Måske alvorligt problem i min el-installation, hvad kan det være?

Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Formodentlig vil en støvsuger ikke virke som en belastning ved lavere spændinger hvis den er udstyret med en elektronisk hastighedsregulator. Manden skal enten have fat i den omtalte 230 volt gløde/halogen-pære eller en motor uden nogen form for hastighedsregulering.     

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
selvdetlav
selvdetlav
Postnr: 2630
selvdetlav selvdetlav

@S Fabrin: Jeg tror det ender med at jeg må få en elektriker ud - nu er der også 2 opgaver: Mikrobølgeovnen til samme fase som den alm. ovn - evt. mikrobølgeovn til en af de 2 induktionskogeplader. Og den anden opgave til elektrikeren, må være at checke om det er ok, at jeg har spænding, selvom der burde være slukket.

For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm. Det var lettere at måle strøm - og mere overskueligt - med alm. modstande end med støvsugeren som alligevel ikke rigtigt startede. Det er lidt mystisk, fordi i det ene rum med den ene lampe var det som om at alt tydede på at der var noget induceret spænding. Med slukket hovedkontakt og slukket afbryder, var spændingen ca. 50 AC. Men med slukket hovedkontakt og "tændt" afbryder faldt spændingen til måske 1 V AC. I det andet rum var spændingen ca. 80-90 V AC uanset hvad. Og der var ikke tegn på at noget blev afladt, efter at have forsøgt en del. Det leder så mine tanker hen på at  i sin tid havde jeg nogen "Merlin Gerin Multi 9"-relæer i mit eltavle-skab, på DIN-skinne. Men de larmede utroligt meget, når jeg tændte/slukkede kontakter og derfor skiftede jeg selv relæerne til de blå i kan se i øverste billede (af el-tavlen)... De "nye" relæer er disse (jeg talte lidt med en fra arbejdet om det og besluttede så at gøre det selv, selvom det måske nok er uatoriseret, gætter jeg på - så det skal der sikkert rådes bod på): https://www.elsag.dk/kiprelae-1-slu...-es12dx-uc

Elektronisk kiprelæ med 1 slutter, til montering på DIN skinne i standard gruppetavle. Kiprelæet er med universal styrespænding 8-230V UC 

Styrespænding (Spole):8-230V UC
Antal slutte kontakte (NO):1
Antal bryde kontakte (NC):0
Max. kontaktbelastning glødelamper:2300W
Max. kontaktbelastning induktiv:1300W
Max. kontaktbelastning lysstofrør:500W
KontaktbelastningDC1: 12/24V DC:8 Amp
Omgivelsetemperatur:-5….+50ºC
Fabrikant:Eltako
Bredde:18mm
Montage:Til indbygning i gruppetavle
Effekttab:6W
Fabrikantens typebetegnelser

afhængig af styrespænding:

ES12DX UC 8-230V
EAN-nummer: 4010312107959

Nu tænker jeg at jeg måske ikke skulle have gjort dette (skiftet Merlin Gerin, mekanisk relæ, til lyseblå elektronisk kiprelæ) og dette måske forklarer hvorfor jeg har spænding på, selvom der burde være slukket? Og nu har jeg også opdaget at med tændt gruppe på eltavlen så er lyskontakterne alligevel ca. 30 V AC, med "slukket" kontakt... Jeg tænker at disse kiprelæer - omend elektroniske og mere lydsvage end de andre - måske er skyld i problemerne? Tak for info om elektrikerbesøg, det er rart at have en god ide om opgaven, før jeg finder en elektriker og aftaler besøg...

@Nitter: Ja, enig, nu brugte jeg også bare 2 modstande, de burde klare opgaven - men noget forhindrer spændingen i at blive nul, når kontakterne er "slukkede" (og der ikke er afbrudt i eltavlen) - nok mit blå kiprelæ? Nogen der har en ide om det?

Her er min signatur
Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter
selvdetlav skrev den 07-12-2017 00:27:26

For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm. 

@Nitter: Ja, enig, nu brugte jeg også bare 2 modstande, de burde klare opgaven - men noget forhindrer spændingen i at blive nul, når kontakterne er "slukkede" (og der ikke er afbrudt i eltavlen) - nok mit blå kiprelæ? Nogen der har en ide om det?

Citat start *** For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm *** Citat slut.

Det er lidt svært og svare på da jeg ikke ved hvordan du har koblet dine modstande og meteret. Under alle omstændigheder vil de før nævnte pære have en modstand på nær 0 Ohm hvis de ikke gløder og det samme vil en motor uden elektronisk hastighedsregulering. Hvis du bruger en af de foreslåede belastninger SKAL spændingen være 0 volt over tilslutningspunktet. Og er det ikke tilfældet er der en fejl i din installation eller i et apparat der er tilsluttet mere end en fase. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
selvdetlav skrev den 07-12-2017 00:27:26

Og den anden opgave til elektrikeren, må være at checke om det er ok, at jeg har spænding, selvom der burde være slukket.

For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm. Det var lettere at måle strøm - og mere overskueligt - med alm. modstande end med støvsugeren som alligevel ikke rigtigt startede. 

Du kan få elektrikeren til at lave en stikkontakt til din mikrobølgeovn og forbinde den til samme fase som din ovn er tilsluttet.

Med hensyn til kiprelæ så er helt OK med det relæ, du har valgt. Kontakterne i relæet er microgab, hvilket betyder at afstanden mellem kontaktpunkterne er mindre end 3 mm, som er kravet til afbryderen i væggen. Det elektroniske ligger i at aktiveringsspændingen kan være mellem 8 og 230V.

Med hensyn til den spænding, du kan måle, når der er slukket på kontakten, anbefalede jeg dig at måle strømmen ved slukket afbryder eller gruppeafbryder. Det betyder, at du ikke skal have andre modstande end den, der er i dit måleinstrument koblet til din mellemledning og nul medens du måler. Oplys gerne hvor stor en strøm du måler i mA eller uA.

Du nævner også, at du har målt med to modstande på 9,8 kOhm og 82 kOhm. Du bør kun bruge den ene af modstandene, når du måler, nemlig den på 9,8 kOhm. Men den skal kun bruges ved spændingsmåling og endelig ikke ved strømmåling. Hvis du sætter de to modstande i serie, har modstanden på 9,8 kOhm ingen større betydning i dit tilfælde. På samme måde har modstanden på 82 kOhm ingen større betydning i en parallel kobling i dit tilfælde.

I teorien burde du ikke kunne måle en spænding mellem din mellemledning og nul, når afbryderen er slukket. Men sådan er virkeligheden ikke, derfor kan du måle en spænding selvom afbryderen er slukket. Det du måler er spændinger, som optræder på grund af nærføring med andre spændingsførende ledninger. Det er grunden til, at jeg vil have dig til at måle strømmen ved slukket afbryder i stedet for spændingen.

fase
selvdetlav
selvdetlav
selvdetlav selvdetlav

@nitter: Modstandene (1 ad gangen, 2 forskellige eksperimenter) forbindes til hver pol i lampe-fatning, uden lampe. Så der er ikke noget der lyser, når modstandene belaster. Spænding måles i de samme punkter som modstandene er sat til lampefatningerne på, dvs. parallelt. Jeg har også målt strømtræk med amperemeter på multimeter. Strømmen måles i serie med modstanden. Vi er tilbage dertil at selvom jeg belaster systemet er spændingen ikke nul og der er ikke tegn på afladning. Så der er noget galt. Måske de elektroniske kip-relæer. Jeg kan ikke se nogen vej til at undgå et elektriker-besøg nu, jeg tror der er noget galt og kip-relæerne har jeg selv monteret så det kunne måske være noget der - det er det eneste jeg kan komme i tanke om...

Her er min signatur
jthyge
jthyge
Postnr: 8543
jthyge jthyge

Sluk gruppen. Hold en lus mellem nul og jord. Falder dit HPFI ud, er din nul ikke afbrudt eller blandet med andre grupper. Prøv det samme med tændledning og jord. Hvis det er en induceret spænding vil dit HPFI ikke falde ud. 

Går ud fra du har HPFI og Jord i din installation. 

Jesper Thygesen

http://www.VarmKaffe.dk

-en blog om hus og have på landet.
selvdetlav
selvdetlav
selvdetlav selvdetlav

@jthyge, tusind tak, undskyld mit lidt sene svar. Jeg tager på arbejde om lidt og i aften er der julefrokost for firmaet. I morgen vil jeg lige forsøge det du skriver. Jeg har både HPFI og jord, installationen er fra år 2006. Jeg vender tilbage i løbet af lørdagen, mange tak...

Her er min signatur
selvdetlav
selvdetlav
selvdetlav selvdetlav

Hermed opfølgning (beklager forsinket svar pga travl julefrokostweekend). Jeg håber i vil sige til hvad man kan konkludere heraf:

Jeg tog jeg et 3-benet strømstik med jord og satte i en stik-kontakt, i den del af lejligheden hvor strømmen var/er afbrudt, når gruppen er slukket. Jeg har altså ikke målt i nogen lampefatning (her er vist kun 2 ledninger, ellers skal jeg åbne dækslet i væggen) eller i/på eltavle - denne løsning virkede til at være lettest/hurtigst. Jeg har åbnet stik-kontakten så jeg kan komme til de 3 ben. Den midterste er jord (J), venstre ben er vist fase (L) og højre er vist nul (N).

Med tændt gruppe: J-L = 220 V, J-N = 0 V, L-N = 220 V. Som et check, lusede jeg N-J og HPFI slog ud, alt er vel ok, tror jeg - med tændt gruppe...

Med slukket gruppe: J-L = ca. 164-184 V (pulserende, virker mærkeligt), J-N = 166 - 190 V (pulserende, virker meget mærkeligt for mig!!!), L-N = 0 V (virker kortsluttet). Som et check, lusede jeg L-N og HPFI slog ikke ud, det regnede jeg heller ikke med, dvs. F-N er kortsluttet når gruppen er slukket på el-tavlen. Som yderligere check, lusede jeg L-F og J-N og i begge tilfælde slog HPFI ud, hvilket virker korrekt.

Er installationen ok - eller skal jeg bestille elektrikeren til at fejlsøge?

Her er min signatur
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg går ud fra at når du i flæng bruger L eller F er det i begge tilfælde Fase du mener.  Undtagen i sidste sætning hvor jeg tror du roder lidt i L-F og J-N skal nok opfattes som J-f og J-N

Fase og nul er ikke det vi kalder kortsluttet , men der er sikkert et eller andet sted på gruppen hvor der er noget andet tændt. Altså en slags "kortslutning," som trækker spænding på 0 volt imellem dem.  Med slukket gruppeafbryder burde HPFI faktisk ikke kunne slå fra selv om du lægger Jordleder til enten Fase eller nul. 

Jeg vil råde dig til at få elektriker til at måle det igennem.  Det virker ikke helt som det skal være. og du må da også snart trænge til at få en ordentlig nattesøvn efter alle du julefrokoster og målinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
jthyge
jthyge
Postnr: 8543
jthyge jthyge

Ja, nu er det vist på tide at ringe efter en professionel... 👍🏼 

HPFI burde ikke falde ud ved de to sidste “tests”. 

Jesper Thygesen

http://www.VarmKaffe.dk

-en blog om hus og have på landet.
selvdetlav
selvdetlav
selvdetlav selvdetlav
ev elmand skrev den 10-12-2017 19:30:12

Jeg går ud fra at når du i flæng bruger L eller F er det i begge tilfælde Fase du mener.  Undtagen i sidste sætning hvor jeg tror du roder lidt i L-F og J-N skal nok opfattes som J-f og J-N

Helt korrekt (det hele) og undskyld forvirringen og ærgerligt at jeg ikke kan rette efter 30 min. Det var J-F-luset og J-N-luset som begge slog ud på HPFI, med slukket gruppe.

Fase og nul er ikke det vi kalder kortsluttet , men der er sikkert et eller andet sted på gruppen hvor der er noget andet tændt. Altså en slags "kortslutning," som trækker spænding på 0 volt imellem dem.  Med slukket gruppeafbryder burde HPFI faktisk ikke kunne slå fra selv om du lægger Jordleder til enten Fase eller nul. 

Ja, jeg er også sikker på at noget er galt, med ca. 170 V AC pulserende mellem jord og fase og jord og nul - med slukket gruppe på tavlen...

Jeg vil råde dig til at få elektriker til at måle det igennem.  Det virker ikke helt som det skal være. og du må da også snart trænge til at få en ordentlig nattesøvn efter alle du julefrokoster og målinger. 

Fredag var julefrokost, lørdag var min bror på besøg fra Jylland - normalt er mine weekender fredelige og rolige.

@jthyge: Ja, jeg syntes også det var mærkeligt at HPFI falder ud, med slukket gruppe, burde være "afkoblet" fra resten af lejligheden (og de her ca. 170 AC og ca. 80 V i lampefatningerne, det virkede heller ikke som induceret spænding, ej heller med min "modstands"/"strømforbrugs-test")... 

Der må være noget - jeg er rigtigt glad for at være mere sikker i min sag nu - jeg vil få en elektriker ud snart, tusind tak til jer alle!

Her er min signatur
Vil du være med? Log ind for at svare.