Måske alvorligt problem i min el-installation, hvad kan det være?

Hej, jeg har 2 spørgsmål, mest el-installatør-relevant, jeg håber kategorien er ok:


1) I weekenden skulle jeg skifte lampe-fatninger/lofts-lamper og jeg har en skrutrækker som lyser, når der er spænding på. Til min skræk, fandt jeg ud af at selvom der var slukket på gruppen i afbryder-skabet (rød cirkel, herunder i billedet), var der stadigt 40 V AC spænding (og ikke nul, som man burde forvente). Først da jeg også slukkede for nabo-gruppen (blå cirkel) eller også var det måske faktisk alle grupperne, husker det ikke helt, kom spændingen ned på 0 V, da der var slukket for kontakten... Det at spændingen ikke er 0 ved slukket kontakt, tror jeg forklarer, hvorfor mit badeværelses-LED lys også kun har varet ret kortvarigt og er skiftet 2 gange indenfor ca. 2 år, selvom det burde vare flere år i mellem skift (lavenergi, det reklamerer de ihvertfald med)... Hvad kan problemet være?


2) Jeg har overvejet at trække en fase + nul fra komfuret - til venstre underskab, så der bliver plads til en mikro-ovn under bordpladen... Men jeg tænker at det er måske ulovligt at sætte et stik i træ-underskabet, måske pga brandfare - er det lovligt? Kan jeg/man selv gøre det, eller er det elektriker-arbejde?


Håber nogen kan hjælpe lidt med et par hints/råd/ideer/anbefalinger...


mvh



Her er min signatur...
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til det sidste spørgsmål. Det kan godt lade sig gøre. Men detskal være med 2,5 mm2 kabel og stikk. der er godkendt til 16 A  ( det er f.eks. ) fuga uden afbryder, eller nogle schuko stik. 

Må du selv lave det .? Det er fast installaton og derfor autorisations krævende. 

Til det første  om der er alvorlig fejl kan jeg ikke sige, men det er da værd at få elektriker til at kigge på. Jeg kan ikke helt sige hvad fejlen skyldes. Men en mulighed er at der et eller andet sted i installationen er nogle nulledere der er blandet i de 2 grupper. 

Hvis man slukker lysgruppe  2  og sætter en lampe på ( fatning med en pære) imellem fase i lysgruppe 1  og nul i lysgruppe 2 (den slukkede) så må den ikke lyse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan også være en induktion fra spolen/spolerne i nabo automaterne som skaber en spænding i den slukkede automat , det ses tit i kabler , og er ganske ufarlig.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

@ev elmand: Jeg tænkte på at få bygget en kontakt ind i træpladen - må en elektriker/el-installatør godt det (med 2,5 mm2 kabel og 16 A stik, f.eks. fuga uden afbryder, eller schuko) ? Jeg forstår at jeg ikke selv må... Det er så også ok, hvis der alligevel skal en ud og se, hvorfor der ikke er 0 V AC (men ca. 40 V i det ene rum og ca. 26 V AC i det andet rum), når kontakten på lampen slukkes...

Mht. at slukke en lysgruppe: Så er det ok, hverken de 40 V AC eller de 26 V AC er tilstrækkeligt til at der er en lampe som lyser... Men det er ligesom meget det, at jeg vil nødigt have stød hvis jeg en dag rører (det er dog bedre end 220/230 V AC, men jeg foretrækker 0 V AC, når kontakten er slukket)...

@Karl smart: Ok, så jeg kan måske checke om det er induktion fra spolen/spolerne, ved at slukke længe og prøve efter noget tid? Det lyder lidt mærkeligt, hvis det er normalt, jeg vil ihvertfald nødigt have stød hvis jeg en dag rører (det er dog bedre end 220/230 V AC, men jeg foretrækker 0 V AC, når kontakten er slukket)...

Tusind tak indtil nu... Et par inputs mere, så tror jeg at jeg er klar til at bestille en elektriker og så ved jeg også hvad jeg skal sige til elektrikeren...


Her er min signatur...

Hvis der er tændt et par lamper på den gruppe du omtaler, så "spiser" det ret hurtigt en induceret spænding.  Hverken 40 eller 26 volt kan du på nogen måde mærke. Kun hvis du sætter begge ledninger på tungen. ( hvis du skal prøve så start med et 9 volt batteri )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan næsten altid måle en AC spænding over en slukket gruppe, tilsvarende i en lampefatning det er induceret spænding, hvis du måler med et gammeldags voltmeter (sådan et med viser) viser det 0 fordi det har meget mindre indre modstand end et digitalt. 

Annonce

@ev elmand + @akselj: Beklager det sene svar, jeg blev nødt til at teste før jeg ville melde tilbage. Jeg har desværre ikke nogen hårtørrer til at "suge effekt ud", men jeg havde en 28 W LED-arbejdslampe og en 1,8 kW støvsuger, som jeg satte til en stikkontakt og så ville jeg undersøge om den inducerede spænding forsvandt - eller ikke... Og det gjorde den ikke...

Mit volt-meter (elektronisk, ikke med viser) skiftede op og ned, så også det tænker jeg tyder på at der er en forbindelse mellem nogen faser (eller stel/jord) som ikke skal være der. I det ene rum målte jeg vist fra ca. 28 V AC til lige godt 50-55 V AC og det kunne godt stå og skifte, ca. hvert sekund og gå helt op og helt ned på et par sekunder. I det andet rum var det vist lavere, nogen og tyve til omkring 40 V AC, tror jeg nok (i det ene rum svingede multimeteret, det mener jeg ikke skete i det andet rum og spændingen var forskellig med ca. 15 V AC og begge rum er på den samme fase, som jeg også slukkede på eltavlen)...

Det med oscillerende aflæsning: Det er jo nok samplingfrekvensen på multimeteret der er ca. 1 sekund - i praksis virker det ikke til at være induceret spænding, når min 30 W LED-lampe ikke spiser noget strøm (efter ca. 5 minutter) og støvsugeren vil bare slet ikke tænde (ligesom lampen heller ikke tændte, overhovedet)... Jeg tror jeg bliver nødt til at få en elektriker ud, hvis det skal være ordentligt... I telefonen vil jeg sige hvad jeg har forsøgt...


Mht. det andet problem, lige for at være sikker (med det røde "el", mente jeg en stikkontakt i trævæggen og ikke på bagvæggen, se yderligere beskrivelse herunder): 

Kan jeg godt bede en elektriker om at opsætte en stik-kontakt i "træ-væggen" mellem 2 køkken-elementer, eller vil elektrikeren have adgang til bagvæggen, for at skulle montere en stik-kontakt? Og er det overhovedet lovligt, idet jeg nu svagt erindrer at jeg ikke har nogen ledige faser fra ovn (bruger 1 fase) + kogeplade-sektionen (induktion, bruger 2 faser). Der kommer 3 faser ud og alle er egentligt brugt nu - jeg ved så ikke om den fase til ovnen kan deles med en ny stik-kontakt, der kan strømføde en måske ca. 1000 W mikrobølgeovn?



Her er min signatur...

Prøv at sætte en ohmsk modstand ( Evt. gløde pærer) i den fatning du monterer. 

Sluk gruppen og mål mellem tændledning og nul. Der hvor du før målte 40VAC. Så skulle der gerne være 0V, da det ohmske modstand i pæren vil trække en evt. induceret spænding ned. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Grunden til du kan måle en spænding på ledningerne, på en slukket gruppeafbryder skyldes, som andre også har beskrevet, induktion. Når der ligger en spændingsførende kabel, ved siden af et andet kabel, vil magnetfeltet omkring den strømførende ledningen inducere en spænding i det andet kabel. 

Du kan dog ikke bestemme størrelsen (måle nogle volt), da kablet ikke er tilsluttet noget veldefineret punkt fx. jord, nul eller fase. De enkelte lederes potentiale i kablet “svæver”. Derfor er de aflæste volt noget som voltmeteret har “opfundet”.

Skal du måle korrekt skal du have fat i PE lederen (grøn/gul ledning) ude ved gruppeafbryderen (den har 0 volt) og den  tilslutter du voltmeterets ene pol, og så kan du tilsluttet den anden pol til de enkelte kabellederen. Nu tør jeg ved vædde på, at du måles nul volt på de ledninger, der tilhører den slukket gruppeafbryder.

Hvis fejstrømsrelæet slår ud under denne måling, så er der efter min mening, en fejl i din installation.

Sluttelig skal jeg henlede din opmærksomhed på, at alle disse målinger er omfattet af L-AUS (lavspænding-arbejde under spænding) bestemmelser som kræver særlig uddannelse og godkendt værktøj. Derfor må du ikke udfører dem, og du skal smide din pol-søger væk, da det er et ulovligt måleværktøj (men rar af have 😊)

@jthyge: Ok, jeg prøver at finde en modstand i morgen aften, f.eks. 100 kOhm og giver en tilbagemelding, jeg håber i har ret...

@Gorm den gamle: Ok, det giver jo god nok mening, det i skriver... Der er for langt ud til gruppenafbryderen, jeg vil lige tænke over om jeg evt kan lave noget med et 3-benet jord-stik, hvis jeg kan finde det frem... Og så giver jeg nok en tilbagemelding i morgen aften...

Mht. mit billede lidt længere oppe: Så er det måske ok med en stikkontakt i trævæggen mellem køkkenelementerne? Eller skal jeg virkeligt have køkkenelementerne helt ud, hvis der skal være plads til at en elektriker kan komme til, for at få lavet et stik i bagvæggen? Jeg vil nødigt bestille en elektriker, hvis det er spild af vores begges tid og jeg vil måske hellere droppe det, hvis elementerne skal helt ud, for at gøre mere plads...


Her er min signatur...

1) Gør som jtyghe skriver. Brug en glødelampe. Drop den der modstand. El-installationen i hus er ikke et testlabotorier. Vil du “lege” så byg en lavvolt installation på værkstedsbordet, og leg der. 

2) Jeg formoder at microbølgeoven skal stå i skabet, der hvor der er gryder nu. I givet fald vil jeg skære et hul i bagbeklædningen til underskabet, helt til højre i skabet, og placerer et udvendigt stikkontakt underlag, men en kabeløring til komfurudtaget.

Hvorfor vil du have stikkontakten til at sidde på skabet (træsiden)? Der er ingen krav om du skal have adgang til stikkontakten, når micobølgeoven står på sin plads.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis