Beslag på jernstolpe

Hej,

Et familiemedlem har fået opsat et skur hvor der er nogle metalstolper og siderne er af et komposit-materiale. Der skal være lidt ophængning af div redskaber, men da de er bekymret for om kompositten vil holde talte vi om at skrue nogle beslag op på stolperne og lægge en fx lægte på dem.

Men hvordan får vi de beslag op på stolperne? Der er ikke til at sætte nogle bolte med møtrik på bagsiden. Kan man bore for og sætte nogle særlige skruer i bagefter?


Ehat to do? ;)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skære gevind?


Med venlig hilsen

Anders

Du kan fx. skære et 6mm gevind i metal stolperne. Hvor du så skruer beslaget fast med 6mm maskinskruer. 

Det kræver blot en skruemaskine, et 5 mm bor, en 6mm snittap og noget skæreolie. 

Først bores hullet, derefter bruges snittappen til at "bore" gevind i hullet. Jeg plejer at gøre det med skruemaskinen på lavt moment, så snittappen ikke knækker. Det fungerer ganske fint, især hvis du bruger lidt skæreolie. 

En smed vil nok bruge en tapholder, men det knækker altid for mig. 

Stolperne er nok galvaniseret, så hvis du borer et sted der er udsat for regn/fugt risikere du måske at der kommer rust med tiden?


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Gevind er et forslag, men man kan også få nogle selv borende skruer. Så borer de selv for og laver deres egen gevind. Her et eksempel Der findes også større. Disse kan holde et lille stykke vinkelbeslag. Du skal holde hårdt på skruemaskine.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ahh selvskærende skruer lyder som den lette løsning  men kan de også klare når selve  stål profilen er måde 4mm tyk? Og i såfald er de så til at "styre" mod det glatte stål? 

Ja det er galvaniseret stål.... 

De selvskærende skruer kan godt klare 4 mm stål. De er slebet som et bor ude i enden, så det er ligesom at bore i jernet. Men det er naturligvis ikke et kvalitets bor, så det letter jo arbejdet lidt at bore for med et passende bor. 

Disse gevind popnitter er også et godt bud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når godset er 4mm, kan det nok komme til at knibe med at bruge, selvborende skruer..

Var det mig ville jeg bore direkte gennem lægten, og skære et M6 gevind, så bolten går direkte gennem lægten og ind i stålprofilen.


Vi prøver igen, i morgen --

Der er jo flere muligheder her. Så bare gå i krig med den der passer bedst til dit værktøj og "evner"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle svarene

Jeg ville sætte bræddebolte ind gennem yderbeklædning og stolpe samt forskallingen til redskaber. Skive og møtrik på indersiden.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis