Hvem dækker eventuelt skade ved salg af hus?

Hej alle :)

Mig og min bedre halvdel er ved at sælge vores hus, da transport tiden for os begge er blevet for meget.

Da vi overtog huset her for små 2 år siden fik vi lavet en meget stor renovering af det indvendige. Vi fik i den omgang etableret gulvvarme i hele huset (minus bryggerset som vi ikke har rørt)

Vi fik lavet beregninger på at det ikke kunne betale sig at fjerne det gamle terrændæk i hele huset for at isolere under denne.

Istedet udførte håndværkeren (på regning) følgende;

Fjernelse af det gamle trægulv.

Opretning af gamle strøer.

Lapning af de små huller der nu engang kom under arbejdet af den forhenværende fugtspærre.

!Isolering med 250-300 mm papiruld oven på den gamle fugtspærre og terrændæk som er uisoleret nedenunder!

22mm spånplader med gulvvarme slanger.

14mm laminatgulv i klasse 34.

Vi har ingen problemer haft med dette og har været rigtigt glade for gulvvarmen.

Dog kan jeg læse mig til nu her at det ikke anbefales at isolere så meget oven på et uisoleret terrændæk, men jeg kan ikke læse mig frem til om det ligefrem er ulovligt det firmaet har udført for os, eller om det bare er en generelt anbefaling?

Jeg har selvfølgelig rettet henvendelse til firmaet, men de oplyser bare at; "selvfølgelig er det okay, ellers havde vi jo ikke gjort det".

Jeg har gemt regningen for arbejdet de har udført og eventuelt køber af huset får selvfølgelig kopier af dette ved overtagelse hvis der nu skulle være noget med materialerne eller eventuelt arbejdet der er udført.

Så spørgsmålet går nu på;

Hvis jeg sælger huset og der skulle mod forventning opstå en skade grundet forkert/mangelfuldt arbejde, hvem hænger så på dette? Mig som sælger? Ejerskifte forsikringen? Håndværkerne?

Jeg tænker at tegne en sælgeransvarsforsikring, ville denne eventuelt kunne dække sådan noget? Jeg er blevet anbefalet denne af ejendomsmæglerne, da den er relativt billig (de snakker om en 2.000-3.000 kr?) men jeg har svært med at lure om den overhovedet har nogen funktion?


Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke verdensmester i hele den jura del. Men jeg er ret sikker på at i kan undgå ethvert ansvar fremover ved at tilbyde køber én ejerskifte forsikring. Det var jo netop det der var årsagen til at de blev indført. Før kunne der være 20 års ansvars risiko.

Desuden fritager tilstands rapporten jo fra ansvar for den del der er beskrevet der. Så kan køber jo ikke komme bagefter og påstå at man ikke var blevet gjort opmærksom på problemet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tilstandsrapporten og ejerskifteforsikringen (hvor I betaler halvdelen af den billigst tilbudte for en kommende køber) fritager jer for det 10-årlige sælgeransvar I ellers ville have. Jeg har selv lige været igennem møllen med salg af hus og køb af nyt. Jeg fandt aldrig ud af hvad sælgeransvarsforsikringen dækkede, på trods af at mægleren fik os til at tegne en sådan til 1500,- kr. 

Jeg kan så sige, at de fejl som vi har fundet på det nye hus ikke kan pådrages tidligere ejer. Så man er åbenbart helt sikker på at man ikke er ansvarlig for noget - også selvom det er forhold, som man helt sikkert har været bekendt med!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Grunden til jeg spørg er at vi er blevet opmærksomme på at samme firma har udført en renovering lig vores hvor alt ikke er gået efter bogen (iflg. Ejer af huset)

Deres anmeldelser ser dog fine ude når man søger efter dem og de virker som et firma der tager arbejdet seriøst.

Jeg vil dog nødigt hænge på den efter salget, da jeg har betalt for et stykke arbejde og som lægmand må man regne med den professionelle yder en god og lovlig service.

Er der ingen som kan bekræfte at ovenstående er korrekt?

Jeg har ikke selv prøvet at stå med problemer ifbm. Overtagelse af hus, derfor min nysgerrighed/bekymring da det er første gang jeg skal sælge et hus, samt der er blevet lavet meget med huset (syntes vi ihvertfald selv)

Det har selvfølgelig også betydning for om vi ønsker at købe et hus fremadrettet hvor der er foretaget større renovering af ejeren.


Henrik
Wezio skrev den 26-11-2017 23:07:14

Tilstandsrapporten og ejerskifteforsikringen (hvor I betaler halvdelen af den billigst tilbudte for en kommende køber) fritager jer for det 10-årlige sælgeransvar I ellers ville have. Jeg har selv lige været igennem møllen med salg af hus og køb af nyt. Jeg fandt aldrig ud af hvad sælgeransvarsforsikringen dækkede, på trods af at mægleren fik os til at tegne en sådan til 1500,- kr. 

Jeg kan så sige, at de fejl som vi har fundet på det nye hus ikke kan pådrages tidligere ejer. Så man er åbenbart helt sikker på at man ikke er ansvarlig for noget - også selvom det er forhold, som man helt sikkert har været bekendt med!

 Hvilke fejl har i opdaget? Det er jo lidt interessant hvilken part der hæfter for disse ved huskøb, hvis det foreksempel er håndværksmæssigt forkert udført, eventuelt ikke lever op til gældende regler for opførselstidspunktet eller andet økonomisk belastende for køber.

Når man læser om det på nettet bliver man hurtigt mere forvirret end klog.


Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis