Gulvvarme - Trægulv i nogle rum, fliser i andre. Fremløbstemperatur?

Hey,


Hvordan bør fremløbstemperaturen optimalt stå i dette tilfælde.. Har læst den ikke bør være over 28 grader når der er trægulv (parket) i nogle rum. Problemet er at der i 2 rum er fliser (med beton under). Der bliver gulvet ikke varmt nok når fremløbstemperaturen kun står til 28. 

Jeg har en shunt/manifold med 6 udgange, og danfoss connect monteret. Hertil er både trægulv og flisegulv forbundet. 

Derudover har jeg en cirkulationspumpe monteret.

Det ligner meget dette

http://gulvvarmeshoppen.com/images/Danfoss_styresystem-p.png

Hvad bør jeg gøre, så jeg får det varmt nok på flisegulvet, men ikke ødelægger mit trægulv?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De 28 grader er overfladetemperatur og ikke fremløbstemperatur, den bør være på 30-35 grader. 

Du bliver måske nødt til at indskyde en shunt så trægulvet ikke kaster sig. Det afhænger af dimissionerne på gulvbrædderne.

Min erfaring er at trægulve ikke må overstige 22-24 grader på planker over 5". Er gulvvarmen lagt rigtigt med varmefordelingsplader må fremløbstemperaturen ikke overstige 30 grader, lidt afhængig af bræddernes tykkelse og bredde.

Jo bredere planker, jo sarterer er de med hensyn til temperaturen.

Desuden skal du have in mente, at gulvvarme i beton har stor termisk træghed. Det betyder at Danfos styresystem sandsynligvis skal justeres manuelt på enkelte kredse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 26-11-2017 19:55:38

Du bliver måske nødt til at indskyde en shunt så trægulvet ikke kaster sig. Det afhænger af dimissionerne på gulvbrædderne.

Min erfaring er at trægulve ikke må overstige 22-24 grader på planker over 5". Er gulvvarmen lagt rigtigt med varmefordelingsplader må fremløbstemperaturen ikke overstige 30 grader, lidt afhængig af bræddernes tykkelse og bredde.

Jo bredere planker, jo sarterer er de med hensyn til temperaturen.

Desuden skal du have in mente, at gulvvarme i beton har stor termisk træghed. Det betyder at Danfos styresystem sandsynligvis skal justeres manuelt på enkelte kredse.

 Kan du uddybe lidt hvad du mener - er ikke den store ekspert Hvad mener du med at indskyde en shunt?

Jeg ved ikke hvordan det er lagt da jeg ikke har lagt det, men plankerne er brede..


Og lige til slut, hvad mener du med det skal indreguleres manuelt på enkelte kredse, er det indstillingerne på de forskellige telestater?

Du har 1 gulvvarme shunt med 6 kredse. I det system kan du kun have 1 fremløbstemperatur. Så der menes at du måske bliver nødt til at have det fordelt på 2 kredse med hver sin termostat, pumpe m.m. Så kan du vælge forskellig temperatur. 

Det kommer jo også an på hvilken type "planker" du har Er det fineret spånplade ( klik parket gulv ) på beton har jeg erfaring for at det kan holde til noget mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som ev elmand rigtigt skriver, kan du ikke have forskellig fremløbstemperatur på samme fordelingsmanifold. Derfor skal du separere på let og tung gulvvarme med hver sin manifold.

Med manuel indregulering, menes at automatikken skal indstilles efter tung gulvvarme (se manualen) og så neddrosler shunten temperaturen på let gulvvarme, men afhængig af rummene skal temperaturen sandsynligvis indstilles manuelt afhængig af setuppet (hvor er følerne placeret).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Tak for svar Det er en 100m2 lejlighed. Så det er måske lidt overkill med 2 manifolder og 2 cirkulationspumper?

Hvor meget kan jeg hente ved de manuelle indregulering? (Antager at det i mener er at flowet ændres ved at skrue på telestaterne)

I en lejlighed har du ikke samme mulighed for styring af fremløbstemperaturen som i en bolig med eget varmesystem.

Så har du kun mulighed for at indstille fremløbstemperaturen efter det tunge gulv og så skrue ned for den lette via telestaterne, men resultatet er ikke optimalt fordi den uens opvarmning af trægulvet ved den evigt skiftende varmemængde i gulvslangerne hårdt for trægulvet som kaster sig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 29-11-2017 04:18:41

I en lejlighed har du ikke samme mulighed for styring af fremløbstemperaturen som i en bolig med eget varmesystem.

Så har du kun mulighed for at indstille fremløbstemperaturen efter det tunge gulv og så skrue ned for den lette via telestaterne, men resultatet er ikke optimalt fordi den uens opvarmning af trægulvet ved den evigt skiftende varmemængde i gulvslangerne hårdt for trægulvet som kaster sig.

 Hvis jeg skruer helt ned for telestaterne på forsyngen til trægulvene, hvad sker der så i praksis? Jeg begrænser vel flowet. Men hvad vil det have af betydningen for gulvet?

Problemet med telestater og trægulve er, at telestater måler rumtemperaturen og ikke temperaturen på trægulvet. Det bevirker ujævn varme til gulvet over døgnet som igen får træet til at kaste sig. Massivt træ er sartere end lamelbyggede gulve, og løvtræ som bøg og eg er igen sartere end nåletræ som lærk, gran eller fyr.

Det kan delvis modvirkes ved at skrue ned som du foreslår for at begrænse flowet, men du få stadig mest varme ved indgangen på kredsen. Der er svindrevner mest synligt, selv om der ved konstruktionen tages højde for problemet ved at slangerne lægge parallelt, så indgående og udgående vand ligger side om side.

En shunt som styrer fremløbstemperaturen med maksimal temperatur på det flow der styrer lette gulve (alle trægulve regnes som lette gulve) er bedre, da det giver en jævn varmeafgivelse til hele gulvarealet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis