stadig spænding trods sprungen mastesikring

undrer mig meget vi har altid haft et skyhøjt elforbrug i huset uden at kunne finde ud af hvad der er galt 3 forskellige elektrikere har været på.

igår sprang der så en mastesikring på 25 amp den er skiftet af energiselvskabet så det virker igen, men jeg undrer mig over at den fase sikringen var sprunget på, der kunne jeg måle 80 volt mellem fase og nul imens sikringen var sprunget ?? formoder der er overgang fra en anden fase, men vil det så ikke give en kortslutning faserne imellem nu hvor sikringen er skiftet, alt vores LED lys blinkede imens sikringen var sprunget ligesom om de prøvede at starte op og i de lamper der ikke var LED pære var der ganske svagt vågelys i ??

skal det være sådan eller kan det være grunden til at der er et usynligt forbrug imellem faserne et sted ??

mvh Kim Andreasen "kugle"

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er meget normalt, det er nullen der er spaending paa.


 

Steensen skrev den 06-12-2017 17:05:13

Det er meget normalt, det er nullen der er spaending paa.

 I forhold til hvad? 

Der kan sagtens måles en spænding i forhold til nul. Det afhænger af indgangsimpedansen på måleinstrumentet. De fleste digitale instrumenter lige fra en hund hos hem og fix til et instrument til 2 kilo kroner har en indgangsimpedans/modstand på 10Mohm. Derfor er belastningen meget lav, og der kan måles en spænding hidrørende fra induktion eller krybestrøm over strækningen, hvor den sprængte mastesikring var.

Det skyhøje forbrug kan måske findes ved at slukke for alle grupper og iagttage om måleren registrerer et forbrug, hvis der ikke registreres et forbrug, ligger forbruget som et reel forbrug hos brugeren. 


fase

ja mellem den fase der var gået og nul

kender godt til krybestrøm men synes det er mærkeligt at led pære blinkede og der var vågelys i de andre normale pære

Hvis en kunde ringede (ringede, da jeg ikke har firma mere ) og fortalte din historie, Eller " jeg kan regulere lyset ved at skrue op og ned på komfur", så var min første tanke "mastesikring"

Det kan skyldes at komfur eller andre større brugsgenstande lader spænding gå tilbage til den afbrudte fase fra en af de andre faser. Så kommer der forskellige ting til at være serie forbundet. I den situation vil de største forbrugere lyse / varme mindst og de mindste vil lyse mere. 

Var meldingen derimod at nogle lamper lyste ekstra op, kunne det være dårlig forbindelse på Nulleder. Og jeg bad dem om straks at slukke ved HFI da det kan ødelægge f.eks. fjernsyn. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 06-12-2017 17:28:14

 I forhold til hvad? 

Der kan sagtens måles en spænding i forhold til nul. Det afhænger af indgangsimpedansen på måleinstrumentet. De fleste digitale instrumenter lige fra en hund hos hem og fix til et instrument til 2 kilo kroner har en indgangsimpedans/modstand på 10Mohm. Derfor er belastningen meget lav, og der kan måles en spænding hidrørende fra induktion eller krybestrøm over strækningen, hvor den sprængte mastesikring var.

Det skyhøje forbrug kan måske findes ved at slukke for alle grupper og iagttage om måleren registrerer et forbrug, hvis der ikke registreres et forbrug, ligger forbruget som et reel forbrug hos brugeren. 

 IFHT LED pære der står og blinker, er det nettop krybestrømmene der er "store nok" til at få dem igang. Samme årsag der gør at de er energi venlige, og ikke kan slukke mange af de gamle lysdæmpere f.eks.

Men du kan også sagtens få spænding på nullen hvis du har stor belastning på nogle faser i forhold til andre, og når der så går en sikring på en af faserne, så levere de to andre faser igennem diverse forbrugere, spænding over nullen. Tænk tilbage til dine beregninger af faseforskydning i forhold til a-symetrisk last på nettet. Det er her spændingen til LED pærene kommer.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis