Skift til PIR i et korrespodance setup

Hej

Jeg har netop overtaget et hus hvor der i flere rum er korrespodance mellem to afbrydere.

Jeg må gå ud fra at der er tale om korrespodance A, men har ikke undersøgt det nærmere.

Men sagen er, at jeg gerne vil erstatte afbryderene med en PIR sensor af typen http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98766_06.pdf

Alternativt med en uden afbryder indbygget.

Spørgsmålet går på, om det er muligt?  Vil den ene ikke slukke for den anden?  Jeg er klar over at jeg muligvis kunne nøjes med een PIR i det ene rum, men i et af rummene skal der bruges 2 stk.

Forslag modtages med kyshånd :-)

/Heino


34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan godt lade sig gøre. Udgangen fra de to PIR forbindes parallelt, så hvis bare en af dem er aktiv, vil der være strøm til lyset.

Husk desuden, at der skal være en nul-leder ved begge PIR. Alt efter hvilken korrespondance du har og hvordan det er lavet, er det sikkert ikke noget problem.

Tak for hurtigt svar.  Dvs. når der kommer signal på "udgangen" (den med pilen) så "trigger" det den anden PIR til at tænde også? Eller hvordan skal det forstås?

Jeg regner selvfølgelig med at jeg kan bruge min eksisterende mellemleder til formålet.

Så det vil med andre ord sige, at der skal være både mellemleder og udgang til pæren på udgangen med pilen? 

Hvad nu hvis man havde forskellige timer indstillinger på hver PIR? Vil det så være den "længste" der "vinder". Ikke fordi jeg tror det skal være alt for forskellige, tror kun det er følsomheden der skal justeres på.

/Heino

Tænk det, som at de virker helt uafhængigt af hinanden. Hvis en af dem er aktiveret, vil der være lys. Så hvis A er indstillet til 1 min, og B er indstillet til 5 min, så vil lyset været tændt i 1 min hvis kun A aktiveres, 5min hvis kun B aktiveres. Aktiveres A og B samtidig vil lyset være tændt i 5 min. Aktiveres A, og 30 sek efter B, så vil den samlede tid være 5½ min.

Så de trigger ikke hinanden. De "overstyrer" hinanden.

Der skal være en ledning mellem de to pir terminaler med pil, og fra en af dem til mellemledningen til lampen. L på de to forbindes samme med fast fase, og N sammen til nul.

Du skriver du går ud fra at det er A korresopndance. Det mest almindelige er B korrespondance. Funktionen er fint forklaret af Jenshøj 

Men det bliver kun lettere med B korresp. 

 Korrespondance ledning sidder i P klemme (mrk. rød i Fuga afbr.)

Så sidder fasen i en af de andre  klemme, tændledning til lampe i den sidste. 

Det er denne tændledning du skal have i pil ud.   

Er der stikk. under har du en nulleder til rådighed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej,  så er jeg desværre kørt død i det, og skal have lidt hjælp :-)

Her er en beskrivelse af hvordan det så ud inden jeg satte PIR'en ind:

I toppen af afbryderen var der en sort ledning (ved rød klemme).  Og en grå i klemmen ved siden af (går ud fra dette må være tændledningen?)

I bunden sad en brun og sort i samme klemme, og den går videre til næste kontakts røde klemme, hvorfra der går en brun ledning videre ind i vægen.

Den anden kontakt ser faktisk ens ud.

Jeg tænker at jeg misforstå noget angående tændledningen, er det ikke den grå ledning?  Og skal den ikke i pil-ud på begge PIRs?

Jeg har forsøgt at bytte lidt rundt på det, men status er p.t at de ikke reagere, heller ikke ved "opstart" hvor de normalt vil stå og lyse rød i et minuts tid... 

Der er 3 kontakter i hver ende hvor PIR'en skal installeres, jeg kan se at den blå (nul-leder) kommer ud af et kabel, ind i den nederste kontakts klemme, og derfra videre til et andet kabel ud af vægen... den er altså ikke forbundet til nogle af de to andre kontakter.  Dette er igen ens begge steder... 



Annonce

Ok, nederste klemmes brune går videre til faseklemme i en stikkontakt (ved begge korrespondance afbrydere). Så ved vi, at det må være fase, og at du har en b-korrespondance.

Så i begge ender skal begge disse ledningerne sættes i L på PIR.

Den sorte er korrespondance ledningen. Skal ikke bruges længere.

Den grå bør så være tændledning, og forbindes til "pilen"

Og så skal du ned til stikkontakten, og finde nul (blå). Denne fører du op til N på PIR. Det sidste kunne det tyde på, du ikke har gjort, når du ikke får rødt lys i PIR.

Det er jo lige til at få tåre i øjnene af :-)

Efter at jeg satte den blå N i min PIR, funker det som forventet.

Nu har jeg så bare problemet at jeg har brug for et lille mellem stykke blå ledning mellem PIR og min kontakt... Og det ligger jeg selvfølgelig ikke lige inde med... og det skal jo være solid-core kabel...  så det må jeg lige trylle inden jeg kan lukke kontakten.

Men mange tak for supporten! 

Går ud fra at det også funker i de andre rum hvor jeg skal have det samme :-)

/Heino

Har du et stykke kabel kan du jo i en snæver vending skrælle det på et passende stykke. Så får du en blå ledning som kan bruges. Ellers må du jo til en elektriker for at købe en stump. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil gerne have et med solid-core, alt andet er for meget fusk til mig :-)

Jeg  er LIGE VED at blive fornærmet.   

Nu ved jeg ikke hvad solid core er, det er ikke en betegnelse der hører til i vores fag. Men i en 1,5 mm2 pvikj  kabel er der de ledninger der ikke er fusk, det er dem der er godkendt til det. 

Ellers hedder det 1,5 mm Pl ledning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis