Spænde kæde på motorsav

Har fået fingre i en gammel b&b GK1635t motorsav. Men jeg har mega problemer med at spænde kæden. Sværdet kan ikke komme længere ud, men kæden er slap. hænger med omkring 12-13 mm. fra sværdet. Kæden har 49 led.

Den eneste årsag jeg kan finde, er at kæden er for lang. Men noget ved den ser for mig mærkeligt ud. Men ved ikke om det skal være sådan.


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kæden skal ikke hænge..

Så enten er kæden for lang, eller svær og tandhjul slidte.

Hvis svær og tandhjul ikke er slidte, kunne du måske få taget et led af kæden.

Det er den rigtig type kæde vel ?


Vi prøver igen, i morgen --

Nej. Jeg er ikke sikker på det er den rigtige. Et sted på kæden er der et ekstra led mellen knivene. Det har også en anden farve på den ene side og nitternes overflade er anderledes. Nittet med noget andet end de andre. Jeg ved ikke om det er normalt fra producentens side. 


 

Er det denne her:  http://service.blackanddecker.co.uk...b_md09.pdf

Vil anbefale du lader være med at forsøge og pille et led af kæden da du ikke har værktøj og nitter til at samle den igen.

Hvis du tager saven med til en "rigtig" motorsavsforhandler med eget værksted, kan han lynhurtig lave en kæde til dig i den rigtige længde, hvis han ikke har en på lager i forvejen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, det er den.

Men hvor finder man en rigtig motorsavsforhandler?


 

tænker på, om jeg ikke kan spænde sværdet fast med en bolt og en spændeskive. Ved ikke om det er nok til at holde sværdet fast. Skjoldet må så bare blive af. ikke så fixt men så kan jeg da save og behøver ikke købe en ny billig sav i bauhaus. 


 

Annonce

Gør det IKKE !! du risikerer at save dig selv eller - allerværst -  andre, i stykker...!!!
Tag nu sådant et værktøj alvorligt! (du har vist overhovedet ikke overvejet sikerhed, i dit set-up??)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Axell skrev den 08-12-2017 20:03:42

Ja, det er den.

Men hvor finder man en rigtig motorsavsforhandler?

 https://www.krak.dk/havemaskiner/langeland/s%C3%B8g.cs omend den første forhandler ligger lidt af vejen, i Ribe.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Axell skrev den 08-12-2017 20:29:48

tænker på, om jeg ikke kan spænde sværdet fast med en bolt og en spændeskive. Ved ikke om det er nok til at holde sværdet fast. Skjoldet må så bare blive af. ikke så fixt men så kan jeg da save og behøver ikke købe en ny billig sav i bauhaus. 

 Hvis du mangler skjoldet over kæden med spændemekanismen til sværdet, syntes jeg du skal smide saven væk da et nyt sikkert koster mere end saven er værd.

Og fixe noget uden skjoldet over kæden vil jeg stærkt fraråde, da du ikke ved hvor kæden havner hvis den springer af førehjulet eller springer. Sker det og kæden rammer en af dine legemsdele vil selv en sløv kæde virke som en høvl og give store skader. 

Den billigste forsikring vil helt sikkert være at købe en ny sav, da den har sikkerhedsudstyret i orden.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det bare at få en ny kæde, når først den er blevet så lang den ikke kan spændes, så sprænger den let..

Jeg får altid kæder på hele ruller og laver dem så selv.

erfaringen fortæller at hvis først de er strukket så meget som din, så springer de hvis man tager et led af. Og det er ganske farligt når en kæde sprænger.. har 2 sæt arbejdsbukser der bevidner dette, og et ar på låret.

En ny kæde koster nærmest intet, 100 kr nok.

Det du skriver med et led der ser anderledes ud, er ganske normalt. Det er her den er samlet på fabrikken, der mangler altid en tand

Ja, det vil det nok. Prøvede lige. Men sværdet kan ikke spændes så hårdt fast med een lille bolt at det ikke langsom glider ind. Kunne jeg bare fjerne et led fra den, så ville den passe perfekt. Men jeg har ingen nye led. Tror de gamle nitter i leddene bliver for ødelagte til at sætte fast igen. Kunne evt. bare prøve. Kan jo ikke bruge den til anden end smide på loftet. Man skal passe på med andres gamle lort.

Tror bare jeg siger det var ærgerligt, og bestiller splinter ny, og håber den er lige så god selvom det er et billigt mærke.

Muligvis denne

https://www.bauhaus.dk/haven/havema...icane.html



 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis