug for en masse stikkontakter, og i den forbindelse har jeg (som man nu skal) allieret mig med en elektriker. Han mener at for at "være på den sikre side" skal alle stikkontakter være i industriklasse (han har foreslået LK Opus74). Det er nogle ret store, grimme og ikke mindst virkelig dyre kontakter.

Jeg ville rigtig gerne "nøjes" med at have nogle mindre klodsede hvis de kan leve op til reglerne.

Rummet har klinkegulv og afløb i gulvet.
Alle kontakter sidder minimum 45 cm over gulv.
Der vil blive vasket gulv med moppe og spand, men aldrig spulet.

Er der nogen der ved om min elektriker går med lidt for mange livremme og seler, eller har han ret i sin formodning? Jeg synes jeg har set almindelige stikkontakter i de restaurationskøkkener jeg tidligere har besøgt.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne jeg også finde på at anbefale, men jeg kender ikke dit køkken. Hvorfor er stikkontakterne placeret så lang nede som 45cm. over gulvet. I et køkken hos en slagter har jeg set, at der bruges stænktæt materiel, altså i samme klasse som det din elektriker foreslår.

Væggene skal vel også vaskes. Det kan kræve en anden tæthedsklasse end ved brug i et tørt rum.


fase

De kontakter der er 45 over gulv er nok nærmere udtag til opvaskemaskine osv. Så ikke egentlige kontakter. De stikkontakter jeg kan sætte stik i er i 110 over gulvet.

Væggene kan vaskes, ja - men det vil blive med en fugtig klud. Hos en slagter skal alt kunne spules og desinficeres...

Det er nu ikke så svært for det er faktisk nævnt i stærkstrøm bekendtgørelsen hvordan det skal laves. Jeg har sakset lidt fra afsnit 802 : 

Desuden skal installationer i

  • restaurationskøkkener,
  • institutionskøkkener, og
  • tilberedningsrum til   viktualieforretninger

i indtil 1,7 m højde over gulv udføres efter   bestemmelserne for fugtige områder. Dog kan brugsgenstande være i   kapslingsklasse IP20 (normaltæt udførelse), når de er   således placeret eller afskærmet, at de ikke udsættes for   skadelig påvirkning fra rengøringsmidler.

Note Ved institutionskøkkener   forstås køkkener, der anvendes til madlavning for institutionen.   Køkkener, som i henseende til brug, udstyr og indretning svarer til et   privat køkken, henregnes ikke til institutionskøkkener

Det mener jeg ikke efterlader nogen tvivl. Jeg har da så vidt jeg husker heller ikke set andet anvendt



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for godt svar Erik

Kan du uddybe "bestemmelserne for fugtige områder" eller måske guide mig til et sted jeg kan læse om det?

Du kan læse om det i stærkstrøms bekendtgørelsen særligt i kapitel 802 og 803 

Heraf fremgår at andet ciffer i IPkoden ( materiellets berørings og tætheds grad) skal være mindst 1 Altså mindst IP x1 

Den almindelige fuga stikkontakt er IP20 så det er altså ikke nok. Den næste man har i DK er vist Opus 74 som har tæthedsgrad  IP44 som altså er de "grimme og dyre" opus.

Men der findes da udenlandske fabrikater der er væsentlig billigere, men som din elektriker måske ikke "gider" montere. Der er nogle med så dårlig kvalitet at det godt kan være under den standard man vil rører ved.

Her er et eksempel på en megetbilligere endda dobbelt stikkontakt  

Den koster ca. 20% af en Opus enkelt stikkontakt 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis elektrikeren ikke vil montere dem, så forstår jeg ham udmærket. Jeg har lige prøvet den kvalitet, og inden jeg var færdig med montagen, blev lortet pillet ned og erstattet med noget LK. Stikkontakten er billig, og det er kvaliteten også.


fase

Jeg kan heller ikke anbefale de billige hvis det er en kontakt der ofte skal bruges. Det er noget bras at montere og det er noget bras at skal bruge regelmæssigt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De har nogle lignende og endnu billigere hos Harald Nyborg: https://www.harald-nyborg.dk/p6415/...staenktaet

De er såmænd udmærkede i brug, selvom jeg ikke forstår de skulle være specielt stænktætte? - men jeg kan godt forstå, hvis elektrikeren ikke vil anbefale dem, da det er næste umuligt og omstændeligt, at lave dem korrekt indeni, pga. ringe plads og dårlige komponenter (jeg har dog fundet en løsning, hvor jeg fjerner indmaden i en og bruger den som fordelerdåse) og med hans timeløn, vil det blive dyrere end, hvis du fra starten indkøber nogle bedre.

Ole. De stikkontakter er heller  meget bevendt. Men kapłingen er den samme. Det drejer sig om tætningen i forhold omgivelserne.


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis