Mahogni oliering af fyrretræ gav rød farve - tips til fix?

Har købt et stykke fyrretræ som jeg vil bruge som hylde i badeværelset. Vil gerne have en mørk finish så købte derfor Trip Trap Mahogni olie. Har selvsagt slebet den inden, men efter den fik olien blev den mere rød/gulerod farvet (se billede)

Hvad har jeg gjort forkert? Og er der nogen der har tips til hvordan det kan fikses? Har set man kan købe farve (som denne) som kan blandes med olien, men ved ikke om det er nemmere bare at forsøge med en anden olie.

Meget taknemmelig for tips! 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke meget at gøre. Olie er "no way back", intet bider derefter rigtigt på.

Hvis du vil have den mørk, så hedder det et nyt stykke træ, som derefter skal bejdses. Efter bejdsning kan du give det olie for at gøre det holdbart.


Olien er jo blot beregnet til Mahogni - ikke for at få det til at ligne Mahogni :-(  

Til fyrretræ skulle du have brugt bejdse først :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du alligevel skal smide hylden ud, så prøv med kaffegrums. Tør hylden af med en fugtig klud og gnid med en klud våd kaffegrums ind i træet, bliv ved et kvarter, jævn det ud og lad det tørre. Rens overfladen af og træet har fået en tone mørkere.

Alternativt giver du hylden nu den lak, der passer til olien. Der findes en speciel Matlak, der gør træet en tone mørkere. Jeg har selv bygge en stor vinteol og gjort det samme. Desuden sætter farven sig med årene.


 

Super, mange tak for alle svar! Så starter jeg bare forfra med bejdsning - og forsøger at rædde den jeg har med kaffe

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis