Udskiftning af toilet og faldsamme

God 1. december til alle, og inden julehyggen sætter ind og konen brænder alle pengene af på pebernødder og lingeri. Vil jeg gerne lige lave et budget for udskiftning af vores to gamle toiletter.

Vi har overtaget et hust fra 1930, hvor der på hver etage er et toilet - og kun toilet - Ikke fancy ting som f.eks. en håndvask eller andet - Selve rummet, på begge etager, er ca 1x1 meter - her fra de oprindelige tegninger:

De eksisterende toiletter, er begge drejet i forhold til døren - Så man sidder og kigger ind i væggen:

Og faldstammen og vand løber tæt ved døren

Det jeg godt kunne tænke mig, ville være at montere to vægophængte toiletter, sætte håndvask op, og flytte faldstammen samt vand - Evt med rottesikring i kælderen:

Kan jeg i dette setup jeg undgå faldstamme på 1. sal? - Lige nu løber den loft til gulv på begge etager. Evt med en skjult vakumventil sammen med indbygningscisterne

Jeg har forestiller mig at få en håndværker til at lave selve arbejdet med at montere mellem etage adskillelser, og tilslutte det hele.

Men jeg ville indkøbe materialer mv. og skal så "bare" betale håndværker for hans arbejdstid - Selve finish efter montering tager jeg mig selv af. Eller vil det være bedre bare at tage fat i en VVS'er og bede ham lave en total løsning?

I det hele skal jeg bruge:

2 indbygningscisterner + toilet
2 meget små håndvaske (nogle gode ideer)
6 meter afløbsrør (2m i kælder, 3m i stueetage, 1m på 1. sal)
Pex rør til vand.
Diverse fittings

Mvh
Michael,
Valby


Mvh
Michael Nielsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt glemme materialerne. Hvis du endelig finder en håndværker, der gider arbejde med dine materialer, bliver prisen derefter. Mangler der noget undervejs, må du på cyklen eller købe hos håndværkeren, til dagspris. 

2. En væghængt cisterne kræver et hulrum bag. Du har i forvejen kun een kvm at gøre med og skal bruge ca 30 cm bag tønden i fuld bredde.


 

jeg har selv monteret et vaeghaengt toilet, og har gemt cisternen i en 10cm vaeg. saa 30 cm behoeves ikke

https://www.geberitnorthamerica.com/en_us/target_groups/enduser/products_enduser/toilets_2/concealed_systems_1/111_798_00_1.html

jeg maa indroemme at jeg ikke kan finde data for geberits produktr paa dansk. naar de her skriver at den er for 2x4 construction, saa mener de en vaeg der er lavet af 2 tommer *4 tommer traeskelet og da 4 tommer er mindre end 4 tommer saa passer det fint med 10cm.

da jeg til daglig roder med elektronik fandt jeg ud af at bruge en elektronisk bevaegelsessensor til at starte udskyldningen. Den er totalt gemt inde i vaeggen , og det er fint at ens boerneboern nu har laert at skylle ud ved at vende sig mod toilettet, slaa ud med haenderne medens de boejer sig frem og siger " please toilet please flush"  og det virker :-)



Karsten
uldal skrev den 01-12-2017 16:05:06

Du kan godt glemme materialerne. Hvis du endelig finder en håndværker, der gider arbejde med dine materialer, bliver prisen derefter. Mangler der noget undervejs, må du på cyklen eller købe hos håndværkeren, til dagspris. 

2. En væghængt cisterne kræver et hulrum bag. Du har i forvejen kun een kvm at gøre med og skal bruge ca 30 cm bag tønden i fuld bredde.

 Det Uldal vist forsøger at sige er, at mange VVS’ere scorer kassen på først at tage fuld arbejdsløn og derefter en massiv avance på de stumper du selv kunne købe meget billigere andet steds.

Hold dig fra den slags typer. Min erfaring er at snyder de på vægten med priserne? Så snyder de også på vægten med kvaliteten af arbejdet de udfører.

Byg du roligt dine kasser og sæt cisterne på plads. Lav hul til den nye faldstamme. 

Find derefter en ærlig vvs’er (dem er der også rigtig mange af) og hyr ham til at lave tilslutningen etc. på de monterede cisterner. Jeg har gode erfaringer med at lade dem stå for pex og stumper, men de store ting har jeg selv skaffet og gjort klar til.


Velkommen på LDS

Når du har så lille et rum er det vigtigt at tage det hele med. Cisternen har jeg flere gange delvis indbygget i hulmuren. Så du piller inder muren ned i den nødvendige højde og bruger den plads til din cisterne. Når du har taget isolering ud, hugger du ydermuren fri for de mørtel rester der er. så kan du isolere med f.eks. 30 mm flamingo. Det medfører at din kasse kan blive plan med nuværende mur eller højst 3 cm inde i rummet. 

Faldstammen kommer så også ned i selv muren- 

Toilet kan jo udmærket sidde usymetrisk, så bliver der lidt mere plads til håndvask.

Tryk her for et eksempel på en cisterne der kun kræver 15 cm i dybden, indermuren er 11-12 cm 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fint svar Erik.

Michael spoerger ogsaa efter smaa haandvaske, her skal du maaske til Ikea, de har fine smaa vaske med et lille skab nedenunder. Find et der kan haenges paa vaeggen, hvis alt i badevaerelset er vaeghaengt er det meget lettere at goere rent.


Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis