Elektronik til LED lampe er død

Til de elektronik kyndige.
Jeg har en LED lampe i indkørslen, som ikke længere virker. Den har blinket lidt, når der blev tændt for strømmen, dog uden at tænde, og efter 10 sek. stoppede blinkene.
Jeg har så, nysgerrig som man er, grundet sin uddannelse skilt den ad, og kigget lidt på det print der sidder i den.
Der er lidt rust/ir på nogle af benene. De er markeret med rød cirkel. På nullen var det rustet/irret videre om på bagsiden af printet. Jeg kan måle 230V over den gule firkantede kondensator, som har det rustne ben ved null tilgangen.

Jeg kan ikke måle nogen spænding på afgangs siden af printet. Er der nogen der har nogle ideer til hvordan jeg finder frem til hvilket komponent der er synderen, så jeg kan prøve at skifte det. :)Det klart det nemmeste er bare at smide det ud, men nu gider jeg ikke give 1200Kr. for en ny lampe når det bare er et komponent til få kroner der er gået i stykker.Så håber der sidder et par elektronik kyndige kollegaer og kan hjælpe.

👍

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal nok prøve med et billede der er skarpt og i en passende størrelse...


Prøv at koble lyskilden fra selve strømforsyning og se om du så kan måle en spænding på afgangssiden. Hvis du har flere af de samme lamper, kan du låne en lyskilde for at finde ud af om det er strømforsyning eller lyskilde der er synderen.

Hvis det er selve printet med strømforsyningen, kan du begynde at lave basale komponentcheck og spændingsmålinger.

f.eks. bør der ligge en dc højspænding på en kondensator på primær siden af trafoen efter en ensretter bro.

I slukket tilstand kan alle komponenter måles igennem, vi leder efter kortslutninger og afbrydelser. Husk at aflade gammel strøm i kondensatorer med en skruetrækker på tværs af komponentbenene. Ellers gør de naller at røre ved.

Hvis du kunde lægge nogle flere skarpe billeder op, ville det være en gevaldig hjælp.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis