Gammelt gulv - renovering med gulvvarme

Hej alle, 

Vi har købt os et hus fra 67, og går med tanker om en renovering. I den forbindelse vil vi gerne have gulvvarme ned, men er faktisk lidt i tvivl om reglerne omkring opbygningen af gulvet. Jeg vil gerne undgå at bryde betonen op. Har vedhæftet et billede af tværsnittet. 


Kan nogle komme med gode råd til hvordan vi griber det an. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener ikke du kan komme uden om at hugge beton op. Både i forhold til de regler der er og i forhold til din varmeregning i årene fremover. 

Men det er nu heller ikke så svært. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand

Tak for svar. Min tanke var egentlig at bygge op fra beton:

  • Svømmende gulv
  • Gulvpap
  • Gulvvarme
  • Fugtspærre
  • EPS Plader. Eks Sundolit MX plader (er usikker på størrelsen
  • Afretningslag

Er jeg helt fra den med ovenstående?

(min svigerfar mener jeg kan nøjes med at fjerne strøerne og isolerer med flamingo og efterfølgende bygge op med gulvvarme og færdigt gulv?)



Dør det nu ordentligt! Du skal jo have glæde af det i mange år. Minimum 400 mm isolering i Sundolit og 11-12cm beton


 

Jeg har aldrig set sådan en konstruktion før. Er det EPS-pladerne som skal være det værende? Er der plads nok til ca. 30-40 cm sundolit/flamingo. Hvilken standard baserer du dit forslag på?

Vi fik gravet gammel gulv, beton og lidt jord op og kørt væk for vores 177 kvm store gus og støbte på nyt efter ny afretning. Det var tidskrævende og dyrt, men det er det værd. 



kh. hilsen Mr. GDS 0

Hvor langt er der fra overside gulv til beton?

Til trods for at mange sige og vil sige "gør det nu ordentligt" så er det efter min mening ikke altid den rigtigste løsning for den enkelte, vi havde f.eks vores indervægge stående direkte på betondæk uden sokkel under(til trods for at det var på tegningerne), og derfor havde det været en kæmpe omgang at skifte det hele.

Så jeg har selv lavet en lignende løsning derhjemme, dog ikke med eps men med kertostrøer og 50/75 mm isolering imellem, vi er super glade for det og varmeregningen er på ingen måde løbet løbsk i de første fire år. Det er blot rigtig rigtig vigtigt at få lavet en god kantisolering hele vejen rundt langs ydervæggen. og der hvor jeg skulle have klinker har jeg lagt to lag fibergips forskudt, lidt overkill, men vores 60*60 klinker ligger stadig super pænt og det er meget "lyddødt"

Annonce
rfjensen skrev den 13-12-2017 10:19:45

Hvor langt er der fra overside gulv til beton?

Til trods for at mange sige og vil sige "gør det nu ordentligt" så er det efter min mening ikke altid den rigtigste løsning for den enkelte, vi havde f.eks vores indervægge stående direkte på betondæk uden sokkel under(til trods for at det var på tegningerne), og derfor havde det været en kæmpe omgang at skifte det hele.

Så jeg har selv lavet en lignende løsning derhjemme, dog ikke med eps men med kertostrøer og 50/75 mm isolering imellem, vi er super glade for det og varmeregningen er på ingen måde løbet løbsk i de første fire år. Det er blot rigtig rigtig vigtigt at få lavet en god kantisolering hele vejen rundt langs ydervæggen. og der hvor jeg skulle have klinker har jeg lagt to lag fibergips forskudt, lidt overkill, men vores 60*60 klinker ligger stadig super pænt og det er meget "lyddødt"

 Fuldstændig enig - jeg har lavet tilsvarende men med trykfast EPS + undergulv i guvspånplader. Hvis man kan skrælle leca-laget indtil beton, rette dette af og bygge op herfra er det langt at foretrække ift at skulle til at understøbe sine indvendige vægge med sokkel og grave ud. Dvs hvis man kan få plads til ca. 150mm EPS over betonlaget er det meget minimalt hvad der yderligere at hente ift totaløkonomi - dvs det er lovligt under bygningsreglementet da det andet ikke kan betale sig - overhovedet.

/BOFH




Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis man er bare lidt forsigtig, kan man sagtens bryde det gamle gulv op, langs skillevæggene. De står på nederste lag i et dobbeltgulv. Det var billigere end at lave sokler.

Kravene til gulvisolering ved lægning af gulvvarme er hævet fra 300 til 400 mm.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis