Fjernvarme og varmtvandsbeholder ?

Hejsa. Skriver for at søge lidt info omkring dette ! Har p.t oliefyr men der er tilbud om fjernvarme hvilket jeg får ind på et tidspunkt.
 Har ikke tænkt mig at lave så meget af det selv da det ikke lige er VVS delen af et hus jeg er stærkest i. Men kan til gengæld heller intet finde om fjernvarme og varmtvandsbeholdere !
 Er det overhovedet nødvendigt ?
 Min tanke er at i teorien så ryger der vel varmt vand ind fra fjernvarmen og så kan det i princippet løbet "uendeligt" ud af vandhanen/bruseren direkte fra forsyningen.
 Men sætter man så varmtvandsbeholder på af andre grunde ?

Hejsa. Skriver for at søge lidt info omkring dette... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 08-12-2017 18:29:05

Ikke noget problem med en cirkulationsledning på brugsvandkredsen til en varmeveksler.

 
 Lyder godt, men hvor gør den af det cirkulerede vand så ?

Okay, lidt ala når den køre på varmtvandsbeholder, der sker det samme så vidt jeg ved.
 Har bare aldrig gjort mig klog på de cirk. pumper. For mig lyder det dyrt !
 P.t har jeg ikke cirk. pumpe og skal tænde for det varme vand i 10-15 seks før det bare begynder at blive varmt, det er vel en 10-15 liter ca. efter 1 time ca. er det ret koldt igen det der er i rørende - så vidt jeg ved står den ikke bare og bruger 10-15 liter i timen, for så løber det da op ?
 Hvordan styres de, er det temperatur, ur, et forprogrammeret skema eller kan de evt. køres over pir-sensor så den først går igang når man så og sige er i rummet ?

Styringen af cirkulationsledningen på der varme vand har du alle muligheder for selv at bestemme. Det mest normale er blot at anvende et tænd/sluk ur. Kan også styres over en termostat - evt. i kombination med uret.

Pir- censor vil give "forsinket" varmt vand, men når du har cirkulationskredsen etableret, kan du jo prøve at starte cirkulationspumpen op og se hvor lang tid det tager før der er varmt vand.

At have cirkulation på det varme vand koster i varmetab, så det er meget vigtigt med en god isolering af dine rør. Du får dog lidt "tilskud" i form af sparet vandforbrug. Øget komfort tæller vel også med.


Søren O

Kanon info
 Ja kan lave kredsene og så ellers prøve at lege lidt med det.
 Komfort tæller helt sikkert
 Tak for mange gode svar!

Annonce

Cirkulation af varmt brugsvand (VBV) er noget man installerer for at have varmt brugsvand ved tappested efter senest 30 sek. Har man en 10.000 m2 ejendom, er det uundværligt. 

Cirkulationen VBV til flerefamiliesboliger skal køre 24/7 - medmindre alle er enig at det kan slukkes nogle timer.
 I et parcelhus kan du tidsstyre eller lave sjove ting med PIR på badeværelse etc. 

Temperaturen i cirkulationen skal indreguleres til: 55 C frem; 50 C på returen. Har man glatte rør & god isolering, er det bittesmå pumper.  

Til cirkulation af VBV skal man selvfølgelig have et rør til cirkulationen og det skal være isoleret iht. DS 452 - så kommer det til at fylde en del. 

Du skriver at du kun har 15 sek ventetid på det varme vand. Så er det ikke umagen værd. Derudover har du i en VBV-cirkulation noget vand, der sejler rundt ved dejlig bakterievækstemperatur. Bruger du det ikke noget af det varme vand (weekendtur til  moster Olga) vokser der en helt koloni legionella. 

[I en 10.000 m2 ejendom skal der nok være nogen hjemme til at tappe varmt brugsvand mens du spiser kage hos moster Olga]


Mjølner skrev den 11-12-2017 15:50:35

Cirkulation af varmt brugsvand (VBV) er noget man installerer for at have varmt brugsvand ved tappested efter senest 30 sek. Har man en 10.000 m2 ejendom, er det uundværligt. 

..........................................................................................


Aha. Ja jeg kan godt se at det bliver mere og mere good-to-have end need-to-have
 P.t går der hvis jeg tænder på fuld knald 9 seks før det begynder at blive varmt og ca. 12-13 seks før det er dampende varmt, så ja det er nok rimeligt meget arbejde for at opnå lidt.
 Synes bare mange af mine venners huse (helt alm. villa'er på 150-200 kvm) har VBV, derfor jeg tænkte det var helt almindeligt og "uundværeligt"

Jeg overvejer om det bliver arbejdet værd til den tid, takker mange gange for svaret

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis