Måske alvorligt problem i min el-installation, hvad kan det være?

Hej, jeg har 2 spørgsmål, mest el-installatør-relevant, jeg håber kategorien er ok:


1) I weekenden skulle jeg skifte lampe-fatninger/lofts-lamper og jeg har en skrutrækker som lyser, når der er spænding på. Til min skræk, fandt jeg ud af at selvom der var slukket på gruppen i afbryder-skabet (rød cirkel, herunder i billedet), var der stadigt 40 V AC spænding (og ikke nul, som man burde forvente). Først da jeg også slukkede for nabo-gruppen (blå cirkel) eller også var det måske faktisk alle grupperne, husker det ikke helt, kom spændingen ned på 0 V, da der var slukket for kontakten... Det at spændingen ikke er 0 ved slukket kontakt, tror jeg forklarer, hvorfor mit badeværelses-LED lys også kun har varet ret kortvarigt og er skiftet 2 gange indenfor ca. 2 år, selvom det burde vare flere år i mellem skift (lavenergi, det reklamerer de ihvertfald med)... Hvad kan problemet være?


2) Jeg har overvejet at trække en fase + nul fra komfuret - til venstre underskab, så der bliver plads til en mikro-ovn under bordpladen... Men jeg tænker at det er måske ulovligt at sætte et stik i træ-underskabet, måske pga brandfare - er det lovligt? Kan jeg/man selv gøre det, eller er det elektriker-arbejde?


Håber nogen kan hjælpe lidt med et par hints/råd/ideer/anbefalinger...


mvh



Her er min signatur...
Hej, jeg har 2 spørgsmål, mest el-installatør... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, placer stikkontakten til den fremtidige microbølgeovn på siden af skabet. Det bliver så en udvendig af slagsen. Med hensyn til den inducerede spænding, skal du for at slå den ihjel, slutte din støvsuger, eller hvad du måtte bruge, til de samme ledninger, som du måler på, samtidig med, at du måler. Din polsøger bruger du så herefter kun som skruetrækker, det kræver erfaring at bruge den som spændingssøger. For elektrikere er den ulovlig at bruge som spændingsmåler. Kan elektrikeren overhoveret komme til tilslutningsstedet for ovn og kogeplade. Måske kan soklen demonteres. Ellers er det ikke et problem at pille det tomme skab ud.


fase

Man siger om skrue trækker  polsøgere "de lyser bare man stikker dem i røven på en murer arbejdsmand"   Og undskyld det var på ingen måde ment diskriminerende. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@Gorm d. gamle: 1) Jeg tror desværre ikke jeg har nogen glødelamper tilbage, jeg har vist kun elsparepærer. Så jeg prøver det med modstanden, i mangel af bedre... 2) Ja, jeg tror også at en elektriker helst vil have stik-kontakten på bagvæggen - problemet er det giver en del ekstra-arbejde som jeg ikke er helt vild med og jeg ved ikke om en elektriker ligefrem til fræse i væggen (hvilket ellers er helt korrekt, men så spærer underskabene måske lidt adgangen)... Men det må jeg så tænke over.


@S. Fabrin: Ok, det lyder som om at det er muligt at bore gennem trævæggen i underskabene og placere stikkontakten der. Jeg er i tvivl om støvsugeren eller energi-sparepæren overhovedet trak en strøm, da jeg tror ikke jeg er kommet over "aktiverings-spændingen". Jeg prøver en modstand i aften. Bemærk at jeg har ikke brugt polsøgeren som spændingsmåler, jeg har brugt et multimeter. Det midterste underskab kan godt trækkes ud (der var tidl. et "skub-ind-komfur") - det til venstre kan ikke umiddelbart. Jeg håber ikke jeg skal ud i at demontere soklen, det vil give en del ekstra arbejde, men det må jeg overveje...


@Ev elmand: Ok, tak for info, jeg kendte ikke talemåden. Men det er meget fornuftigt at de lyser ved svag spænding - gjorde den ikke det, havde jeg aldrig taget multimeteret frem.


Jeg er spændt på at se om modstanden ved eksperimentet i aften, vil få  spændingen "induceret eller ej" til at gå væk - eller om jeg ser det samme igen. Jeg tror jeg bruger en ca. 100 kOhm modstand og så må vi se hvad der sker... Tak indtil nu.


Her er min signatur...
selvdetlav skrev den 06-12-2017 12:54:08

@Gorm d. gamle: 1) Jeg tror desværre ikke jeg har nogen glødelamper tilbage, jeg har vist kun elsparepærer. Så jeg prøver det med modstanden, i mangel af bedre... 2) Ja, jeg tror også at en elektriker helst vil have stik-kontakten på bagvæggen - problemet er det giver en del ekstra-arbejde som jeg ikke er helt vild med og jeg ved ikke om en elektriker ligefrem til fræse i væggen (hvilket ellers er helt korrekt, men så spærer underskabene måske lidt adgangen)... Men det må jeg så tænke over.

Har du slet ingen almindelige pærer i en af dine lamper, en støvsuger eller andet, som kan belaste de to ledninger, du måler på i spændingsløs tilstand. Placering af stikkontakten er ikke et spørgsmål om, hvad elektrikeren vil, men et spørgsmål om hvad du vil. Selvfølgelig indenfor lovens rammer.

@S. Fabrin: Ok, det lyder som om at det er muligt at bore gennem trævæggen i underskabene og placere stikkontakten der.  da jeg tror ikke jeg er kommet over "aktiverings-spændingen". Jeg prøver en modstand i aften. Bemærk at jeg har ikke brugt polsøgeren som spændingsmåler, jeg har brugt et multimeter. Det midterste underskab kan godt trækkes ud (der var tidl. et "skub-ind-komfur") - det til venstre kan ikke umiddelbart. Jeg håber ikke jeg skal ud i at demontere soklen, det vil give en del ekstra arbejde, men det må jeg overveje...

Når du påstår, at du ikke har brugt din polsøger som spændingsmåler, må jeg protestere. Ved brug af en polsøger bruges den netop som spændingsmåler med et ikke nærmere defineret område, og derfor kræver det erfaring at bedømme målingen. Målingen med dit universalinstrument kræver også erfaring. I dit tilfælde ville jeg med slukket afbryder fortage en strømmåling.

Hvis elektrikeren kan komme til at montere ledningerne fra den ny stikkontakt i tilslutningen for din ovn og kogeplade, er det ikke sikkert, at det er nødvendigt at trække skabet ud. Normalt er der 16mm plads beregnet til at trække rør og kabler mellem væg og bagklædning, så elektrikeren behøver ikke fræse rør eller kabler ind i væggen, med mindre du insisterer på, at det skal være skjult installation. Måske er soklen af det type, der clipses på. Der er umuligt at vide uden at kende alder og type på dit køkken. Hvis det kun drejer sig om at komme til tilslutningsstedet, kan jeg ikke forestille mig, at det er nødvendigt at fjerne soklen.

At komme over en aktiveringsspænding for en støvsuger kan være svært at tale om, fordi spændingen skal være i nærheden af 220V for at støvsugeren starter. Men den belaster tilslutningsstedet ligeså snart, den er tilsluttet og tændt.

@Ev elmand: Ok, tak for info, jeg kendte ikke talemåden. Men det er meget fornuftigt at de lyser ved svag spænding - gjorde den ikke det, havde jeg aldrig taget multimeteret frem.

Et er at have et multimeter med en indgangsmodstand på 10 Mohm, et andet er at kunne bedømme visningen. En del multimetre har en samplings rate på 3 målinger/sek.

Jeg tror jeg bruger en ca. 100 kOhm modstand.

Brug din støvsuger tilsluttet til de to ledninger du måler på, sværere er det ikke.


fase

Formodentlig vil en støvsuger ikke virke som en belastning ved lavere spændinger hvis den er udstyret med en elektronisk hastighedsregulator. Manden skal enten have fat i den omtalte 230 volt gløde/halogen-pære eller en motor uden nogen form for hastighedsregulering.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

@S Fabrin: Jeg tror det ender med at jeg må få en elektriker ud - nu er der også 2 opgaver: Mikrobølgeovnen til samme fase som den alm. ovn - evt. mikrobølgeovn til en af de 2 induktionskogeplader. Og den anden opgave til elektrikeren, må være at checke om det er ok, at jeg har spænding, selvom der burde være slukket.

For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm. Det var lettere at måle strøm - og mere overskueligt - med alm. modstande end med støvsugeren som alligevel ikke rigtigt startede. Det er lidt mystisk, fordi i det ene rum med den ene lampe var det som om at alt tydede på at der var noget induceret spænding. Med slukket hovedkontakt og slukket afbryder, var spændingen ca. 50 AC. Men med slukket hovedkontakt og "tændt" afbryder faldt spændingen til måske 1 V AC. I det andet rum var spændingen ca. 80-90 V AC uanset hvad. Og der var ikke tegn på at noget blev afladt, efter at have forsøgt en del. Det leder så mine tanker hen på at  i sin tid havde jeg nogen "Merlin Gerin Multi 9"-relæer i mit eltavle-skab, på DIN-skinne. Men de larmede utroligt meget, når jeg tændte/slukkede kontakter og derfor skiftede jeg selv relæerne til de blå i kan se i øverste billede (af el-tavlen)... De "nye" relæer er disse (jeg talte lidt med en fra arbejdet om det og besluttede så at gøre det selv, selvom det måske nok er uatoriseret, gætter jeg på - så det skal der sikkert rådes bod på): https://www.elsag.dk/kiprelae-1-slu...-es12dx-uc

Elektronisk kiprelæ med 1 slutter, til montering på DIN skinne i standard gruppetavle. Kiprelæet er med universal styrespænding 8-230V UC 

Styrespænding (Spole):8-230V UC
Antal slutte kontakte (NO):1
Antal bryde kontakte (NC):0
Max. kontaktbelastning glødelamper:2300W
Max. kontaktbelastning induktiv:1300W
Max. kontaktbelastning lysstofrør:500W
KontaktbelastningDC1: 12/24V DC:8 Amp
Omgivelsetemperatur:-5….+50ºC
Fabrikant:Eltako
Bredde:18mm
Montage:Til indbygning i gruppetavle
Effekttab:6W
Fabrikantens typebetegnelser

afhængig af styrespænding:

ES12DX UC 8-230V
EAN-nummer: 4010312107959


Nu tænker jeg at jeg måske ikke skulle have gjort dette (skiftet Merlin Gerin, mekanisk relæ, til lyseblå elektronisk kiprelæ) og dette måske forklarer hvorfor jeg har spænding på, selvom der burde være slukket? Og nu har jeg også opdaget at med tændt gruppe på eltavlen så er lyskontakterne alligevel ca. 30 V AC, med "slukket" kontakt... Jeg tænker at disse kiprelæer - omend elektroniske og mere lydsvage end de andre - måske er skyld i problemerne? Tak for info om elektrikerbesøg, det er rart at have en god ide om opgaven, før jeg finder en elektriker og aftaler besøg...


@Nitter: Ja, enig, nu brugte jeg også bare 2 modstande, de burde klare opgaven - men noget forhindrer spændingen i at blive nul, når kontakterne er "slukkede" (og der ikke er afbrudt i eltavlen) - nok mit blå kiprelæ? Nogen der har en ide om det?



Her er min signatur...
selvdetlav skrev den 07-12-2017 00:27:26

For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm. 


@Nitter: Ja, enig, nu brugte jeg også bare 2 modstande, de burde klare opgaven - men noget forhindrer spændingen i at blive nul, når kontakterne er "slukkede" (og der ikke er afbrudt i eltavlen) - nok mit blå kiprelæ? Nogen der har en ide om det?


Citat start *** For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm *** Citat slut.

Det er lidt svært og svare på da jeg ikke ved hvordan du har koblet dine modstande og meteret. Under alle omstændigheder vil de før nævnte pære have en modstand på nær 0 Ohm hvis de ikke gløder og det samme vil en motor uden elektronisk hastighedsregulering. Hvis du bruger en af de foreslåede belastninger SKAL spændingen være 0 volt over tilslutningspunktet. Og er det ikke tilfældet er der en fejl i din installation eller i et apparat der er tilsluttet mere end en fase. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
selvdetlav skrev den 07-12-2017 00:27:26

 Og den anden opgave til elektrikeren, må være at checke om det er ok, at jeg har spænding, selvom der burde være slukket.

For at belaste systemet, har jeg brugt 2 modstande: Den ene på ca. 82 kOhm, den anden på ca. 9,8 kOhm. Det var lettere at måle strøm - og mere overskueligt - med alm. modstande end med støvsugeren som alligevel ikke rigtigt startede. 






 Du kan få elektrikeren til at lave en stikkontakt til din mikrobølgeovn og forbinde den til samme fase som din ovn er tilsluttet.

Med hensyn til kiprelæ så er helt OK med det relæ, du har valgt. Kontakterne i relæet er microgab, hvilket betyder at afstanden mellem kontaktpunkterne er mindre end 3 mm, som er kravet til afbryderen i væggen. Det elektroniske ligger i at aktiveringsspændingen kan være mellem 8 og 230V.

Med hensyn til den spænding, du kan måle, når der er slukket på kontakten, anbefalede jeg dig at måle strømmen ved slukket afbryder eller gruppeafbryder. Det betyder, at du ikke skal have andre modstande end den, der er i dit måleinstrument koblet til din mellemledning og nul medens du måler. Oplys gerne hvor stor en strøm du måler i mA eller uA.

Du nævner også, at du har målt med to modstande på 9,8 kOhm og 82 kOhm. Du bør kun bruge den ene af modstandene, når du måler, nemlig den på 9,8 kOhm. Men den skal kun bruges ved spændingsmåling og endelig ikke ved strømmåling. Hvis du sætter de to modstande i serie, har modstanden på 9,8 kOhm ingen større betydning i dit tilfælde. På samme måde har modstanden på 82 kOhm ingen større betydning i en parallel kobling i dit tilfælde.

I teorien burde du ikke kunne måle en spænding mellem din mellemledning og nul, når afbryderen er slukket. Men sådan er virkeligheden ikke, derfor kan du måle en spænding selvom afbryderen er slukket. Det du måler er spændinger, som optræder på grund af nærføring med andre spændingsførende ledninger. Det er grunden til, at jeg vil have dig til at måle strømmen ved slukket afbryder i stedet for spændingen.




fase

@nitter: Modstandene (1 ad gangen, 2 forskellige eksperimenter) forbindes til hver pol i lampe-fatning, uden lampe. Så der er ikke noget der lyser, når modstandene belaster. Spænding måles i de samme punkter som modstandene er sat til lampefatningerne på, dvs. parallelt. Jeg har også målt strømtræk med amperemeter på multimeter. Strømmen måles i serie med modstanden. Vi er tilbage dertil at selvom jeg belaster systemet er spændingen ikke nul og der er ikke tegn på afladning. Så der er noget galt. Måske de elektroniske kip-relæer. Jeg kan ikke se nogen vej til at undgå et elektriker-besøg nu, jeg tror der er noget galt og kip-relæerne har jeg selv monteret så det kunne måske være noget der - det er det eneste jeg kan komme i tanke om...


Her er min signatur...

Sluk gruppen. Hold en lus mellem nul og jord. Falder dit HPFI ud, er din nul ikke afbrudt eller blandet med andre grupper. Prøv det samme med tændledning og jord. Hvis det er en induceret spænding vil dit HPFI ikke falde ud. 

Går ud fra du har HPFI og Jord i din installation. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis