Fjernvarme m. Radiatorventiler u. Thermostat

Hej LDS. 

Jeg har købt et hus hvor der er en indirekte fjernvarmeunit med to vekslere i. Dvs. Ingen varmtvandsbeholder. 

På radiatorerne er der ingen thermostater kun ventiler. Spørgsmålet er så hvordan jeg regulere systemet bedst(billigst) muligt her henover vinteren mens jeg sparer op til nye ventiler. 

Er det noget med at sætte ventilerne på et minimum og styre temperaturen i rummene med fremløbstemperaturen? Hvis der så er et rum der er køligere end de andre kan jeg hæve flowet lidt i det rum ?

Afkølingen skal helst ligge på 40grader. 

Mvh Rasmus


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har helt ret. Det er det princip en elektronisk styring kører efter, når der reguleres efter udetemperaturen. Der mangled dog noget komfort. Når du ikke har termostatventiler på dine radiatorer, så udnytter du f.eks. ikke solindfald og andre "gratis" varmekilder.


Søren O

Tak for svar. 

Nej det har du ret i. Det må jeg lige have til gode vinteren over indtil jeg får skifter ventiler :-)


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Fandt ud af at mine radiatorer har et skjult bypass. Dvs. at hvis jeg lukker ventilen næsten helt bypasses det meste vand og jeg får en dårlig afkøling på fjernvarmevandet. Nu kører jeg den modsatte taktik med helt åbne termostatventiler. Det betød så jeg skulle skrue fremløbstemperaturen meget ned.




Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Bypass på en radiator?? Er det ikke nærmere sådan, at der ikke løber meget vand igennem systemet, så køles vandet ikke så meget, og dermed bliver afkølingen på primærsiden meget lav. Din måde at gøre det på er ganske udmærket. Så regulerer du temperaturen i rummet med fremløbtemperaturen.


fase

Der er noget der ikke stemmer. Hvis du har "bypas" ved dine radiatorer tyder det på at du har et 1. kreds anlæg. Men hvis du har en afkøling på omkring 40o lyder det heller ikke rigtigt.

Et 1. kreds anlæg er et radiatoranlæg hvor du blot har et enkelt rør trukket hele vejen rundt i huset, f.eks. langs ydervæggen. Et sted på dette rør er det så tilkoblet din varmeveksler med en ekspensionsbeholder og en cirkulationspumpe. Så bliver "radiatorvandet blot pumpet rundt og rundt i samme rør. Endvidere er der koblet radiatorer på, det gøres ved at sætte et t-stykke på røret til din radiators fremløb, og så en "radiatorlængde" længere henne et nyt t-stykke til radiatorens returløb. Lukker du for din radiator løber radiatorvandet blot videre i "hovedstrengen". Det vil sige at hvis du har 10 radiatorer på samme anlæg, så får sidste radiator noget koldere fremløbsvand. Et sådant anlæg må absolut frarådes til fjernvarme. Det er heller ikke egnet til kondencerende kedler og varmepumpeanlæg.

Et 2 kreds anlæg er opbygget med 2 parallelt løbende rør, hvor det ene rør (fremløbet) er tilsluttet din varmeveksler sammen med pumpe og ekspensionsbeholder. Det andet rør (returen) er også tilkoblet din varmeveksler. Rørene går så gennem dit hus. Radiatorers fremløb er så tilkoblet fremløbsrøret, og radiatorens retur er tilkoblet returrøret. Det vil sige at fjerneste radiator også får samme fremløbstemperatur som første første radiator i anlægget. I denne anlægstype er der ingen vandcirkulation hvis alle radiatorer er lukkede.

Jeg håber for dig at dit anlæg er opbygget som 2 kreds anlæg - det er det eneste rigtige. Men din "bypas" forstår jeg ikke.


Søren O
Annonce

Ja du har nok ret. Mit anlæg er sgu nok 1. strengs.... Øv.

Det startede egentlig med at jeg kunne mærke at radiatorens bund var kold og toppen var varm. Fedt nok tænkte jeg, jeg køler vandet fint. Dog kunne jeg ikke se afkølingen på varmemåleren. Den lå omkring 25-30K, skal lige på 40K i gennemsnit. Udover det kunne jeg mærke at begge rør til radiatoren var varme. Dette forstod jeg ikke når bunden var kold. Nå men jeg tog lige et flir-billede af radiatoren og det viste det samme som jeg kunne mærke. Varm top, kold bund og to lige varme rør. Dvs. 1. strengs? Huset er fra 1976....


Lige bag ved de to varme rør i bunden er der et form for bypass. Dvs. at hvis radiatoren lukkes løber det videre til ja nok næste radiator = 1 strengs.


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

En afkøling på 25-30o er virkelig flot hvis det er et 1. strengs anlæg. Det tyder på at fremløbsvandet fra dit fjernvarmeselskab er høj - hvad er fremløbstemperaturen?

Om det kan betale sig for dig at ombygge til 2 strengs anlæg afhænger af flere ting. Nogle fjernvarmeværker kompenserer for den manglende afkøling ved eksisterende 1. strengs anlæg.


Søren O

Hvis huset er fra 1976, tvivler jeg på, det er et enstrengsanlæg. Et billede af radiatoren ville være bedre end det infrarøde billede. 


fase

Det ser rigtig nok ud til at du har et af de moderne irriterende 1-strengs systemer, som jeg ikke har fattet pointen af endnu.

Men du gør det rigtige ved at skrue helt op og regulere på fremløbstemperaturen. Hvordan er dine regulerings muligheder på veksleren? Jeg tænker om man her kan sætte en elektronisk termostat på med trådløs rumføler der så kan sidde i stuen. Så får du da lidt automatik ind over.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis