LUDBEHANDLING.

Jeg har netop købt et hus af ældre dato, fra 1970,- med trælofter inde i stuen og det kunne vi godt tænke os selv, at ludbehandle.

Hvordan gør man det fra a-z ?

Venligst Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Johnny
Det første du skal gøre er, at vaske loftet meget grundigt(Træ grundrens), brug f.eks. en grydesvamp og vask efter med rent vand. Lad loftet tørre godt, evt. til dagen efter. Herefter er der flere muligheder, den jeg har brugt er:
Jeg købte en Wagner sprøjtepistol (den hedder vist 850E, og koster ca. 1500,- - 2000,- (prut om prisen)). Købte Trip Trap "panelhvid"(prut om prisen), og sprøjtede loftet 2 gange (der er 170Kvm loft), man kan også købe Trip Trap "ekstra hvid" og nøjes med en gang. Jeg havde aldrig brugt sådan en sprøjtepistol før, men alle der har set loftet, siger det ligner nye loftsbrædder. Der er ingen penselstrøg at se, -du behøver ikke overdække alt, da det ikke er en traditionel sprøjtepistol, og derfor ikke sprøjter overalt, eneste minus er prisen. Jeg har så kunnet bruge den til at male skabslåger og døre med, så den har tjent sig ind.
Bare klø på, det er meget nemt, og selvom man ryster lidt på hånden bliver det ikke at se på loftet, når malingen flyder sammen. Det bliver rigtigt flot. Mit bedste "lav det selv" projekt indtil videre.

Med venlig hilsen
Bundgaard
Hej

Det lyder smart med den sprøjtepistol, alligevel synes jeg at du skal have et par råd med om hvordan du gør med en pensel.
Jeg har kun gode erfaringer med produkter fra sadolin og faxe, der er sikkert også andre gode mærker.
Det er vigtigt at arbejde "vådt i vådt" og smøre nogenlunde ensartet på. Det er ligeledes meget vigtigt at alle afsluttende pensel strøg går i træets længde retning, og husk at produktet tører hurtigt. der er altså ikke så gode chancer for at rette fejl. Det ensartede resultat opnåes typisk først efter 2 behandlinger. Pas på med at lade flere personer arbejde på det samme loft, folk arbejder forskelligt og med forskelligt resultet til følge.
Dette indlæg er skrevet udfra den oplysning at du skal behandle lofter fra 1974, som du kender den tidligere behandling af. Det er så min opfattelse at det produkt man bruger ikke er en egentlig lud som man ville have brugt den til frisk træ, men i stedet et produkt (kender ikke den tekniske betegnelse) som kan bruges på selv tildigere lakerede overflader.
Du kan få hjælp i en hvilken som helst malerforretning.
Go´arbejdslyst med projektet.

mvh Anders Kruse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også