Optimalt mellemrum i plankeværk for læ.

Hej 

Jeg skal have lavet et lille plankeværk i havens læ krog, for at give endnu mere læ. 

Findes der en tommelfingerregel for hvor meget luft der skal være imellem brædderne i forhold til brættets bredde, for at give optimal læ? 



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det beror på en smagsag, selv kan jeg godt lide at mellemrummet svare til tykkelsen af brædderne. 

Jeg har bemærket at når jeg sætter fluenet i vinduerne om sommeren så er vindtrykket på nettet ret stort uden at man mærker at det blæser igennem. Så jeg ville tro at der skal være mellem 40-50% luft, men jeg har ikke noget videnskabeligt på det. Dette net siges at reducere vinden med 50%  https://www.vidaxl.dk/e/87113385032...gLk0fD_BwE


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

1/3 bør være mellemrum ifølge min barnelærdom.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 02-12-2017 14:19:28

1/3 bør være mellemrum ifølge min barnelærdom.     

 Har det noget med "det gyldne snit" at gøre?


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 02-12-2017 17:46:41

 Har det noget med "det gyldne snit" at gøre?

Ikke hvad jeg ved af forudsat min tanke følger din, men afstanden skulle sikre at der bag det færdige plankeværk føles mindst træk.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

OK, så optimal dæmpning af vind uden at skabe en dyseeffekt mellem brædderne, går jeg ud fra.


Elektronikteknikeren

Jeg har beklædt den ene åbne langside af en muret carport med 2x10 cm brædder med 2 cm mellemrum, man kan tænde et sterinlys uden det går ud i carporten forudsat blæsten ikke kommer fra den ende af hvor bilen køre ind. 

 

Gregeren skrev den 02-12-2017 18:06:43

OK, så optimal dæmpning af vind uden at skabe en dyseeffekt mellem brædderne, går jeg ud fra.

 Jaaa,  sådan ca nogenlunde.   

Jeg ved godt at der er mange forskellige meninger om den optimale afstand. Man kan prøve og bruge Google.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis