Gulvvarme

Hej herinde

Købte i sommers et hus fra 1980 med et knirkende og lidt eftergivende gulv i stuen. Vi vil gerne lave nyt køkken alrum ved at nedlægge en væg ind til stuen, og derudover lave nyt gulv i hele rummet med gulvvarme. 

Er det muligt at selv at opbygge nye strøer, gulvvarmesystem, undergulv og gulv med assistance fra en aut. VVSer. Har fået et par tilbud på det hele men vi er omkring de 100.000kr for 65m2. Det er alt for meget.

Kan se at der findes en del modulsystemer til gulvvarmesystemer fra f.eks. Uponor som virker rimelig nemt at arbejde med. Men er det?

Har ingen erfaring med gulvstrøer, og er ikke sikker på at jeg har evnerne. Men måske kan jeg stå for noget af projektet?

Hilsen Lars


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lars007 skrev den 09-12-2017 17:33:14

Hej herinde

Købte i sommers et hus fra 1980 med et knirkende og lidt eftergivende gulv i stuen. Vi vil gerne lave nyt køkken alrum ved at nedlægge en væg ind til stuen, og derudover lave nyt gulv i hele rummet med gulvvarme. 

Er det muligt at selv at opbygge nye strøer, gulvvarmesystem, undergulv og gulv med assistance fra en aut. VVSer. Har fået et par tilbud på det hele men vi er omkring de 100.000kr for 65m2. Det er alt for meget.

Kan se at der findes en del modulsystemer til gulvvarmesystemer fra f.eks. Uponor som virker rimelig nemt at arbejde med. Men er det?

Har ingen erfaring med gulvstrøer, og er ikke sikker på at jeg har evnerne. Men måske kan jeg stå for noget af projektet?

Hilsen Lars


 Hej Lars.

Det er sådan set let nok at lave det hele selv. Selv det at trække slangerne og sætte manifold osv. op er til at gå til. Justeringen af manifoldet kræver erfaring.

Arbejdet med gulvstrøer er fortrinligt gør det selv arbejde. Vær dog opmærksom på at en rotor laser er guld værd ved denne opgave.

Nu skriver du ikke hvad der er nedenunder jeres gulv. Det er ret væsentligt da det vil diktere jeres muligheder.

Jeg ville opbygge det på følgende måde hvis det ikke er første sal, kælder under eller lign.

Fugtspærre

Knudsen kiler som opklodsning

Kerto strøer

25mm gulvspånplader til 20mm gulvvarme slanger

20mm gulvvarme slange med dertil hørende varmeplader

Bemærk at denne løsning (i mine øjne) ikke er særligt god hvis der ikke er tilstrækkelig isolering under gulvet. Det vil være alt for dyrt for jer at varme rummet op på denne måde. I risikere begrænsninger i den maksimale fremløbstemperatur grundet jeres øverste gulvs holdbarhed samt jeres komfort, der kan resultere i at i ikke kan varme rummet op til den ønskede temperatur når det er koldt.

Hvis der ikke er isoleret under gulvet i forvejen, eller der er fugttekniske hindringer for det kan gøres sikkert (typisk kun 70mm isolering, hvor man bør stræbe efter minimum 300mm) så er den eneste gode løsning at fjerne den eksisterende gulvkonstruktion og bygge det op med et velisoleret terrændæk med;

1. Tung gulvvarme, varmeslangerne inden i betonen. Træg opvarmning, men klart den billigste/sikreste. Anbefales af flere som den langt sikreste løsning, erfaringsmæssigt med holdbarheden igennem huset levetid, fugtteknisk og små gener (knirkende gulve osv.)

2. Et let terrændæk. Det er en del dyre end løsning 1, men er rigtigt fint gør det selv arbejde når man har læst på lektion. Du får en hurtig og let styring af varmen, samt du slipper for byggefugt osv. Dog kræver det tid at lave dette ordentligt og er ikke for sarte sjæle at kaste sig ud i. Denne løsning er først kommet frem igennem de seneste par år og man kender endnu ikke 100% holdbarheden igennem husets levetid.

3. Velisoleret terrændæk med strø konstruktion oven på i form af let gulvvarme. Klart den dyreste løsning, meget arbejde. Hurtig og let styring af varmen, mulighed for at lave det om relativt simpelt hvis planløsningen i huset ønskes ændret. Let/billigt at reparere hvis der skulle ske skader på gulvvarmen (dog anbefales det at tegne forsikring på dette, da det lige meget hvordan man vender og drejer det er rigtigt dyrt hvis uheldet er ude) Denne løsning virker rigtigt fint, dog er der mange fald grupper som folk typisk oplever og klager over ved nybyg, foreksempel knirkende gulve osv.

Til opsummering. De 100.000,-kr. du har fået oplyst er ikke voldsomt galt, der går mange timer på dette og materialer kan i nogle tilfælde virke mest af alt som om de er lavet af guld.


Henrik

Hvad Lars skriver er både fyldestgørende og en fornuftig tilgang til en renovering.

Du har forbehold til pris og manglende evner. Til det sidste vil jeg anbefale, inden du fjerne så meget som et rustent søm, sætter dig ind i sagerne. Det er ikke raketteknologi.

De 100k du nævner er for et projekt hvor håndværkeren påtager sig 100% af ansvaret fra start til slut. Set i det lys er prisen ikke urimelig, men du kan muligvis forhandle dig til et realistisk leje der passer til din økonomi ved at du er medbygger.

Her skal det også kraftigt anbefales at være realistisk med egne evner. Du vil muligvis være bedre tjent med at betale dig fra problemerne i rede penge end skaffe dig et uoverstigeligt problem på halsen. Det er set før.

Hvor du står psykisk rustet til opgaven kan jeg ikke rådgive dig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Undskyld - jeg mener naturligvis hvad Henrik skrev.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej begge

Tak for jeres svar!

Har tilføjet et billede af gulvopbygningen. Det er i stueplan med krybekælder nedenunder pga. pilotering. Det samlede hulrum melllem gulv og betondæk ser ud til at være 200mm. Hvilken løsning vil i anbefale? Jeg synes punkt 2 lyder interesant med et let terrændæk. Kan du forklare lidt mere detaljeret hvad dette er? 

Punkt 3 er, hvis jeg forstår dig ret, den løsning som jeg oprindeligt havde tænkt på. Men som du skriver er det en dyr løsning med større risiko. Jeg har tidligere læst på nette at gulvvarme skal koste cirka 1000 kr. m2 hvis jeg selv står fjerner det gamle gulv. Det vil give en pris på omring de 65.000 kr. Der er da et stykke vej til 100.000 kr. Prøver egentlig bare at finde en løsningsmodel som vil give et godt resultat uden at tømme lommerne. Vi skal efterfølgende sætte nyt køkken op, og vores samlede budget skal helst ikke over 160.000 kr.



Vi har fjernet gulvet. Fandt en del asbest som bliver renset. Men der er cirka 20 cm fra betondækket til hvor gulvet lå. Er 20 cm nok til isolering, gulvvarme og betondæk? Tænker at 150mm Styrolit c80, 5cm beton og derefter gulv. Kan fungere. Men er ikke ekspert!

Hvad siger eksperterne?

Annonce

Hejsa..
Hvad blev det til ?- hvilke løsning valgte du og er du glad for det ?


Vi står overfor noglelunde samme projekt.
Forskellen hos os er at vi har en bebolig kælder, og vi skal renovere stue etagen som ligger på 12cm betondæk, som etageadskillelse. Jeg har omkring 16 cm fra betondæk til hvor gulvet skal være.

Jeg er tiltrukket af de lette konsturkioner nettop fordi de reagere hurtigt på regulering af varmen. Vi ønsker klinker på 50x50 cm, men er helt vildt usikker om vi skal bygge det som tung eller let konstrukiton.




MVH
ZP

Hejsa


Vi valgte at få lavet en ny let konstruktion med varmefordelingsplader. Da vi fik fjernet gulvet kunne vi se stor skævhed i de betoneplader der udgør det bærende gulv. Det var ikke muligt at benytte 150mm styrolit da der flere steder var lige omkring 150mm. 

Vi endte med 22mm forkskallingsbrædder, 100mm isolering, varmefordelingsplader, 22mm spånplader og derefter gulv. Det er blevet super godt!

Vi bor tæt på Østersøen og derfor har vi sand i undergrunden. Hele huset er piloteret ned til 15m dybde. Derfor var det ikke hensigtsmæssigt for os at grave ud og lægge 300mm styrolit og støbe.  


Hilsen Lars

Hej Lars


Tak for din beskrivelse af jeres projekt.

Eftersom at jeg har et klaplag på 12 cm som er etageadskillelse tæknker jeg følgende : 


  1. 100mm S150 trykplade
  2. 22mm spånplade med spor
  3. 16mm pexrør til gulvarmen
  4. 10mm fibergips plade
  5. klinker





MVH
ZP
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis