Lastbil (7 - 8 tons) indregistreret som traktor eller motorredskab?

Nu er det måske ikke det rette sted at stille dette spørgsmål, men jeg prøver alligevel: Kan man indregistrere en lastbil på 7 - 8 tons som en traktor eller et motorredskab (altså langsomt kørende der kan køres på f.eks. et B-kørekort), og hvad er reglerne i givet fald? Eller kan man ligefrem nøjes med den særlige trekant som markerer et langsomt kørende køretøj?

Det udspringer af en diskussion jeg tilfældigvis har haft, om hvorvidt f.eks. en Mercedes Unimog U416 (som typisk ligger i vægtklassen 6 - 10 tons) kan indregistreres som en traktor eller motorredskab (ligesom f.eks. visse landbrugsmaskiner), og dermed køres på offentlig vej med "lille" kørekort (kat. B). Naturligvis med diverse krav fra lovens side.

Jeg vil umiddelbart tro, at det kan man godt og jeg mener da også at set lastbiler med en nummerplade nærmest identisk med den man ser på traktorer som er udrustet med nummerplader. Jeg er helt bevidst om at der efter alt at dømme stilles visse krav, f.eks. at køretøjets maksimale hastighed begrænses til 30 eller måske 40 km/t (måske fordi at jeg har hørt at visse traktorer, f.eks., gerne må køre med den hastighed), hvad enten der så foretages en mekanisk "plombering" (som i gamle dage) eller med nyere køretøjer måske elektronisk.

Det skal lige siges, at hvis et sådant projekt nogensinde bliver til virkelighed, vil det ikke blive til at køre lange ture. I stedet bliver det til at løse forskellige opgaver hvor en "normal" traktor af forskellige årsager måske ikke vil være egnet, og hvor der vil blive tale om relativt korte køreture (højest måske 30 km).


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den skal holde i retten, tror jeg at unimoggen skal indrettes så der ikke kan herske tvivl om brugsformålet, dvs at det meget tydeligt skal fremgå at den er beregnet til et bestemt formål, som gør at den ikke længere kan bruges til hurtiggående persontransport.

Hastighedsbegrænsningen er nok halvvejs i mål. Så mangler du bare affyringsrampen på laddet.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 30-11-2017 16:42:07

Hvis den skal holde i retten, tror jeg at unimoggen skal indrettes så der ikke kan herske tvivl om brugsformålet, dvs at det meget tydeligt skal fremgå at den er beregnet til et bestemt formål, som gør at den ikke længere kan bruges til hurtiggående persontransport.

Hastighedsbegrænsningen er nok halvvejs i mål. Så mangler du bare affyringsrampen på laddet.

 Mig bekendt har en Unimog aldrig (eller sjældent) været anvendt til hurtig persontransport med sit karakteristiske relativt lille førerhus, og på tysk er Unimog en forkortelse for "Universales Motor Gerät", altså et universalt motorredskab.

Men hvad skal en affyringsrampe på et sådant køretøj anvendes til? De formål jeg kan mindes at have set en Unimog anvendes til har især været som bjærgningsvogn, hvor f.eks. Hæren skulle have haft en (eller flere) U 416, som med en vægt på 6 tons og en motor på blot 60 HK skulle kunne have flyttet en Leopard kampvogn (som vejer et sted mellem 40 og 45 tons), og jeg ved at f.eks. i Nakskov har Falck haft en Unimog (hvilken model ved jeg ikke) som anvendtes til bjærgning af traktorer, lastbiler og andre større køretøjer.


 

Jeg har en ide om at det kan lade sig gøre. Her i området har der i mange år kørt en Landrover med sådan en nummerplade. Den var udstyret med sprøjte arme, så den kunne bruges til at sprøjte i markerne. 

Vores lille lokale el leverandør, havde på et tidspunkt en liftvogn. Den kunne kun køre ca. 30 km/timen ved at den var blokeret bl.a. ved kun at kunne køre i 1. og 2. gear. Det var en "rigtig" lastbil. Den måtte vi bruge når der blev lavet arbejde på gadelamper og luftlednings anlæg. Jeg har da også lånt den senere til vanskelige træfældning 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som nævnt skal du omkring synshallen, for at komme videre, så den kan blive synet indregistreret.

De skal helt sikkert også have den blokeret, så den max kan køre 30 km/t

Og du vil lige så sikkert ikke kunne nøjes med en trekant bagpå, og køre uden nummerplade. (det er kun landmænd og gartneri, der i visse tilfælde kan køre med en traktor uden den er indregistreret.)


Men prøv at Google på "unimog registreret som traktor"

Der er masser af hits, har ikke studeret dem.,.




Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 30-11-2017 20:44:33

Og du vil lige så sikkert ikke kunne nøjes med en trekant bagpå, og køre uden nummerplade. (det er kun landmænd og gartneri, der i visse tilfælde kan køre med en traktor uden den er indregistreret.)


 Den oplysning er faktisk forkert Je_ns. Alle må have en traktor uden nummerplade og køre med den på offentelig vej forudsat den er ansvarsforsikret og behørigt afmærket. Brugen af traktoren er så begrænset, da du kun må flytte den og de redskaber der skal bruges fra arbejdssted til arbejdssted og ikke transportere nogen form for vare. Der er dog to undtagelser fra varetransport idet du på mærkværdig vis må bruge en traktor uden nummerplade til at køre gylle ud på en bedrifts mark samt du også må køre med en fyldt sprøjte.

En traktor der er registreret men ikke synet (hvid nummerplade med sort kant) kan kun momspligtige landbrug og gartnerier samt skovbrug være ejer/bruger af.

En synet traktor (hvid plade med rød kant) kan alle eje og bruge.

Under alle omstændigheder skal et køretøj der køre som traktor foruden almindeligt lys også have monteret en traktortrekant bagerst på traktor/vogntoget/harve/plov osv.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg er ikke helt sikker på om man kan køre en nyere lastbil som traktor uden nummerplade. Engang var det muligt hvis køretøjet var spærret til en max. fart på 30 km. Men det forekommer mig det ikke er muligt mere. Men under alle omstændigheder kan en Unimog synes som traktor på en traktorplade med rød kant hvis den er begrænset til max 30 km. Vægtafgiften er ikke ret stor når man gør det. 

Men den nemmeste måde og få reglerne at vide er og kontakte din lokale synshal en dag de ikke har ret meget at lave.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Leif

Kan du finde en paragraf hvor der står, os der er ikke landmænd.

må køre på vejen med en uindregistreret traktor.

Har nemlig ledt efter det, men har ikke kunne finde det.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-12-2017 00:41:06

Leif

Kan du finde en paragraf hvor der står, os der er ikke landmænd.

må køre på vejen med en uindregistreret traktor.

Har nemlig ledt efter det, men har ikke kunne finde det.

 Nej, det kan jeg ikke Je_ns, for den lov og paragraf eksistere nemlig ikke.  

Jeg ville nu også hellere du oplyste om hvilken lov og paragraf der står at private ikke måtte flytte et uindregistreret arbejdsredskab af offentlig vej fra arbejdsplads til arbejdsplads eller til reparatør, som jeg helt glemte i skyndingen.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Fandt lidt lovtekst.

Så man må godt i visse tilfælde køre uden nummerplade, men ikke bruge den ubegrænset.

Så det går nok ikke at køre i brugsen for at handle  

Sakset fra skat.-.

Traktorer, der ikke skal registreres 

    § 3. En traktor, der ganske overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskab, skal ikke registreres i Køretøjsregisteret, hvis traktoren alene anvendes på vejene

1) til egentransport til og fra arbejdssted eller til og fra reparatør,

2) som trækkraft for arbejdsredskab til og fra arbejdssted eller til og fra reparatør for arbejdsredskaber,

3) som trækkraft for påhængsvogn, der er tom eller medfører arbejdsredskab, som er knyttet til traktorens funktion, til og fra arbejdssted eller til og fra reparatør for påhængsvogne eller

4) til prøvekørsel eller lignende tidsbegrænset kørsel efter tilladelse fra politiet.

Stk. 2. En traktor kan ud over kørsel som nævnt i stk. 1 uden registrering i Køretøjsregisteret anvendes på vejene, hvis traktoren på vejene alene anvendes til

1) vejarbejde på vejområder, der er begrænset på betryggende måde ved afspærring eller afmærkning eller

2) renholdelse, snerydning el.lign.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis