Hjemmebygget hus-skab til børneværelset

Jeg vil i gang med et par hjemmelavede kopier af husskabe som dem på billedet herunder. Jeg har umiddelbart tænkt mig, at de skal laves i krydsfiner - formentlig 12 mm.


Jeg er i tvivl om to ting:

1. Hvilke hængsler vil egne sig til at holde en sådan forholdsvis tung låge? 

De skal selvfølgelig sidde på indvendig side, og der kan kun benyttes ret korte skruer, da de ellers vil gennembryde skabsvæggen (formentlig 12 mm).


2. Hvordan maler jeg skabene, så de opnår en helt glat overflade a la "købeskabe"?

Skal der "bare" mange lag maling til - eller er der en anden metode, der nemmere giver det ønskede resultat?


Kom også gerne med bemærkninger til materialevalget, hvis min plan med krydsfiner lyder usmart.


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville foreslå mdf plade eller færdigmalede møbelplader. som du så maler ovenpå. Krydsfiner er godt nok stærk men det er ikke så glat i overfladen, og især savede kanter bliver et problem.  

m.h.t maling så burde man ikke kalde malere ved det navn, for det er forberedelse til maling der er alfa og omega. 

Altså slibe - spartle - slibe - spartle indtil overflade er som du vil have den. Dernæst grunder - mellemslibning - maling - mellemslibning maling. Flere lag maling uden ordentlig forarbejde hjælper ikke på ujævnheder.

Man kan opnå et meget fint resultat med en rulle, og rette temperatur. Skal man sprøjte male, er der meget afdækning m.m. hvis det skal foregå inde i huset. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad med at klæbe et printet billede på?  Det er hurtigere - og billigere, når man tænker på, hvor tit ungerne skifter "smag"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg tror det er bedre  at finde brugte højskabe og bearbejde dem.

De har en pæn overflade - man skal ikke bruge flere måneder på det.

Der findes vist et hvidt bånd som man kan lime på kanterne, hvis man saver en spånplade over.

Jeg har endnu ikke set en stor og lige krydsfiner plade, så det bliver svært at lave en låge.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også