Udgravning til Fundament

Hej Alle LDS'r,

Vi skal snart igang med vøres tilbygning og jeg vil gerne høre om nogen kender en som kan graver vores fundament rande på Amager?

Jeg overvejer også at leje en minigraver/ gravko og grave fundamentet selv. Hvor lang tid tager det at grave 32 meter x 90cm x 40cm til fundamentet ca?

Jeg synes priser er meget høj på nettet. En Gravko med chauffeur koster ca. 2000kr + 895kr/time. Jeg synes, det lyder meget dyrt?

Jeg kan leje en minigraver til omkring 1200-1600kr for 8 timer!

Håber i kan hjælp!

På forhånd tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du ikke er vant til at arbejde med en minigraver, ville jeg betale mig fra det. Det ser så legende let ud, når en professionel laver det, men det er svært.

Udgravning af sokkelrenden er formentlig en af de mindste udgifter til tilbygningen.


fase
S. Fabrin skrev den 08-12-2017 23:57:04

Hvis du ikke er vant til at arbejde med en minigraver, ville jeg betale mig fra det. 

 Tak for svar men du har ikke svart på en eneste af min sprøgsmål. Er det nogen som kan komme med lidt mere input.

På forhånd tak!

myatix skrev den 08-12-2017 23:15:43

Hej Alle LDS'r,

Vi skal snart igang med vøres tilbygning og jeg vil gerne høre om nogen kender en som kan graver vores fundament rande på Amager?

Jeg overvejer også at leje en minigraver/ gravko og grave fundamentet selv. Hvor lang tid tager det at grave 32 meter x 90cm x 40cm til fundamentet ca?

Jeg synes priser er meget høj på nettet. En Gravko med chauffeur koster ca. 2000kr + 895kr/time. Jeg synes, det lyder meget dyrt?

Jeg kan leje en minigraver til omkring 1200-1600kr for 8 timer!


Det er da umuligt at svare på, hvor lang tid du skal bruge for at grave rende på 32 m., når det ikke er kendt, hvor god du er til at grave med en rendegraver eller minigraver. Derfor er mit svar som det er. Men du kan ikke gøre det på 8 timer som uerfaren.

For at få en pris på leje af minigraver eller rendegraver med eller uden gravemester, så tag dog telefonen og ring til f.eks. et entreprenørfirma eller en kloakmester og hør, hvad prisen er. Det er altså ikke alt der kan findes på nettet. Prisen er anderledes i København end der, hvor jeg bor.


fase

Jeg vil heller ikke anbefale dig, at du selv graver renden med minigraver, hvis du ikke har erfaring i at køre sådan en, renden skulle jo gerne være lige.

Men der er jo flere faktorer der spiller ind, i forhold til hvor lang tid det vil tage at grave renden, er jorden stabil så renden ikke styrter sammen, hvor skal den opgravede jord hen, skal den køres væk eller bare op at ligge lige ved siden af renden. Adgangsforholdene kan jo også spille ind.

Jeg fik gravet ud til en garage godt 30 meter rende, dog kun i 30 cm bredde, samt gravet lidt jord af inde i "bygningen" samt der blev kørt en lastbilfuld jord væk.

Det er 4 år siden, men mener det tog ca. 4 timer, jeg gav 2000 kr. hos den lokale entreprenør, uden kvittering. (kender firmaet rigtig godt, så det var lidt en vennetjeneste, så prisen skal du nok ikke regne med, at kunne få det lavet til)Det var en tør sommer dag, så ingen jord der styrtede sammen, og helt uden forhindringer.

Nu bor jeg i den anden ende af landet, men mon ikke tidsforbruget vil være ca det samme afhængig af forholdene.


Vi prøver igen, i morgen --

Det er jo lidt det samme at spørge om timepris på en flytning..

- en kan gøre det til 1500/dag og du lejer og kører selv bilen + brændstof + diverse
- og en vil have 1000,-/ time..+ lidt til føreren
- den første udlejer dig en Suzuki Swift, og du skal køre 50+ gange..

Den anden gør det på 2 timer.. med ansvar for det udførte..


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg ved godt at det ikke er i dit spørgsmål hvis det ikke allerede er gjort så vil det være smart at få lavet jordbunds undersøgelse først så du ved hvor dybt du skal grave.

Jeg er nok lidt i den anden grøft af de andre der har svaret, jeg tænker umiddelbart at du godt kan gøre det selv med en lejet maskine. Jeg vil dog sige at hvis du skal grave render “inde i tilbygningen” til bærende skillevægge så skal det planlægges lidt før du begynder at grave derud af.

Det sværeste er nok hjørnerne, det indvendige hjørne kan ret nemt begynde at skride.

Så skal du selvfølgelig være opmærksom på om jorden generelt holder eller om der er risiko for at renden kan skride.

Efter den er gravet så skal der helst beton i dagen efter eller hurtigst muligt, hvis der kommer regn er der større risiko for at det kan skride sammen.

Ellers skal du selvfølgelig passe på med almindelig klodsethed som at køre/svinge(krøje) ind i ting, lad være med at køre i din egen rende og lad være med at vælte ved at køre på stejle skråninger.

Mht at finde en entreprenør så er det vel bare at prøve at ringe rundt eller bruge en af de der “få 3 tilbud” portaler.

Hej Torben,

Og alle andre, tak for de råd.

Torben1 skrev den 10-12-2017 08:55:15

Jeg ved godt at det ikke er i dit spørgsmål hvis det ikke allerede er gjort så vil det være smart at få lavet jordbunds undersøgelse først så du ved hvor dybt du skal grave.

Jeg har gravet et nyt sandfangs dræn før og jordbunden er stenhårdt og har også snakket med min nabo som har også bygget ud og han siger at jorden er som beton på 90cm. Men meget god point!


Jeg er nok lidt i den anden grøft af de andre der har svaret, jeg tænker umiddelbart at du godt kan gøre det selv med en lejet maskine. Jeg vil dog sige at hvis du skal grave render “inde i tilbygningen” til bærende skillevægge så skal det planlægges lidt før du begynder at grave derud af.

Det har jeg også tænkt lidt over med hensyn til at man ikke kommer til at køre over de render man allerede har gravet.

Det sværeste er nok hjørnerne, det indvendige hjørne kan ret nemt begynde at skride.

Det vil jeg tro!

Så skal du selvfølgelig være opmærksom på om jorden generelt holder eller om der er risiko for at renden kan skride.

Nu er det ler jord, så jeg regner med at den klister godt sammen. Jeg overvejer at fjerne toppen af muld ca. 30cm i en meter omkring renden først så at jeg er sikker på at renden ikke skrider. Hvad synes du? Der skal mures 2 lag (40cm) af thermoblokke oven på fundamentet, så det vil også give mig plads at arbejde på.

Efter den er gravet så skal der helst beton i dagen efter eller hurtigst muligt, hvis der kommer regn er der større risiko for at det kan skride sammen.

Ellers skal du selvfølgelig passe på med almindelig klodsethed som at køre/svinge(krøje) ind i ting, lad være med at køre i din egen rende og lad være med at vælte ved at køre på stejle skråninger.

Mht at finde en entreprenør så er det vel bare at prøve at ringe rundt eller bruge en af de der “få 3 tilbud” portaler.

 

Min erfaring siger at beton helst skal i samme dag som man graver ud. Der kan meget let komme grundvand op i render, og det er ikke godt for hverken render eller beton.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis