hulmursisolering

Må en ganske uerfaren komme med kvajede spørgsmål? biggrin
Vi købte et hus for 5 år siden (huset er fra 1962). Jeg har stærk mistanke om der ikke er hulmursisoleret. I tilstandsrapporten står der intet - i "energirapporten" står at varmeberegningerne er forudsat isolering på 50-75mm. Men nu kommer spørgsmålet: Må/kan man selv hulsmursisolere? Jeg kan se man kan leje maskine og købe mat. for 2000,-, men hvis man skal have "håndværker på" koster det 10000,-. Det synes jeg er en meget stor forskel - men kan/ må man selv hulmulsisolere? Man kunne selvfølgelig sætte isolering og derefter f.eks gipsplade indvendig, men det tager jo en del "plads" .
Hvad er bedst flamingogranulat eller f.eks rockwool? Jeg vil jo mene rockwoolen kan falde sammen med årene? Og hvis vi - når vi får "tid" skal have skiftet vinduer vil al f.eks granulaten falde ud?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om der er noget udstyr man kan leje til Rockwool eller glasuld.

Flamingokuglerne vil jeg ikke anbefale.

Og hvad angår pris osv. Så tror jeg ikke at en hulmursisolering er noget jeg selv vil gå igang med. Det er lidt et erfaringsspørgsmål om hvormange sten der skal tages ud og hvor !!

Men Generelt laver jeg ellers det meste selv.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg fik papiruld i min hulmur sidste vinter - jeg gad ikke lave det selv - det kostede 8000,- (huset er 108m2). Hvis jeg selv ville tage sten ud og eftermontere dem igen kunne jeg have sparet 2000,-
Udtagningen af sten foregik ca 75 cm oppe og resten blev pustet ind i sprækker i fugen ca 1.75 cm oppe. På langsiden 14,5 m havde de taget 5 sten ud. Hvis vejret havde været godt og jeg havde haft det rette værktøj (murhammer) havde jeg nok selv lavet det.
Indblæsningsudstyr koster 250,- pr dag i leje hos Delpin.
Tjah - 2 vidt forskellige svar!!

Huset er 186m2( ca. 45m2 tilbygning fra 1973 - formodentlig isoleret biggrin )så jeg er ikke gal på den med 10000,-. Det virker jo rimelig "nemt" et par sten ud hveranden meter har jeg hørt. Hvad er Njords mening om papiruld? - det kender jeg ikke så meget til - rimeligt "nyt ikke? Kan det købes af private og hvor? Hvad er problemet med flamingo granulat- virker det ikke?
Hej Vibeke

Ja jeg tror meget på de nye materialer omend jeg er en lille smule skeptisk.... hvem er ikke det.

Papirulden er nok efterhånden efterprøvet, og et af de materialer jeg ikke vil være specielt skeptisk ved at anvende. Men de har endnu ikke leveret en løsning i måtte eller rulle, til rimelig pris ( de koster det tre dobbelte, eller mere, af glasuld hos fx. Jem og fix ) og det er nok den måde jeg personligt foretrækker at arbejde med isolering. Det er også den måde der er den mest anvendte i almindeligt byggeri...

Princippet med indblæsning er ok men egner sig bedst som en efterfølgende behandlig ( læs efterisolering i ældre huse ) I alm byggeri anvendes der måtter der placeres mens man bygger ydermuren. Her er man sikker på at der er fyldt ordentligt op under vinduerne. detter er den største fare for at der ikker bliver fyldt ordentligt ved efterisolering. Det samme gælder også at der skal fyldes helt op under remmen. ( toppen af muren )

De løse lag man lægger ud på lofter er ok og fungere sikkert meget fint for mange. Men mit eget hus et i 1½ plan og her kunne jeg forestille mig at isoleringen vil glide ned ad min skråvæg og langsomt fylde skunken..

Men kig selv her fx http://www.papiruld.dk/ her anbefales også en prof indblæser. Og da de ellers henvender sig meget til "Lav det selv" folket tror jeg det vil være en god ide af følge deres anbefaling.

Men ellers søg efter papiruld på www.google.com så kommer der en del sider frem !! Kig lidt på sagen og vend gerne tilbage her på siden. Både med meninger og med spørgsmål..

Venligst Njord :oops:

MVH Njord
Hej igen..

Du lyder ikke meget for indblæsning ( Njord) men det er jo som sagt også efterisolering. Ville det være bedre med "indvendig" isolering?? Det synes jeg jo bare tager for meget plads, men hvad giver den bedste isolering??? For med varmepriser ml. 20-25000 om året - UDEN at have det varmt ( og udenlukkende brug af brændeovn i tilbygning på 45m2) skal der ske noget!! Er det bedre at starte med vinduerne (udskiftning til lavenergi)?? Hvad skal der til for en gennemperfekt isoleret hus?? Håber jeg ikke bliver for kværulerende!!
Annonce
Hej vibeke,

Du kan læse om besparelser på at isolere vægge på rockwool's hjemmeside, og du kan læse meget mere om energiruder samt udregne priser og besparelser på www.termoruder.dk

Du har ret med sådan en varmeregnig skal der gøres noget!
For nu at vende tilbage til dit første spørgsmål. Det første du skal gøre er at klarlægge om dine mure rent faktisk ER uisolerede, dette kan du fx gøre ved at kradse en fuge ud og stikke i det med en skruetrækker.
Hvis muren er isoleret kan problemet være at der ikke er plads nok og det løser du jo ikke ved indblæsning.
Hvis du har store glaspartier vil et gæt være at du kan spare 1/4 til 1/3 på varmeregningen ved at udskifte til moderne termoruder med gummikanter uden kuldebroer.

Du bør nok også kigge efter isolering opadtil da varme jo som bekendt gerne vil op af.

Lidt løst og fast, håber du kan bruge det :idea:

Peter
Hej Vibeke.

Som en der har samme problem, kan jeg fortælle dig, at da vores el-regning blev på 30 t.kr. købte vi en bærndeovn, der kunne klare alle 175 m2. - Vi fik en efterregning på 6 t.kr trods brug af 2-3 t.kr. fra Junkers savværk, hvor vi havde købt egetræ fra!

Det stoppede vi med, og nogle år efter ofrede vi lavenergiruder i hele hytten - ret dyrt, og fik en regning på endnu 5 t.kr., så nu var vi over 40 t.kr. om året i strøm.

Vi fik nyt gulv i en stue på 70 m2 hvor der var max. isolering på de første 30 og så ebbede det ud og intet var der i de sidste 30-40 m2, så her var problemet var vi enige i.

Vi har fladt tag, men tro mig, når sneen lægger sig, sidder jeg deroppe og ser, at 30grader husene mht. hældning, har sne som os, - ikke en sort plet, hvor jeg forventede varmen sivede ud, så taget er ok.

Hvad fa'en skal man gøre.

To af mine venner er ikke i tvivl - få en fra Energistyrelsen ud - de er dybt seriøse og undersøger tilbunds, så det vil jeg gøre.

Andet råd var - sluk for gulvvarme, for det havde hos den ene doblet varmeprisen. Og her kunne det godt ligge for os, for vi har vel 20-25m2 gulvvarme, som altid startes op af mig når det bliver koldt, men som de nævntet, er det jo rimeligt nemt at kontrollere - i en jævn periode aflæses måleren, så slukkes for gulvene, og måleren aflæses igen, osv. og så ved man hvad den sluger.

Mvh. JørgenE
Tak for mange gode forslag.

Jeg har kigget på loftet -ca. 200mm, så der vil jeg ikke starte. Jeg må jo se om jeg kan få en fuge ud for at se om der er plads til hulmursisolering, men det lød som om ikke alle gik ind for denne form for isolerinng. Vinduerne har jeg meget kig på (det ER store partier). M.h.t til gulvvarme har vi det i det ene badeværelse - men vi har naturgas. Jeg troede det mere var elvarme der var dyrt i gulvet?. Jeg havde ellers drømt om at lægge gulvvarme i stuen, når vi engang vandt i lotto! Man siger jo når fødderne er varme... Men det er måske noget jeg helt skal droppe??
Hvad er der galt med flammingo granulat???
jeg mener at have læst at det er ganske ugiftig
men derfor kan det da godt være at det er noget lort.
Der er vel ikke noget i vejen med flamingokugler (har nok en lidt lavere isoleingsværdi) - men de er flygtige - hvis du skal lave hul i muren et sted så har du flamingokugler overalt hvis ikke man passer på - det får du ikke ved papiruld og glasuld. Jeg valgte papiruld fordi det er diffisionsåbent - huset kan ånde.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis