Ledning gennem træ skillevæg

Hej, jeg har fået etableret et nyt gæsteværelse i sommerhuset ved at afgrænse en del af stuen med en helt simpel træ skillevæg. I den del af stuen som er blevet til værelse sidder det gamle lampeudtag som jeg brugte til lys over spisebordet. Nu er tanken egentlig at trække en ledning fra det gamle udtag og etablere et nyt udtag inde i stuen, og altså skal ledningen trækkes gennem den nye skillevæg. Mit spørgsmål er egentlig hvad jeg skal tage med i betragtning, eks. kan jeg anvende almindelig lampeledning, noget specielt ved at bore gennem væggen, skal jeg etablere et nyt udtag eller kan jeg 'nøjes' med at trække ledningen igennem væggen etc!

Væggen er helt simpel og der er ingen skjulte rør, ledninger etc.

Håber jeg har udtrykt mig klart :-) 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Svaret er ret enkelt. Du må ikke trække en lampeledning fra et lampeudtag i et rum og til et andet rum hvor det skal bruges. 

Man kan trække et installationskabel enten synlig under loftet (og igennem væg ) eller bedre oppe over loft beklædning til en ny dåse med lampeudtag.  Og samtidig bør man trække et installationskabel ned ved døren i værelset til afbryder og stikk. så det lampeudtag der nu er der kan tændes. Så kan du sætte en lampe op i værelset. 

Alle steder hvor jeg skriver "man " er det fast installation og dermed  menes at det er elektriker arbejde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige lavet noget lignende hos datter og sviger. De har 4 børn og 110 kvm hus. Så der er inddraget et hjørne af stuen til soveværelse. De "glemte" at få kabler ind i skillevæg så det måtte gøres fast udvendigt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis