Hvordan laver jeg en stor træprop for at lukke et gammelt vandrør

Jeg har et hus i Sverige hvor der er en brønd i haven som giver vand til huset. I kælderen går der et gammelt vandrør i jern fra brønden,  som drypper nu når vandet står højt. Hvordan laver jeg en prop evt. i træ som kan lukke af for vandet?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er gevind på rørenden ville jeg købe en slutprop til formålet. Så skal gevindsamlingen dog lige pakkes med pakgarn og salve, eller med givindtape.

Er der ingen gevind på dit rør, kan du proppe af med en "rørsamler" og en prop. Kan købes hos f.eks. VVS-Eksperten.dk.

Du kan også lave den simple træprop af et stykke træ du blot skærer til med en god kniv eller et stemmejern. Proppen skal laves lidt konisk. Når du så banker træproppen ind i røret skal det nok blive tæt.


Søren O

Uldal - hvordan vil du bruge pakgarnet? 


Søren O

En træprop vil kun være en nu og her løsning, idet proppen ved gentagende opfugtninger/udtørringer mister sin diameter og bliver utæt. 

En løsning der er mere holdbar vil være at blande 3 dele fint sand med 1 del cement. Fugt blandingen op med vand, men ikke mere end det stadig føles halvtørt. Det kommer du så i røret og stamper fast med et kosteskaft/stykke rundjern. Du bliver bare ved indtil røret er helt fyldt op. Det vil så holde tæt indtil røret er så tæret at vandet løber i  rustlaget.

Det bedste ville naturligvis være og kappe røret udenfor huset og støbe gennemføringen til. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter. Det bliver svært at kappe røret. Det er ca 10 meter langt og ca 5 cm i omkreds og i ca 2 meters dybde. . Det går fra en gravet brønd ude i haven og indtil kælderen i huset. 

Annonce
Johnny Rolin skrev den 08-12-2017 20:38:54

Hej Nitter. Det bliver svært at kappe røret. Det er ca 10 meter langt og ca 5 cm i omkreds og i ca 2 meters dybde. . Det går fra en gravet brønd ude i haven og indtil kælderen i huset. 

 Du graver bare et hul uden for huset og lader en nedstryger klare resten.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

En primofit og en slut muffe, så er den i vinkel.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis