Hvilket Strøm type kabel er det på der her billed?

Hvilket Strøm type kabel er det på der her billed?

Jeg har spørgsmål omkring det strømkabel der giver strøm til min lejlighed altså hvad type det er, jeg er lige begyndt på elektriker uddanne men det weekend og jeg kan ikke spørge min lærer i weekenden, så tænkte jeg ville spørge internettet =)

Jeg har prøvet at tage billeder af kabel og lave en rød pil til kabel jeg refererer :)

https://ibb.co/mXcF3R

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det her står på siden af kablet wrskønnig+walter demko dlvri 4x 10 750v 2006 29

Velkommen på LDS  

Nu ved jeg ikke lige hvad du skal bruge det til. Men som der står på siden af kablet er det er 4 leder kabel med 10 mm2 ledere.

Det er meget almindeligt som stikledningskabel til et hus eller lejlighed. Typen er sikkert den vi i DK kalder PVIK  og kan altså have 3 faser og nul. 

Uden helt at vide det tror jeg det er produceret i 2006 Og ellers er det fabrikkens navn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det er samme type.


fase

Hvis jeg rør det med en tang eller skrue trækker med plastik håndtag, vil jeg så få strøm, når det er så kraftigt strøm der går igemmen, hvis en dag står overfor sådan et senarie?

Annonce

Hvis du rør det udenpå isoleringen, selv med fingrene, får du selvfølgelig ikke stød. Men rør du det på kobberet, får du stød undtagen, hvis du rør det med isoleret værktøj. Har du lært om Ohms lov?


fase

Okay, tak for svaret, nej det kender jeg ikke, hvorfor da ? =)

Uha du skal godt nok hører godt efter på skolen!!!

Det lyder lidt på dine spørgsmål som om du er ved at begive dig ud i noget du skal holde dig langt fra. 

Hvis du begynder at pille ved stikledningen med spænding på, er det altså ikke noget der beskytter dig. Det er måske sikret med 50A, det er længe nok til at slå dig ihjel. Det er ikke for sjovt at et HPFI slår fra ved 30mA. Der er ca grænsen for hvad en sund voksen mand kan forventes af klare. 

Hvis du lige er startet på hovedforløb som elektriker, skal du nok få lov til at leget med el. Men vent til du ved hvad du laver. Der  skal ikke meget til før det går helt galt. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Han skriver jo også at han kun lige er begyndt på skolen.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis