Hvilken robotstøvsuger?

Vi har et etplanshus på godt 160 m2 (indvendig mål), med fliser, trægulv, ingen dørtrin og har børn og hund. Vi vil gerne have en robotstøvsuger, som hver dag kan støvsuge hele huset imens vi er på arbejde.

Hvilken robotstøvsuger bør vi købe, hvis vi have den bedste robotstøvsuger?

Tænk har i sommer 2017 lavet en test, hvor Kobold VR200 er testvinder, men den kan “kun” støvsuge 120 m2 på en opladning, hvor fx IROBOT ROOMBA 980 kan støvsuge 196 m2. Kobold VR200 kan naturligvis lade op og køre igen, men ved ikke om det er noget problem.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv en Irobot roomba 960. Og kan sige uden tøven, at jeg aldrig kommer til at leve uden sådan en maskine igen. Når først man har prøvet at have en der fungere ordenligt, så kan man ikke undværre den - præcis ligesom med en opvaskemaskine. 

Jeg kender kun til roomba serien, så skal ikke kunne udtale mig om VR200. Men du kan sikkert google nogle test af dem 

980'eren Har man lige kunne købe til 5000Kr. på black friday tilbud - og den kommer sikkert der ned igen. jeg er rigtig glad for muligheden for at styre og programmere den via telefonen, og det er meget nemt at sætte en ugekalender op. Og du kan starte den selvom du ikke er hjemme via appen.  Den er meget brugervenlig, og maskinen er rigtig nem at rengøre og skifte dele på.

Derudover er en af de "bedre" ting ved 900 serien at de kører mere logisk. Den kører på samme måde som man klipper en fodboltbane. Og ikke tilfældigt som med 800 serien og dem under. 900 serien har også den funktion at hvis den løber tør for strøm undervejs, så kører den tilbage og lader, og genoptager så rengøringen, hvor den slap, når den er opladt.

 Der er også et større eftermarked for brugte dele og nye reservedele hos roomba, da de bare er de største på markedet. Jeg køber selv nye ruller, filtre og andet på ebay.

Har du hund Illisher? 

For vi har en Miele robot, den klarede også opgaven ret godt - indtil vi gik hund, en Golden retriver, så nu bruger vi den ikke mere da det ikke rigtig hjælper og køre med den da, da den bare vikler hår om børsten, og så kommet der ikke skidt med op..

Ja jeg har hund. Engelsk Bulldog. Så dog ikke samme problematik, da den jo har korte glatte hår, der ikke kan vikle sig om børsterne. 

Men den problematik har Rooba 800 og 900 serien ikke, da de er gået væk fra børster, og over til ruller. se billed her under. Som jeg har kunne læse mig til, fra andre steder på nettet, så skulle 800 og 900 serien ikke have problemer med langhårde dyr. 

://cnet3.cbsistatic.com/img/-3suWn5...otos-6.jpg

jeg har en lg 65710lvmp som vi har haft i lige godt 2 år - den klare støvsugningen perfekt i hele huset. har lige købt en mere til sommerhuset da vi ikke gider transportere den frem og tilbage.

vi har 2 børn og 2 katte i et stort hus med trægulv, robotten den bruges meget flittigt. Vi har også centralstøvsuger i huset, men den bruger vi stort set aldrig mere.

LG'en kan fin gå over dørtrin hvis man har det - nu skriver du i ingen har så bare en info til andre.

jeg vil med 100% sikkerhed anbefale en af de modeler med dual cam (det har de fleste bedere modeller) da de støvsuger rummet hurtigt/systemstisk - typisk tager det 10-15 min for en stue. mens man sider i sofa'en med benene oppe. andre uden disse dual cams skal køre i flere timer og de får stadig ikke det hele med... - LG'en køre super systematisk/effeltivt også selv om der står stole og andre forhindringer.

og så kan den finde retur til basen da den ved hvor den står...også selv om den ikke lige er synlig.

næsten alle støvsugere uden undtagelse skal tømmes efter hver kørsel (karcher har en forældet model som selv kan tømme sig), vi bruger vores adhoc på samme måde som en normal støvsuger - dvs. når gulvet lige trænger starter vi den, derved ved vi også at der ikke lige ligger en ipad oplader på gulvet eller andet.

du skal derfor ikke regne med at støvsugeren bare passer sig selv - men det tager kun 2 min og du skal ikke anstrenge dig med ledninger, støvsuger slanger og andet som man skal rode rundt med.

kunne godt forestille mig at romba med gummivalser kan være godt hvis man har hund, min kones lange hår er i hverfald det som der oftest er i børsten når jeg renser den(ca. hver 14 dag)

den dag vores går i stykker, så kan jeg med sikkerhed sige at jeg bestiller en ny robot samme dag - den kan ikke længere undværes.


Jeg har valgt den billigste løsning og købt kinesisk kvalitet. 

Køb en Xiaomi robotstøvsuger. Den slår Roomba 980 i test og koster kun 2200kr leveret til døren. Læs og se diverse test, før du beslutter dig. Jeg er meget tilfreds med min. 

Og et plus. Den kan køre i to timer, vender selv tilbage til ladestation og starter op hvor den slap hvis ikke den bliver færdig. 

Annonce

nu skal man nok være rimmelig påpasselig med at tro alt for meget på tests...mange er 'farvede' dvs. sponoreret med et formål at fremhæve gode egenskaber ved specifikke produkter....også selv om de ser ud som om de er helt neutrale har de mange gange fået produkter foræret eller er betalt for at teste produkterne.

endelig vil de forskelige robotter performe forskeligt under forskellige test vilkår - f.eks. en støvsuger som sætter sig fast under et møbel skylder at møblet har en uheldig højde for netop denne støvsuger model - mener dine møbler af samme højde ?

måske en helt anden støvsuger har problemet hos dig med dine møbler.

nedenstående er tydeligvis en produceret af lg selv... https://m.youtube.com/watch?v=DMNON1CzfXE

den passer nu meget godt med min erfaring - min mor har en romba (ej deres top model) og den kommer ikke i nærhedden af lg'en på flere vigtige områder.

 lg'en er hurtig til at støvsouge et rum, og den er tilmed ikke støjende (man kan godt være i rummet samtidig), og dens støvbeholder er nem at tømme. og den går fint uden om stoleben m.m. uden at bumpe ind i dem.

eneste som er lidt bøvlet og ærgeligt er at børsten er med hår, dvs. den. skal hos os renses hver 14 dag, da min kone og datter begge har langt hår - her må lg ind i kampen og tilbyde en børste uden hår (med lameller)

den suger typisk så mange nullermænd op at beholderen er halvt til hel fuld hver gang. i vores kælder er den altid helt fuld.(vi har 2 katte)

jeg valgte i øvrigt bevidst deres model med inverter motor da den er stærker, mere lydsvag og holder længere....

Nu spørger jeg lige af uvidenhed, men er de noget værd når det kommer til tæpper?

I vores hus har vi både blanke gulve, væg til væg tæppe i stue og små løse tæpper på de blanke gulve.
Jeg oplever at selv med den almindelige støvsuger, skal der væres ekstra opmærksom på "kanten" af et løst tæppe, hvis der ikke skal samle sig små nullermænd lige i overgangen mellem gulv og tæppe.
Jeg kan læse at robotten kan forcere et dørtrin, men kan den gøre det rent?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Puha - den er vist svær.. vi har en Samsung "etellerandetnummer" - men er der en ledning, så sætter den sig fast - er der noget, den kan komme klemme under - sætter den sig fast.. og ved overgange / hjørner m.m. kan den ikke komme ind..
Mine forældre fik en IROBOT? for et par år siden - det er det samme :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi har en roomba 700 serie, den støvsuger egentlig fint, men den sætter sig en gang imellem fast oven på et dørtrin, det er ikke den mest støjsvage model, så vores er sat på ugeplan så den støvsuger mens vi er på arbejde, vi har 2 katte, og der sætter sig hår i børsterne, men den skal jo alligevel tømmes, og der renser jeg lige børsterne samtidig. 

Vores havde også et problem med at par møbler der har lige den højde så den kan kile sig fast under dem, men så limede jeg et par 5 mm høje stykker plastic på hver side af toppladen, så den ikke kan komme ind under, problem løst :)

det med dørtrinende er dog et problem for os, så næste gang vil jeg ikke vælge roomba, kan se deres nyere modeller er bygget på samme platform, så gætter på problemet vil være det samme med dem.

vi har et enkelt tæppe på 2.5x2.5 meter med lange hår under sofabordet - lg'en klare tæppet fint og går i 'turbo mode' men jeg vil nu alligevel vurdere at hvis man har tæpper i store dele af huset er en robot støvsuger nok ikke lige så effektiv som en støvsuger på 2200 watt.

lg'en har ikke haft problemer med vores dørtrin. til gengæld bryder den sig ikke om kattenes krassebræt - den sætter sig på dens fod. og underskåle til nogle af vores potteplanter kan den også finde på at forsøge at bestige (det er løst ved at sikre underskåle ikke er for store.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis