Fermacell - Retkant eller spartelkant

Skal til at sætte 12,5mm Fermacell plader op på nogle vægge. Havde egentlig besluttet at det skulle være med spartelkant. Men det er svært at finde de store 90x250 plader med spartelkant, så nu er jeg kommet i tvivl. Det ser ud til at de fleste trælaster primært fører plader med retkant.

Er retkant bedre end spartelkant?


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke spartelkant på fermacell, idet man som regel limer pladerne (med speciallim) sammen i kantene. 

I øvrigt er nemmeste at lade den overskydende lim sidde til næsten hærdet og så hugge dem af med en spartel.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du er omhyggelig med, at pladerne ikke tander, så er der væsentlig mindre spartelarbejde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Mon ikke det bare og spørge, de kan helt sikkert skaffes 😊👍

Jeg har lavet mit hus i 90x120 med spartelkant, pladerne blev skudt op med kramper.

Hvordan har du tænkt dig og montere dem? Kramper, søm eller skruer?


Venlig Hilsen
Rønbo

Har tænkt mig at bruge skruer. Konen gav mig en skrueautomat i julegave sidste år :-)

Har faktisk allerede lavet loftet med 90x120 plader med spartelkant. Men nu er det væggene. 

Tror jeg har besluttet mig til ar bruge retkant efter det feedback jeg har fået. Tak for svarene!

Ja hvis du laver det med skruer, så det ingen problem, bare husk og være opmærksom på, at pladerne kan finde på og lave krater/bule rundt om skruerne, så du skal være sikkert på det er glattet godt af, inden du spartler.


Venlig Hilsen
Rønbo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så for Søren. Fandt lige ud af at en Fermacell skraber til at fjerne limen med når den er stivnet, koster mindst 875 kr! 

Hvad bruger I til at skrabe limen væk med?

En skarp spartel eller et bredt stemmejern kan vel nok bruges


Elektronikteknikeren

Er selv igang med samme øvelse.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men der er en der sælger klæbefuge i dba for 50 kr. Noget jeg gerne ville have set, før jeg selv bestilte 30 stk á 89kr. Og bygmax er billige med pladerne.


Mvh

Peter 

Jeps. Har set begge to Men tak alligevel!

Jeg brugte bare et stemmejern, det bliver knald hårdt og springer nærmest af når det er tørt


Venlig Hilsen
Rønbo
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også