Radiatorventiler bliver ved med at sætte sig fast

Hej LDS

Jeg er muligvis havnet under det forkerte forum, men tænker det hører til opvarmning.

Jeg har 6 termostater på til gulvvarme, og oplever problemer med at flere af dem bliver ved med at sætte sig fast. Når jeg så motionerer radiatorventilen (tappen) for enden, virker de fint igen, men sætter sig så fast sig så som sagt fast efter en uges tid. Er der noget man kan gøre for at de kan fungere længere tid af gangen? 


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi er i opvarmningssæsonen og termostatregulatoren burde motionere ventilen rigeligt, medmindre den mener at der slet ikke er behov for gulvvarme - eller der altid er behov for 100%. 

Har du andre varmegivere?
Kører du en meget sparsommeligt varmekurve? 

Og så kan dit anlæg være tilslammet.
Hvornår blev dit anlæg sidst renset (tømt snavssamler)?

Hej Mjølner

Tak for svar. Jeg kan godt høre at jeg har en del at lære. Har kun boet i huset i 6 måneder, så jeg vidste slet ikke at der er en snavssamler. Der følger jo desværre ikke lige en manuel med til sådan nogen systemer, og har svært ved at finde en "guide" til at komme i gang med at lære det hele at kende.

Jeg kan se at flere af ventilerne "kalder" på varme, så jeg tror ikke det er problemet. Jeg har sat alle termostaterne på cirka 18 grader og 20 på badeværelset, så det kan godt være at det er fordi at der ikke bliver "kaldt" hele tiden fra de enkelte rum, men det burde stadigvæk ikke sætte sig fast efter en uge? Jeg har ikke andre varmekilder, men det drejer sig kun om 1. salen. Stuen fungerer fint, da det er et system for sig.

Hvor vil en typisk snavssamler sidde?


 

Prøv at skrue pakdåsen ud og motioner membranen med f.eks. enden af en blyant eller andet med en stump ende, så den bliver løsnet. Lad vandet løbe gennem den nu helt åbne ventil i et par minutter. Måske kan du få skyllet evt. urenheder væk fra sædet. Skru så pakdåsen og termostaten på igen.


fase

Du skal skrue pakdåsen ud, rense stiften og huske at gi det en omgang hanefedt til sidst. Hvis ikke du gør det bliver de ved med at sætte sig. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg må prøve at få taget pakdåsen ud og renset/motioneret den. Skal jeg slukke for vandet inden? Radiatorventilerne sidder lodret, altså lige op i luften, så jeg ved ikke hvad der vil ske, hvis jeg tager pakdåsen af i det tilfælde.


 

Annonce

Du kan gøre det med tryk på, der kommer en lille smule vand, så en klud er et must.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Snavssamler burde sidde i foran de ting du vil beskytte mod snavs. 

Radiatorerne: fremløb efter pumpen.
I returløb for pumpen....

søg efter "Danfoss FVR" for at finde et billede. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis