Olieret eller lakeret trappe?

Jeg har brug for lidt sparring... 

Vi har en gammel fyrretræstrappe, som var lakeret og gulnet meget. Den er nu slebet ned efter alle kunstens foreskrifter, og vasket med grundrens. Alt andet end trinnene har jeg malet hvidt, og nu er tiden kommet til trinnene. 

Trinnene skal være hvidpigmenterede, og jeg havde egentlig besluttet mig for at lakere med:
Trip Trap floor primer ekstra hvid + Trip Trap Heavy Performance Gulvlak - mat (selvfølgelig med hærder ;-) ). 

Nu er jeg kommet i tvivl om det vil være mere fornuftigt at oliere dem? Jeg synes det er lidt mere risikobetonet med en lakering, men jeg kan læse mig frem til, at der måske er for meget slid på trappen til at en oliering er god nok.

Hvad ville I vælge? - Og er der nogle der har erfaring med den nævnte lak behandling? 

På forhånd tak.
Mette

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg ved (og som du selv siger) er er lak behandling meget mere holdbar, end fx olie. Jeg ville helt klart holde mig til lak behandlingen :-) 


RS Service her. Alt inden for Rengøring og Maler arbejde. Tjek min hjemmeside ud http://rsservices.dk/

Lak, absolut. Så længe laklaget er intakt, er det meget lettere at rengøre og vedligeholde. Hvis du giver olie, er det at fortryde senere, en større sag.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

He he, men omvendt kan man argumentere at hvis lakken bliver skadet, så er det totalt forfra.
Altså af med alt lakken (slibe, slibe, slibe) og på med noget nyt lak, hvor man med olie kan "lappe" en skade....    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Lak slides hurtigt på trapper og forstærker gulning af fyrretræ. Vedligeholdelsen med lak er mere kritisk.

Olie kan bedre kombineres med hvidpigmentering, da det er muligt at behandle i dybden. Vedligeholdelse kan med fordel kombineres med sæbespåner og kalk/kridt. Derved dannes kalksæbe som over tid giver en delikat gråhvid farve i dybden.

Dette er den eneste metode der modvirker partiel slidmærker.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også