Anretning af have

Hej.

Til foråret skal der anlægges nyt græs. 

1: hvad er smartest at have langs husmuren, græs, fliser, grus?

2: hvad vil I ligge langs drivhuset som bare skal være en lille sti?

3: der skal nyt græs overalt, hvad vil I ligge rulle eller så nyt? 


Tak


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo lidt nogle åbne spørgsmål. 

Er du ved at anlægge en cottagehave eller en "jeg vil hellere ligge i hængekøjen" have??

Hvis du skal gøre det enkelt, så syntes jeg du skal lægge en smal flise langs huset. Så får du en pæn græskant uden brug af kanttrimmer. 

Ved drivhuset ville jeg lægge store fliser, da det mindsker ukrudtet. 

Så græsset, det er meget billigere, og nemmere. Husk at vælge nogle ordentlige frø. Fx Turfline. De billige plænefrø giver en træls græsplæne. 

Overvej en robotplæneklipper.... :-)


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg er fuldstændig enig. Du skal dog lige undersøge hvor smal en flise du kan have ved huset, hvis robotten skal kunne slå helt ind til græskanten. Så kan jeg se at du i baggrunden har noget plankeværk. Hvis der skal græs helt derud nogen steder kunne du også lande på fliser der med græskant.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Nå så er jeg kommet et skridt videre. Tidl ejer har gemt gamle fliser overalt i haven.!! Nå men når de er kørt på losseren så skal der laves noget nyt hvor de ligger. Jeg overvejer at plante nogle flere rhodendrum ud til fliserne og så skal jeg have noget afskærmning over til naboen nu hvor brændeskuret er væltet. Overvejer at plante 2 æbletræer hvor brændeskuret stod. Andre gode forslag til afskærmning?

Desuden har jeg en masse store sten, hva hulen kan jeg bruge dem til? Kreative, sjove ideer er velkomne..








 

Nu ved jeg ikke hvad du havde i tankerne med dine natursten, men her er et bud på hvad du kunne bruge dem til:
Jeg har lavet et par "sten søjler" ved at bore 10 mm huller igennem nogle sten, og så stable dem oven på hinanden ved hjælp af et stykke tentorstål.
Det er min plan til foråret at lave den "bakke" fra terrassen til græsplænen til et stenbed, med natursten og granitskærver, med enkelte planter imellem.
Det vigtige er at dine sten ser "naturlige" forstået på den måde at de ikke skal ligge oven på de andre sten, men "komme op, af undergrunden" således at de virker som om de altid har ligget der.

Her er et billede at min sten "samling"... som kan bruges til at lave diverse ting i haven med.
     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan evt. lave æble/frugtespalier på hele væggen. Det kræver dog en del beskæring, men det er jo hygge arbejde. :-)

Som afskærmning til naboen kan du plante nogle kugleahorn i passende højde som trækkes godt ud fra væggen.
Løvfældende træer har dog ikke den store afskærmende virkning om vinteren, hvor der måske er mest behov for det. Alternativt nogle opstammede kugleformede stedsegrønne træer. 

Et par æbletræer  er også en fin ide, men igen, om vinteren taber de jo bladene.
Husk at vælge træer med den rette grundstamme, så de får den højde/størrelse du ønsker. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis