Er isoleret drivhus en god ide?

Jeg havde et ellers dejligt drivhus, som desværre røg sig en tur her i Ingolf stormen. 

Nu er der ryddet op efter alt det hærdet glas der var i haven. 

Tilbage står 11,5 m2 lagte fliser og 6 punktstøbninger. 

Jeg har fundet en række termovinduer ved ophugger og vil nu bygge et træskelet med ivar-plank (det samme som vores garage) udenpå. Og så smide 100 mm isolering i vægge og loft. 

Det går jo over og bliver et "skur-agtigt", men med vinduer i det meste af siderne og 4 ovenlys-vinduer. 

Det jeg er lidt i tvivl om:

  1. Når det nu bliver helt lukket og isoleret, er der så ikke en stor chance for fugt og skimmelsvamp i tomater og den slags - hvad kan jeg gøre for at undgå det? 
  2. De indvendige sider, hvor der ikke er vinduer - hvilket materiale er smartest at bruge der? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden helt og kunne gennemskue din færdige bygning vil jeg faktisk fraråde at have tomater/agurker i andet end et ordinært drivhus. Får de for lidt lys vokser de i højden med tynde stængler og giver ikke ret meget frugt.

I et drivhus skal der altid være åbning til friskluftforsyning så jordfugten og den fugt planterne afgiver kan forlade huset. At isolere drivhuset, især taget, er efter min bedste overbevisning direkte dumt da isoleringen vil gøre at solen får svære ved at varme rummet op end hvis det er uisoleret. Der er sikkert andre der ser anderledes på den sag. Under alle omstændigheder er det manglende udluftning plus manglende varme der er den største kilde til rigtig mange plantesygdomme i et drivhus. 

Samtidig skal du passe på at ruderne ikke er coatet med belægninger der begrænser/forhindre solens UV stråler i og komme ind i rummet, da planterne heller ikke vil andet end forsøge sig med at vokse op til det lys der ikke er på stedet. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det der gælder i et drivhus er at der kommer så meget lys ind som muligt , det du laver , et skur med nogle termoruder i , er nok godt til at overvintere cykler og redskaber i , og ikke særligt godt til lyskrævende planter , som vil etiolere (ranglet ) på grund af for meget varme og alt for lidt lys.

Isolering af drivhuse kræver at man tilfører ekstern varme , ellers er det ligegyldigt...................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej.

jeg mener ikke planterne kan li uvstråler, men de synlige farver. Hvis men læser om fordelene ved drivhus af polycarbonatplader så kan jeg ikke se at der skulle være noget i vejen for at dit hus skulle være fint til drivhus. Bare du sørger for ordentlig udluftning. Isoleringen vil måske gøre at du kommer lidt senere i gang om foråret, men til gengæld kan bruge det længere hen på efteråret.

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2015 kl. 20.25

@ Jens / Ane

Ja, det er rødt og blåt lys, som primært indgår i fotosyntesen.
UV-lys har ikke betydning for planterne, men kan, hvis styrken er tilpas stor - slå dem ihjel - ligesom UV-lys kan slå skimmel, bakterier - og mennesker ihjel eller påføre skader.

Skrevet i havenyt.dk


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

For en gang skyld vil jeg give Karl Smart ret. Jeg har projekteret et stort drivhus hos min søn og sviger. Det var kun med glas. Men da det var næsten færdig kom de i tanker om at der skulle tag sten på som var til rest fra huset. Flot nok og nu har de et ganske udmærket havehus, med glas hele vejen rundt, masser af udluftning m.m. De bruger det rigtig meget til at sidde i og nyde tilværelsen, MEN tomater, agurker m.m. gror altså ikke så godt. Og den har ruder hele vejen rundt med tag sten på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hmm... Godt jeg lige spurgte, inden at jeg begyndte at bygge noget til en 50.000 kroner inkl tømrer :-). 

Så må jeg gentænke lidt. Må se om jeg kan få noget mere glas i toppen. Der er dog 4 ovenlys vinduer, men ikke særlig store. Må finde en løsning til at få det hele vejen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis